„Kínában mintegy kétmillióan követik figyelemmel hivatalból a közhangulat változását az interneten, s adnak visszajelzést ez alapján a döntéshozóknak – számol be a Hszinpej Zsipao központi lap.
Az „online közvélemény-elemzést” hivatalosan is elismert, külön szakmaként tartják számon, az az emberi erőforrások minisztériumának álláslistáján is szerepel – írja az újság. A kínai kormány, sokszor pedig a nagyvállalatok által fizetett elemzők dolga az, hogy az ország több mint 590 millió internetezőjének hangulatát nyomon kövessék. Ehhez többnyire blogokat, mikroblogokat és más közösségi platformokat – így például a Facebook kínai megfelelőjét, a Renrent – figyelik. A kormány által foglalkoztatottak jellemzően személyenként egy-egy tartományra, illetve városra koncentrálnak, a céges alkalmazottak saját hírnevük alakulása mellett a versenytársakét is nyomon követik.
A lapnak Jüan Ming álnév alatt nyilatkozott egy Honan tartománybeli megye „vezető közvélemény-elemzője”. Munkáját elmondása szerint az országos keresőmotorokon túl speciális szoftver is segíti, amelyet a helyi vezetés vásárolt több millió jüanért. A kifejezetten speciális információk kiszűrésére kifejlesztett programok egy része nem csupán az egyes témákat, hanem azok előfordulásának gyakoriságát követi, s riasztja az elemzőket egy kritikusnak tartott határ átlépése után. A keresési eredményekről, vagyis a közvélemény alakulásáról az elemzők mindennap írásos jelentést készítenek és küldik azokat el a helyi, illetve a felsőbb politikai vezetés vagy céges munkaadóik számára.
Az online közvélemény-elemzés műfaja az internet elterjedésének kezdete óta, mintegy hat éve létezik Kínában. Igazán nagy jelentőséget a mára már több mint félmilliárd felhasználót magukénak tudó mikroblogok megjelenése után kapott, azok ugyanis mára az online közvélemény kifejeződésének elsődleges színtereivé váltak. A valós idejű információközlés terjedése megköveteli a gyorsabb reagálást a különböző szintű döntéshozókat és vállalatokat érintő esetekre, tovább növelve a közvélemény-elemzők iránti keresletet.”
Forrás:
Kétmillióan figyelik az internetet Kínában; SG.hu; 2013. október 4.