„Az államigazgatás átalakulását követően nem csak a parlamenti és a szétaprózódott önkormányzati szint működik, a járásokkal egy erős középszint született meg. A Rádió Orient műsorában a Pest megyei területi közigazgatás vezetői kiemelték, elengedhetetlen, hogy az emberek érezzék a kormányhivatalok, a járási hivatalok és a kormányablakok által jelentett könnyebbséget. Rosdy Tamás főigazgató, Szondyné Sárfy Zsuzsanna és Bíró Attila hivatalvezetők az ügyfélbarát ügyintézés fontosságáról és a járások működésének tapasztalatairól beszéltek.
A március 15-ei ünnepségeket beárnyékoló rendkívüli időjárás csak kóstolgatta Pest megyét, a nagyobb problémák a régió határain kívül alakultak ki. A Rádió Orient műsorában Rosdy Tamás főigazgató elmondta, a katasztrófahelyzet során az elsődleges feladatuk a szomszédos megyék segítése volt. Szondyné Sárfy Zsuzsanna hivatalvezető hozzátette, a Pest megyei körzet szerencsés helyzetben van, védett a hó- és árvízkatasztrófákkal szemben. „A 2013. januárban alakult helyi védelmi bizottságok idővel több szerepet vállalhatnak az ehhez hasonló helyzetekben. Például a járási szint nagyobb vállalatait meg kell kérni, hogy bocsássák rendelkezésre eszközeiket. Az ilyen körülmények kezelését a jövőben járási szinten kell megtenni” – emelte ki a Pilisvörösvári Járási Hivatal vezetője.
A kormányhivataloknak a nagy jogszabályi átrendezés, a területi közigazgatás újjászületésének gyakorlati megvalósítását kell végrehajtania. A kormányzati szándék világos volt: a jövőben az államigazgatás nem csak a parlamenti és a szétaprózódott önkormányzati szinten működik, a járásokkal egy erős középszint született meg – értékelte a járási hivatalok kialakulásának jelentőségét Rosdy Tamás. A Pest Megyei Kormányhivatal főigazgatója kiemelte, az új rendszert mindenkinek meg kell tanulnia, így nem feltétlenül a fiatalítás a legjobb megoldás. „Önmagában nem érdem a fiatalítás, hiszen az idősebb szakemberek tapasztalatára is szükség van. Az átalakítás során jól vettük az akadályt, a járási vezetők felvették a küzdelmet a hétköznapokkal, a jogszabályoknak megfelelően gyűrik a munkát. Lassan kialakul majd a rutin is” – mondta az OrientPress Hírügynökség közigazgatási rádiójának vendége.
Rosdy Tamás elmondta, a közigazgatás átszervezése során a települési önkormányzatoktól számos jogkört vont el a jogszabályalkotó. Emellett a járási hivatalok megalakulásakor vagyontárgyak is elkerültek a polgármesteri hivataloktól. Ennek ellenére a járásközponti presztízs és a közigazgatás fejlődése mindkét fél közös célja. Azonban ki kell emelni, hogy az elérhetőség szempontjából nem a járási hivatal, hanem a kormányablak a fontos – magyarázta a hivatalvezető. Rosdy hozzátette, a megyei kormányablakok ötvenezredik ügyfelét Érden köszöntötték márciusban. „A kollégák alapelve, hogy ügyfelet nem küldünk el anélkül, hogy megválaszoltuk volna kérdését vagy elintéztük volna az ügyét. Pest megyében jelenleg 3 kormányablak működik, azonban ez a szám az év végére mintegy 40-re emelkedik. Jó úton járunk, a munkatársak képzése is megindult, a jövőben 2500 ügykör egy helyszínen való intézése válik lehetővé” – hangsúlyozta.
„Minden településen ott vagyunk” – emelte ki a Rádió Orient műsorában Bíró Attila hivatalvezető. A Dunakeszi Járási Hivatal vezetője elmondta, fontos, hogy az emberek érezzék a kormányhivatalok, a járási hivatalok és a kormányablakok által jelentett könnyebbséget. Szondyné hozzátette, Pilisvörösváron még nem alakult kormányablak, ennek ellenére a járásban bevezették a reggel 8-tól este 8-ig tartó ügyfélfogadást. A hivatal emellett az utazási körülmények megkönnyítésére is javaslatot tett a kormányhivatal felé. Rosdy a közlekedési stratégiával kapcsolatban kiemelte, a házon kívüli egyeztetés miatt lassabban halad a folyamat.
A járási hivatalvezetők kiemelték, az állampolgárok fejében néha még pici kavarodás van az ügyintézési helyszínekkel kapcsolatban. Bíró kiemelte, ennek ellenére egy ügyfelet sem küldenek el. „Minden ügyfél kap formanyomtatványt és tájékoztatást, még akkor is, ha az adott ügyet máshol intézik. A kitöltött kérelmet továbbítjuk az illetékes hivatalhoz” – magyarázta a járási hivatalvezető. Az ügyfélbarát ügyintézés emellett az akadálymentesítésben és a kisgyermekes családoknak kedvező irodai kialakításokban is megnyilvánul. Bíró elmondta, az emeleti kormányablak a földszinten 2 akadálymentesített irodát és játszósarkot üzemeltet.”
Forrás:
„Minden településen ott vagyunk” – járási körkép Pest megyében; OrientPress; 2013. március 27.