energiagazdaság

Az ELMŰ kiütéssel legyőzte a digitális gazdaságot

Szerző: 2014. február 3.No Comments

Bevezető
Az elmúlt hetekben számos cikk foglalkozott az ELMŰ és a Díjnet vitájával. A dolog lényege az, hogy az ELMŰ megszüntette azt a lehetőséget, hogy ügyfelei a számlájukat egy harmadik félen keresztül rendezzék.

Mint ismeretes a szabványos webes protokollokat alkalmazó digitális technológiák alkalmazása felbontja, megsemmisíti a monolit szervezetek szokásos tevékenységét. Számos a szervezet életében fontos szerepet játszó folyamat kivihető a szervezet keretei közül, külső szolgáltatóra bízható. A nagy szervezetekben felhalmozódó adatok szabályozott megnyitásával összekapcsolódva ez a folyamat új iparágakat teremt, növeli az egész gazdaság, és persze benne az egyes vállalatok, rugalmasságát. Ezért különösen aggasztó, hogy az ELMŰ visszavette azt a lehetőséget, hogy egy erre specializálódott cégen, a Díjneten, keresztül lehessen a szolgáltatásaival kapcsolatos számlák kifizetését intézni.

Fejlettebb országokban számos szolgáltató szakosodott arra, hogy segítségükkel a fogyasztók központosítva, egyetlen alkalmazást használva kezelhessék a különböző bankoknál vezetett számláikat, fizethessék a közüzemi szolgáltatókkal szemben fennálló kötelezettségeiket. Mindezt anélkül, hogy az egyes bankok, vagy szolgáltatók, webhelyeit különösebben látogatniuk kellene. Itt nem egy-két cégről van szó!! Egy egész ökoszisztémáról, iparágról beszélhetünk: közvetítők, nagykereskedők (akik az adatokhoz való hozzáféréssel kereskednek), fejlesztők stb.

Most nálunk ennek csiráját sikerült felszámolni. Érdemes lenne megfontolni, hogy a közjó érdekében fellépő közigazgatás mit tudna tenni szabályozási eszközökkel azért, hogy az egyes nagy szolgáltatók (közüzemi szolgáltatók, bankok) szolgáltatásaihoz és adataihoz jogilag és műszakilag (alkalmazás-programozási felület – API) szabályozott módon hozzá lehessen férni. A két említett cégben egyébként az állam rendelkezik tulajdonrésszel.

Első cikk: amikor még úgy tűnt, hogy a Díjnet találékonyságának köszönhetően van megoldás

„Ha az utóbbi napokban lezajlott adok-kapok után úgy tűnik is, hogy a díjnetes ügyfélnek most aztán döntenie kell, hová is álljon, valójában csak azt kell szem előtt tartania, hogy az áramszolgáltatós ügyeit akarja-e a továbbiakban egy helyen intézni, vagy ragaszkodik továbbra is ahhoz, hogy az összes rezsicsekkét egy oldalon fizesse. Kockázatok azért vannak. Összeszedtük a legfontosabb kérdéseket, és megadtuk rá a válaszokat is.

Alapállás. Az Elmű-Émász a január 15-e után kiállított számláit a korábbiaktól eltérően, nem teszi elérhetővé a Díjnet internetes rendszerén keresztül. A szolgáltató létrehozott egy saját díjfizetési csatornát, és garanciát ezután csak erre vállal. A Díjnet megtalálta a módját, hogy továbbra is látszólag minden úgy menjen, mint korábban, s hirdeti: “Megvan a megoldás!”. Az áramszolgáltató válasza erre az, hogy van valamiféle “megoldás”, de az nem biztos, hogy biztonságos. Az a fogyasztó pedig, akit a sárgacsekk-hegyek közül sikerült az utóbbi években megnyerni az elektronikus díjfizetés számára, csak kapkodja a fejét, hogy akkor most hogyan tovább.

Mi ez az egész? A két cég között már nem érvényes az a szerződés, ami alapján a Díjnet – az áramszolgáltató megbízásából, némi jutalék fejében – elektronikus úton beszedi a szolgáltatási díjat, és azt továbbutalja a szolgáltatónak. Bár a Díjnet továbbra is azt állítja, hogy ez a gyakorlatban semmilyen változást nem jelent, és ezt a munkát jutalék nélkül is elvégzik annak érdekében, hogy továbbra is minden rezsiszámlát egy helyről lehessen rendezni, van egy kis trükk az egyenletben. A Díjnet lényegében elkéri az ügyfelek hozzáférését az Elmű számlájukhoz, és abból generálja az e-villanyszámlát. Ez valóban nem is látszik nagy dolognak, a háttérben azonban így éppen azok a garanciák (leginkább az Elmű–Díjnet-szerződés) hiányoznak, amelyek megléte garantálhatja, hogy a Díjnet a szolgáltató és a fogyasztó felé is felelősséggel teljesít. Az Elmű nem fizet a Díjbeszedőnek, utóbbiról így mondható akár az is, hogy mindezt a fogyasztó két szép szemért teszi.

Miért jó ez az Elműnek? Egyrészt azért, mert az eddig a Díjnetnek fizetett összeg nála marad. Ha az ügyfelek egy része ott is marad a Díjnetnél, utánuk nem kell fizetni jutalékot. Másrészt pedig azért, mert az Elmű minden ügyes-bajos dolgát egy helyen intézni engedi az ügyfeleinek a befizetéstől a panaszirodáig – ezzel felértékeli és élettel tölti meg a honlapját, több ügyfelével kerülhet közvetlenebb kapcsolatba.

Miért jó ez a Díjnetnek? A Díjnetnek ez a helyzet egyáltalán nem jó. Öröm az ürömben, hogy ha nem is kap pénzt a díjbeszedés után az Elműtől, azzal, hogy továbbra is minden rezsiszámlát egyben kínál rendezni, megtarthatja az ügyfélkörét (vagy nagy részét). Ez felértékelődik, ha hozzátesszük: a díjnetesek jellemzően fővárosiak, tehát elműsök.

Miért jó ez a fogyasztónak? Ez a helyzet nem jó a fogyasztónak, hiszen kétfelé kell figyelnie rezsifizetéskor, s egyébként is, miért lenne ez az egész hercehurca jó (kényelmes) a fogyasztónak?

Miért nem jó ez az Elműnek? Egyrészt azért, mert a “minden számlát egy helyről fizetni”-elv ügyfélbarátabb megoldás, mint annak erőltetése, hogy “minden elműs ügyet egy honlapon intézhet”. Másrészt a kényszerű váltás komfortvesztéssel jár az Elmű Díjnethez szokott ügyfeleinél, amiért reflexszerűen a szolgáltatót okolják.

Miért nem jó ez a Díjnetnek? Mert az összes többi szolgáltató dönthet úgy, hogy ezután ők se fizetnek, ha az Elmű nem fizet és mégis a kosárban marad. Mindezt csak erősíti, hogy ahhoz, hogy az eddigi bevételi szint maradhasson, a többi szolgáltatótól beszedett díjaknak nőniük kell, különben a Díjnet kevesebbet keres.”

Második cikk: az ELMŰ-t nem lehet megkerülni…

„Friss levélre ébredhettek csütörtök reggel azok az ügyfelek, akiket érint az Elmű-Émász és a Díjnet közötti huzavona. Úgy tűnik, egyelőre a Díjnet maradt alul a csatában: most azt közölték ugyanis, hogy mégsem lehet majd az elműs áramszámlákat Díjneten keresztül rendezni. Ezzel csak fokozódott a káosz, az ügyfeleknek még nehezebb tisztán látni ebben az ügyben.

A januárban esedékes áramszámlát sok díjnetes ügyfél már az Elmű-Émász rendszerén keresztül volt kénytelen rendezni, miután az áramszolgáltatótól év elején közölték, hogy a január 16-a után készült számlákat „már nem áll módjukban a Díjnet felületén bemutatni”.

Azok az ügyfelek, akik továbbra is elektronikus úton akarják rendezni számláikat és nem szeretnének visszatérni a papíralapú számlázáshoz, regisztráltak az Elmű-Émász oldalán. A Díjnet múlt hétvégén „Megoldottuk!” felkiáltással arról tájékoztatta az érintett fogyasztókat, hogy újabb regisztráció után mégiscsak lehet majd rajtuk keresztül rendezni a villanyszámlát.

Az Elmű-Émász a hét elején visszalőtt: levélben figyelmeztették az érintett fogyasztókat arra, hogy a Díjnet ötlete szerintük adatvédelmi és ügyfélkapcsolati szempontból is aggályos. Egyben közölték, hogy mindenki csak saját felelősségre vegye igénybe ismét ezt a szolgáltatást.

Aki esetleg már eddig sem értette a két társaság vitáját, könnyen lehet, hogy ezután még inkább nem fogja.

A Díjnet csütörtök reggelre megérkező levelének már azt a címet adták ugyanis, hogy „Mi igazán megpróbáltuk – sajnos nem sikerült”. Közölték, hogy mégsem lehet majd elműs számlát fizetni rajtuk keresztül, mert az Elmű-Émász honlapján váratlanul megszüntették az elektronikus számlák e-mailben történő küldésének funkcióját.

„Határozottan állítjuk, hogy megoldásunk sem adatvédelmi, sem technikai oldalról nem aggályos. Természetesen az Elmű-Émász-nak bármikor módjában áll honlapján változtatásokat végrehajtani, jelen esetben ez a változtatás sajnos szolgáltatásunk ellehetetlenülését eredményezte” – tették hozzá a Díjnettől.

A hvg.hu egyik olvasója jelezte: csütörtök reggel az Elmű ügyfélszolgálatán azt a tájékoztatást kapta, hogy nem ismerik a Díjnet legfrissebb levelének tartalmát, és állították, hogy továbbra is lehet Díjneten keresztül rendezni az áramszámlát. Az ügyintéző cáfolta azt is, hogy vita lenne az áramszolgáltató és a Díjnet között. Arra a kérdésre sem tudtak válaszolni, mit jelent az, hogy “váratlanul megszüntették az elektronikus számlák e-mailben történő küldésének funkcióját”. Szerintük nem történt ugyanis ilyen az Elműnél.

A Díjnet ügyfélszolgálatán a hvg.hu-nak megerősítették, hogy a csütörtökre virradóra érkezett levelet valóban ők küldték, és rajtuk keresztül már csak olyan elműs számlát lehet rendezni, amely korábban megjelent a rendszerben. Új számlát nem tudnak megjeleníteni, és elműs regisztráció sem lehetséges már az ügyfelektől – tették hozzá.”

Forrás:
Hova álljon az Elmű–Díjnet csatában?; Szabó M. István; HVG.hu; 2014. január 29.
Megint levél jött: itt az Elmű–Díjnet háború újabb fejezete; HVG.hu; 2014. január 30.
Lásd még:
Így “egyszerűsödött” a fizetés az Elmű-nél; pénzcentrum; 2014. január 22.
Legyen vége az Elmű-Díjnet cicaharcnak!; Tékozló Homár; 2014. január 29.