„Péntek délután az Ady Endre Kulturális Központ konferenciatermében választmányi gyűlést tartott az RMDSZ Bihar megyei szervezete. Határozati javaslatot fogadtak el a regionalizációról.
Az egyöntetűen elfogadott határozatot Nagy Miklós, az RMDSZ Bihar megyei szervezetének vidékfejlesztésért felelős ügyvezető alelnöke olvasta fel. A dokumentum szerint a megyei RMDSZ fontosnak tartja a jelenlegi romániai közigazgatás helyzetének elemzését, az elmúlt 23 év hibáinak feltérképezését, és a koherens stratégiákon alapuló közigazgatás kialakítását. Szükséges a reform, de ez nem jelenti azt, hogy a gyakran rosszul teljesítő közigazgatást fel kellene cseréni egy még rosszabbra, mert véleménye szerint a decentralizáció az, hogy az emberekhez közel kerülő döntési szintek adják a sikeres önkormányzati modelleket.
A fejlesztési régiók eddigi működésével kapcsolatos tapasztalatok kedvezőtlenek, mert: a statisztikai-fejlesztési régiók 1998-as létrehozásának céljai között megfogalmazott, a regionális gazdasági különbségek csökkentésére irányuló rendelkezés nem érte el célját, sőt, a meglevő különbségek jelentősen növekedtek; Románia a meglevő nyolc régióval az EU tagállamai közül a legrosszabb forráslehívási teljesítményt érte el; ugyanez az intézményrendszer készítette elő a 2014–2020-as tervidőszakra vonatkozó elképzeléseket, melyeket az Európai Bizottság hiteltelennek és a szakmai minimumot sem teljesítőnek ítélve visszautasított; a meglévő régiók közül a két legkisebb érte el a legnagyobb és legtartósabb fejlődést.
Az RMDSZ kijelenti
Az RMDSZ ezért a romániai magyar közösség hiteles képviselőjeként az elmúlt 15 év fejlesztéspolitikai tapasztalataira hagyatkozva, a magyar közösség és Románia érdekeit figyelembe véve kijelenti: az erdélyi, partiumi magyar közösség jogos igénye, hogy fejlődhessen, szülőföldön érezze magát, és egyre jobban éljen; Erdély és Partium regionális érdekeinek érvényesítésében stratégiai partnereinek tekinti az erdélyi, partiumi románokat, illetve más nemzeti közösségeket; felelőtlenségnek tartja a hibásan meghatározott régiókra és a rájuk épített, nagyon rosszul teljesítő intézményi keretrendszerre alapozni az ország közigazgatási reformját; egy ilyen koncepció életbe ültetése súlyosbítaná a mostani gondokat; az RMDSZ továbbra is fenntartja 2009-ben a parlamentben iktatott törvénykezdeményezését, mely 16 régió kialakítását célozza, és meglátásában bármely közigazgatási átszervezésnek vagy gazdasági regionalizációnak tiszteletben kell tartania a gazdasági érdekek mellett a történelmi és etnikai szempontokat is.Decentralizáció
Ugyanakkor ahogyan az elmúlt 23 évben mindig, ezután is az RMDSZ a decentralizációt támogatja, és határozottan visszautasít minden olyan törekvést, mely újra központosítaná az egészségügyet és a tanügyet. Csakis azzal a feltétellel támogat egy esetleges közigazgatási átszervezést, ha azt megelőzi a jelenlegi régiók kisebb, természetes, belső kohézióval rendelkező régiókká való átalakítása. Emellett ellenez minden olyan törekvést, mely a jelenlegi megyék hatásköreinek csökkentéséhez, valamint a megyei szinten működő dekoncentrált intézmények regionális szintre való központosításához vezetne, mert véleménye szerint nincs szükség a jelenlegi megyék és a központi kormány közé újabb közigazgatási szint beiktatására, tehát a közigazgatási régiók létrehozására, mert ez csak a most is burjánzó bürokráciát növelné, és az ország európai felzárkózását lassítaná.”
Forrás:
Önszerveződő, -kormányzó, kisebb régiókat; Erdély Online; 2013. július 14.