Jó döntés volt Magyarországon szolgáltatóközpontot (Shared Services Center – SSC) nyitni

„A hazai szolgáltató központok vezetői szerint bebizonyosodott: jó döntés volt Magyarországon szolgáltatóközpontot (Shared Service Center – SSC) nyitni – derül ki abból a felmérésből, melyet a PwC Magyarország és az Amerikai Kereskedelmi Kamara (AmCham) Magyarországi képviselete készített. A válaszadók abban is egyetértettek, hogy ha most kellene dönteniük szolgáltató központ létrehozásáról, újra hazánkat választanák helyszínül.

Ez az egységes vélemény annak fényében különösen értékes, hogy az SSC-kért globális verseny folyik. Nem csak kontinensek, régiók és országok vetélkednek egymással új szolgáltató központok létrehozásáért, de gyakran verseny van szervezeten belül is. Jellemzően ugyanis egy multinacionális csoport több SSC üzemeltet a világ különböző pontjain.

A felmérés során az SSC-k létrehozását indokló célokra, a stratégiára, a fejlesztési folyamatokra, az üzleti folyamatok, a HR-menedzsmentre, a teljesítményadatok és jövőbeli kilátásokra is rákérdeztek a kutatók.

Magas képzettség, jó fizetés
Az SSC-k jellemzően magasan képzett diplomás munkavállalókat, gyakran frissen végzett fiatalokat foglalkoztatnak, a hazai átlagnál nagyobb fizetésért.

Emögött többek között az áll, hogy ma már a szolgáltató központok, legalábbis azok, melyek a régióban működnek, már közel sem csak egyszerű, szabványosított, alacsony értékű szolgáltatásokat nyújtanak. Egyre általánosabb, hogy komplex folyamatokat bonyolítanak le, például a pénzügyi téren csoport szintű treasuryt, tőzsdei jelentések készítését, vagy IT-, HR- és pénzügyi modellezést.

“Képzett munkaerő szempontjából az ország még mindig a régió legjobbjai között van, továbbá az IT-, telekommunikációs, logisztikai és közlekedési infrastruktúra is kiváló” – mondta ezzel kapcsolatban Loós András, a PwC Magyarország könyvvizsgálati üzletágának igazgatója. Szerinte tisztán látható tendencia, hogy a minőségbeli fejlődés legalább olyan fontos célja már az SSC-knek, mint a költségeik alacsonyan tartása. Emiatt a szektor jövőjét a munkabérköltség alakulása és a megfelelő képességekkel rendelkező munkaerő elérhetősége határozza meg.

Bár az SSC-k…a költségalapú működési elvet követik, a profit center koncepció jó néhány potenciális előnnyel járhatna számukra – vélik a kutatók.

A munkavállalók szempontjából sem elhanyagolható szempont, hogy ezeknél a vállalatoknál a foglalkoztatás módja transzparens, és megfelel a jogszabályoknak. Ez az államnak is jó, hiszen amellett, hogy hozzájárulnak a hazai foglalkoztatási helyzet javulásához, jelentős adóbevételt is generálnak.

A pozitív hatások azonban kevés figyelmet kapnak, amit a kutatók leginkább az SSC-k tevékenységének természetével magyaráznak: a szolgáltatóközpontok gyakran elzárt szigetként működnek, és a legtöbbször csak a közvetlen ügyfeleik találkoznak az általuk kínált szolgáltatások széles skálájával, illetve látják azok minőségét, komplexitását.

Nagy a fluktuáció
Az SSC-kben hagyományosan magas, 20 százalékot bőven meghaladó mértékű a munkavállalók fluktuációja. A felmérés szerint a hazai központok ezt különböző programokkal – a dolgozóik számára biztosított tréningekkel (szakmai, ügyfélorientált stb.), belső karriert biztosító fejlesztési tervek következetes használatával próbálják ellensúlyozni, de ide sorolhatók a rendszeres dolgozói elégedettségi felmérések is. Ennek lehet az eredménye, hogy a megkérdezett SSC-vezetők általában magas szintű dolgozói elégedettségről számoltak be, bár az is kiderült, hogy ettől még a fluktuáció továbbra is kihívás maradt.

A felmérésben szereplő magyar SSC-k több mint 60 százaléka bővítette itteni tevékenységét, és további 6 százalékuk jelenleg is bővít. Ugyanakkor a vezetők szerint a következő két év legfontosabb kihívásai a versenyképesség fenntartása a költségek szempontjából; a jelenlegi alkalmazottaik megtartása, motiválása és új dolgozók felkutatása, bevonzása lesznek. Szintén fontosnak tartják a változó üzleti környezethez való alkalmazkodást, beleértve a kormányzat jövőbeli döntéseinek hatását az oktatási rendszerre és az idegennyelv-oktatásra.

Egyik válaszadó központ sem tervezi áthelyezni működését másik országba.”

Forrás:
Szívesen jönnek az SSC-k Magyarországra; jobline.hu; 2013. november 4.

A bejegyzés kategóriája: gazdaság, informatika
Kiemelt szavak: , , , .
Közvetlen link.