„Az EU illetékese és az iparági szereplők gondolkodása eltér: Neelie Kroes a belső versenyt növelné, a szolgáltatók szerint a globális viszonyok miatt ez ma már zsákutca.
Az IT café az elmúlt években rendszeresen beszámolt arról a folyamatról, melynek keretében az Európai Bizottság (EB) illetékes biztosai (főként a „vasladyk”, Viviane Reding és Neelie Kroes) az egységes piac sulykolása mellett makacsul ragaszkodtak ahhoz, hogy a nagy európai távközlési vállalatok az innováció és a verseny élénkítése érdekében több szolgáltatásuk esetében is drasztikusan mérsékeljék díjaikat – az eredmények tanúsítják, hogy nem igazán szédítő tempóban, de sikeresen dolgoztak.
A legutóbbi javaslat szerint nemcsak azt kell elérni, hogy a barangolási (roaming-) díjak a korábban meghatározott ütemben mérséklődjenek, hanem a cél az, hogy egy-két évben belül teljesen meg is szűnjenek.
Kell az a bevétel
Ahogy várható volt, a távközlési cégek nem fogadták kitörő örömmel a javaslatot, sőt. Egy, főként az uniós törekvések miatt létrejött iparági szövetség határozott ellenvéleményt nyilvánított a tegnapelőtt egy szakmai találkozón – a csoport tagjai a legnagyobbak, pl. az Orange, a Vodafone Group, a Deutsche Telekom.A szövetség nevében Stephane Richard, az Orange vezérigazgatója szólalt fel Brüsszelben, és azt mondta, hogy a válságtól szenvedő Európában Neelie Kroes javaslata ésszerűtlen: „A mi legnagyobb problémánk Európában a növekedés hiánya. Európának el kell fogadnia azt, hogy a szolgáltatások, az új technológiák, a mobil széles sáv, az üvegszálas internet árát kis mértékben emelni kell. Ha ez nem történik meg, akkor a pénzhiánnyal küszködő Európában nem lesz lehetőség ezek menedzselésére.”
A digitális menetrendért felelős alelnök a távközlési reform részeként a szabványosítással, az egységes szabályozással, az egységes piaccal, valamint ebből következően pl. a barangolási díjak, illetve a határokon átnyúló egyéb szolgáltatások különösen magas díjainak eltörlésével, radikális csökkentésével az innovációt és a versenyt kívánja segíteni, ám a szolgáltatók szerint ha a többnyire gyenge gazdaságokkal rendelkező Európában a vérre menő globális piaci háború közepette jelentős bevételi forrásoktól fosztják meg a távközlési cégeket, az roppant károkat okozhat.
Mindenképp lépni kell, de hogyan?
Az bizonyos, hogy Európában is érvényes az, amit a távközlési unió (ITU) legfrissebb jelentése is megerősít: a válság előtti utolsó évhez, 2008-hoz képest kontinensünkön is kevesebbet fektetnek be a távközlési cégek fejlesztésbe. Ám a biztossal szemben ők nem több szabályt és előírást, hanem nagyobb szabadságot akarnak, hogy újra prosperáljon az üzletág.A konferencián, ahol Neelie Kroes is felsorolta érveit, Philipp Humm, a Vodafone európai vezetője azt mondta, hogy az uniós javaslatok többsége nem segíti a távközlési cégek konszolidációjának folytatását. A Deutsche Telekom vezérigazgató-helyettese, Timotheus Hoettges pedig arra mutatott rá, hogy az európai távközlési vállalatok már nem tudnak versenyezni a kontinensen, mivel Európa ahhoz már túl kicsi, hogy releváns eredményeket érjenek el: a legnagyobb amerikai szolgáltató, az AT&T piaci kapitalizációja akkora, hogy vele csak úgy szállhatnak versenybe, ha az európai cégek közösen lépnek fel, ehhez pedig arra van szükség, hogy a piaci folyamatoknak engedelmeskedve a cégek szabadon dönthessenek együttműködésekről, esetleges egyesülésekről úgy, hogy a szabályozás ebben nem akadályozza őket.”
Forrás:
Nem csökkenteni kell az árakat, hanem emelni – mondják a szolgáltatók; Dajkó Pál; IT café; 2013. október 10.