Skip to main content
gazdaság

Terven felül hoz az elektronikus útdíj

By 2013. augusztus 7.No Comments

„Egyetlen hónap alatt 17,1 milliárd forint bevételt hozott 91 ezer teherautó.

Megvonta az elektronikus útdíjrendszer első hónapjának mérlegét az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. A sztrádatársaság nemcsak azt összesítette, hogy a 3,5 tonnánál nagyobb tehergépkocsik úthasználatán a költségvetés mennyit keresett, de az is kiderült, a kamionosoknak meg kell tanulniuk: a megtett úttal arányos díjszedés másként működik, mint a korábban használt átalánydíjas rendszer. Még akkor is, ha a fuvarozó vállalkozások az időarányosan vártnál hozzávetőleg ötmilliárd forinttal többet fizettek a magyar utak használatáért júliusban.

A HU-GO névre keresztelt díjrendszerben regisztrált 25,7 ezer szakvállalkozás 91,2 ezer teherautója egyetlen hónap alatt 17,1 milliárd forint bevételhez juttatta az ÁAK-t. Az autópálya-társaságnál vezetett számláikra a fuvarozók hatmilliárd forintot töltöttek fel, míg az ügyfélszolgálatokon 600 millió forint útdíjat fizettek be. Az internetes egyenlegfeltöltés és viszonylati jegyvásárlás 1,2 milliárd forinttal járult hozzá a teljes bevételhez. Az igazán nagy pénzt azonban a viszonteladók kasszírozták: pénztáraikban a kamionosok 850 millió forintot fizettek egyenlegfeltöltésre, 8,4 milliárdot viszonylati jegy vásárlására. Igaz, az előre befizetett díjakból a teherautók július 31-ig csak 14,9 milliárd forintot használtak fel – a műholdas fedélzeti berendezéssel rendelkező 38 ezer áruszállító jármű 3,8 milliárd, a viszonylati jeggyel fizetők 11,1 milliárd forintot.

Az első hónap tapasztalatai megmutatták azt is, hogy a közúti fuvarozók közül sokan feltehetőleg jóhiszeműen, mégis rosszul használják az újfajta díjrendszert. Gyakori hiba, hogy a kamionosok a HU-GO előre fizetős rendszerében megpróbálják utólag rendezni számlájukat. Erre az ÁAK átalánydíjas e-matricáinál elvileg adott a lehetőség, a személyautóval közlekedők nem baj, ha tudják: amennyiben közvetlenül éjfél előtt néhány másodperccel megváltják virtuális vignettájukat, az előző napon belüli órák úthasználata szabályosnak minősül.

A 3,5 tonnánál nagyobb tehergépkocsiknak július 1-jétől kilométer alapon számlázó új útdíjrendszerben viszont ez már nem így van. A kamionos hiába tervezi meg szabályosan útvonalát, ha indulás előtt nem fizet, vagy elmulasztja útdíjegyenlege feltöltését. A viszonylati jegyek az előre fizetés elmulasztása esetén éppen úgy nem érvényesek, mint ahogy az ÁAK, a műholdas fedélzeti berendezést használók útdíját sem emelheti le, ha a fuvaros nem tölti fel számlaegyenlegét. Ezt azonban látszólag seregnyi fuvaros nem tudja, és útdíjszámláját csak azt követően próbálja rendezni, hogy végigautózott a kiválasztott útvonalon. Márpedig papírforma szerint, ilyenkor az autópálya-üzemeltető már nem az útdíj, hanem a jogosulatlan úthasználókra kiszabható pótdíj befizetésére adhat csekket.

A másik felszínre került tévedés, hogy sok közúti fuvarozó úgy hiszi: az adott útvonalra szóló viszonylati jegy retúr, azaz oda-vissza autózásra jogosít. Mindezt az a tévhit alapozza meg, hogy ha az indulási és célállomás között egy tehergépkocsi mindkét irányba ugyanazt az utat használja, mellékes, a jármű orra éppen merre néz. A valóságban azonban az ország 6513 kilométernyi, elemi szakaszokra osztott úthálózatán a HU-GO figyelemmel kíséri azt is, a fizetésre kötelezett gépjárművek milyen sorrendben érintik a fizetős szakaszokat, vagyis merről merre haladnak. Így aki el akarja kerülni a bliccelőkre kiszabható közigazgatási bírságot, jól teszi, ha mindig útirányának megfelelő viszonylati jegyet vált.

Az útdíjak pontos fizetése mellett szól az is, hogy a HU-GO ellenőrző rendszere októberig folyamatosan bővül. Augusztusban az M2-es gyorsforgalmi út 25-ös kilométerszelvényében kapcsolnak be egy új automatikus ellenőrző kaput. Az M7-es autópályán tíz, az M1-en nyolc ellenőrző keresztmetszet építésén dolgoznak a kivitelezők szeptemberig. Az egyenként három-négy napig tartó munkák idején az autósok sávelhúzásokkal, forgalomterelésekkel, és néhány percre teljes útlezárásokkal találkozhatnak majd. Ha azonban az ellenőrző konzolok elkészülnek, helyükre kerülnek a rendszámok leolvasását végző kamerák is. Fizetni tehát jó lesz.”

Forrás:
Terven felül hoz az elektronikus útdíj; Népszabadság; 2013. augusztus 6.