„A tavaly már működő két kormányablak mellett idén három járási kormányablak is megnyitott Zala megyében, számuk pedig tovább fog bővülni – mondta el rádiónknak Ritecz Balázs, az Integrált Kormányzati Ügyfélszolgálati Osztály vezetője, aki visszatérő vendégként ismertette a régiós fejlesztési terveket. Hozzátette, az ügykörök számában is a radikális növekedés a cél, amire képzések sorozatával készítik fel a megyei munkatársakat.
Február 20-án nyitotta meg kapuit Hévízen az első járási kormányablak, ahol egy pontban akár az összes államigazgatási ügyben segítséget lehet kérni. A városban megnyíló integrált ügyfélszolgálati iroda azért is kiemelkedően fontos, mivel amellett, hogy számos turista megfordul a településen, sok külföldi tervez lakást vásárolni ott, így gyakoriak a tulajdoni lapokkal, illetve ingatlanszerzéssel kapcsolatos földhivatali kérdések is. Lényeges tudnivaló a kormányablakról, hogy nem csak ügyintézéssel, de államigazgatási ügyekben általános tájékoztatással is foglalkoznak, így a nem hozzájuk tartozó ügyekben is igyekeznek segítséget nyújtani az állampolgároknak.
Márciusban Lentiben, majd pedig Zalaegerszegen is nyílt egy-egy kormányablak, a közeljövőben pedig még 9 újabb kormányablakkal bővül a megye. Közben a korábbi, megyei kormányablakok felzárkóztatása is folyamatosan zajlik Ezek a kormányablakok 29 ügykört láttak el még 2011-ben, amikor megkezdték működésüket. Ez a szám 150-re nőtt az évek során, azonban még mindig kevesebb ügykört látnak el, mint járási hivatalok integrált ügyfélszolgálatain, ahol ez a szám meghaladja a 250-et. Ezt a számot is nem kevesebb, mint a tízszeresére szeretnék növelni, ami már komoly szakképzettséget követel az ügyintézőktől. A járási hivatalokból mintegy 150 munkatársnak már tartottak ügyfélszolgálati készségfejlesztő tréninget, ahol elméleti oktatás helyett inkább gyakorlati konzultációk zajlottak, melyek keretében megkérdezték a részt vevő kormánytisztviselők véleményét is, és szituációs gyakorlatokkal erősítették tovább a felkészülésüket. Az ezután kiadott ügyfél-elégedettségi kérdőívek egyértelműen pozitív irányú, emelkedő tendenciát mutattak a korábbiakhoz képest. A Nemzeti Közszolgálati Egyetem szervezésében zajlott, illetve jelen pillanatban is zajlik kormányablak ügyintéző képzés, ami az ügyintézők szakmai felkészülését segíti elő – mondta el a Rádió Orientnek Ritecz Balázs.
Komoly segítséget nyújt még a számítógépen elérhető tudástár, tudásbázis, ami minden jogszabályi hivatkozást tartalmaz, de gyakran hívnak a szakigazgatási szervektől is szakértőket a belső képzésék folyamán. Nemrég egy komoly, átfogó belső ellenőrzést is végeztek, ahol bár kiemelkedően negatív példákat nem találtak, egy-egy olyan rész még akadt, aminek működését még hatékonyabbá lehetne tenni – ezen folyamatosan dolgoznak.
Ritecz Balázs kiemelte, hogy az ügyintézés folyamatát minél ügyfélközpontúbbá kell tenni – a cél, hogy a polgárok ne teherként éljék meg az ügyintézést, hanem felkészült, ügyfélbarát kollégák fogadják őket. Emellett a várakozási idő csökkentését is komoly célul tűzték ki. Azért, hogy az állampolgároknak ne kelljen szabadnapot kivenniük a hivatali teendők miatt, a kormányablakokban reggel 8-tól egészen este 8-ig fogadnak ügyfeleket. A Járási kormányablakok teljesen akadálymentesítettek, a vakok és gyengén látók részére az aljzaton elhelyezett vezetősáv könnyíti meg az épületen belüli tájékozódást, a sorszámhúzó gép hangmodullal van felszerelve, a nyomógombok mellett a feliratok Braille-írással is megtalálhatók. A siketek és nagyothallók részére indukciós hurok került beépítésre, ennek helyét piktogram jelöli.
Az ügyfél korszerű, érintőképernyős sorszámkiadó automata segítségével választhatja ki az intézni kívánt ügyet, az ügyintéző pedig, egy tablet segítségével tudja az ügyfeleket szólítani. Az ügyfélváróban található az ügyfélterminál (öninformációs kioszk), melynek segítségével az ügyfél saját maga szerezhet be információkat (pl.: kérelemhez szükséges nyomtatványok, nem hiteles tulajdoni lap másolat megtekintése), vagy akár elkészítheti kérelmét a beépített klaviatúra segítségével.
Az osztályvezető hozzátette, különböző programokat, nyílt napokat is szerveznek, hogy közelebb hozzák az állampolgárokhoz az államigazgatást, de a fiatalok felé is igyekeznek nyitni.
Ritecz Balázs szerint az ügyfelek már hozzászoktak a kormányablakok új keletű tevékenységéhez, és az ügyfélszolgálatokon elhelyezett „észrevételek, javaslatok” könyvébe is csak pozitívan nyilatkoznak. Elégedettek azzal, hogy egy helyen el tudnak intézni minden ügyet, a visszajelzések pedig azt mutatják, hogy a munkatársak kedvességét, az ügyintézés gyorsaságát, összességében pedig a közigazgatás színvonalának javulását értékelik az állampolgárok.
Bár például egészségbiztosítással, nyugdíjbiztosítással kapcsolatos kérdéseket – inkább a megyei kormányablakokban intéznek, az okmányirodai feladatokkal kibővített járási kormányablakok is minden hivatalos ügy rendezésében az állampolgárok rendelkezésére állnak.”
Forrás:
Bővült a kormányablak-hálózat Zalában; OrientPress; 2014. május 20.