közigazgatás: magyar

Tovább tudunk ügyet intézni: újabb kormányablakok nyílnak

Szerző: 2014. január 8.január 13th, 2014No Comments

„Havi 2-4 új, járási kormányablak nyitását tervezi 2014-ben a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium. A 12 órás nyitva tartáshoz szükséges munkaerőt a kormányhivatalok már meglévő állományával biztosítaná a tárca. A több műszakos munkarend pótlékainak forrásigénye 1,4-1,7 milliárd forint lehet a rendszer teljes kiépítése után. A végleges összeget befolyásolhatja, hogy a teljes kiépítésig a közszolgálati életpálya modell bevezetése is várható a KIM szerint.

Havonta 2-4 újabb, 12 órás nyitva tartással üzemelő járási kormányablak nyílhat az idén – válaszolta a Napi Gazdaság érdeklődésére a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium. A kormányablakok esetében már működésük kezdetekor cél volt az ügyfélbarát, 8-20 óráig tartó nyitva tartás megvalósítása. A kormányablakok létrahozásakor 2011-ben 300 új státusz került a kormányhivatalokhoz az induló 29 ügyfélszolgálat személyi állományának kialakításához.

A végleges rendszerben – amikor már valamennyi okmányiroda működése ügyfélbarát lesz és az új kormányablakok is megkezdik működésüket – összesen mintegy 6000 munkavállaló látja majd el a hatósági feladatokat. Ez a létszámigény fokozatosan érvényesül, a rendszer teljes felállításához kizárólag a kormányhivatalok már meglévő személyi állományával tervezett a tárca eredetileg. A többműszakos munkaszervezés, illetve a hosszabb nyitvatartás ellentételezéseként integrált ügyfélszolgálati pótlékra jogosultak a tisztviselők. A pótlék összege tisztviselőnként változó, hiszen a pótlék az alapilletmény 20 százaléka, előbbit a többi között a szolgálati idő befolyásolja. Ennek a teljes rendszerre vetített költsége várhatóan 1,4-1,7 milliárd forint között lesz. Pótlólagos forrás bevonást a KIM egyelőre nem tervezett emiatt, hiszen a rendszer felállítása folyamatosan történik, illetve a teljes kiépítésig a közszolgálati életpálya modell bevezetése is várható.

Az Államreform Operatív Program keretében, uniós forrás terhére már 6500-an végezték el az ügyintézői képzést, és így a tervezett, többműszakos munkarendben történő ügyfélszolgálati munka biztosítható lesz. A kormányablak-ügyintézők képzését két, 2013-ban befejeződött tanfolyam biztosította: a középfokú végzettségű, másrészt a felsőfokú végzettséggel rendelkező ügyintézők számára indított oktatás keretében közel 6700 fő kapott végzettséget igazoló oklevelet, és megkezdődött a munkába illesztő képzésük is. Emellett mintegy 620-660 fő részére pótképzést szerveznek, a résztvevőket pedig már ki is választotta a Közigazgatási és Igazságügyi Hivatal.

Az újonnan megnyíló kormányablakokban összesen mintegy 241 ügytípus intézhető. Ebből 36 azonnal intézhető ügy, 43 ügykör esik a normál ügyintézés kategóriába, 141 ügykör esetében továbbítás valósul meg, míg kizárólag tájékoztatást 21 ügyben ad a kormányablak. A kormányablak emellett kiegészítő szolgáltatásokat is nyújt, ezek száma 10. A kormányablakok továbbá eljárnak a jelenleg az okmányirodák által ellátott 10 hivatalbóli ügyben is. 2014. január 1-jétől a régi szabályok szerint működő kormányablakokban nem változott az intézhető ügykörök száma; vagyis maradt 150.

A kormányhivatalok egyéb, közvetlen ügyfélforgalmat lebonyolító szervezeti egységei az eddig irányadó nyitva tartási rendet követik. A megyei és fővárosi okmányirodák tavaly óta szintén 12 órás nyitva tartással működnek, a szükséges munkaerőt belső szervezeti átalakítással, többletforrás, -létszám bevonása nélkül biztosítva. Hasonló módon azt is megoldották a hivatalok, hogy a többi okmányiroda is a hét minden napján tartson nyitva, hetente legalább egy napon meghosszabbított nyitva tartással.”

Forrás:
Tovább tudunk ügyet intézni: újabb kormányablakok nyílnak; Kiss Melinda; Napi Gazdaság Online; 2014. január 7.