„Április 1-től változott a megyei kormányhivatal szervezeti felépítése, az addigi 15 szakigazgatási szervből és a törzshivatalból összesen 10 főosztály lett. Az átszervezés célja az ügyfélbarát közigazgatás, gyorsabb ügyintézés, költségtakarékos működés tovább fejlesztése. A kisebb településeken ügysegédek segítik a helyiek ügyintézését.
Az országgyűlés döntött a megyei kormányhivatalok külső-belső integrációjáról, amely április 1-jével lezárult. Az elmúlt négy évben látványos fejlődés ment végbe ezen a területen a közigazgatásban a kormány reformtörekvései kapcsán, mondta dr. Horváth Kálmán, a megyei kormányhivatal kormánymegbízottja. Törvényi szabályozás szerint 2011-ben alakultak meg a kormányhivatalok, majd rá két évre a járási hivatalok, idén áprilisban pedig a külső és belső integrációval lett teljesebb a működésük az új közigazgatási struktúra. Az eddigi 15 szakigazgatási szervből és a törzshivatali főosztályokból összesen 10 főosztály alkotja a megyei kormányhivatal új szervezeti egységeit.
A járási hivataloknál is lezajlott az integráció, az ottani szakigazgatási szervek helyett is osztályok lettek. A belső átszervezés következménye az is, hogy vezetői szinten is történtek személyi változások. Április 1-jétől a megyei kormányhivatal főigazgatója Amreinné dr. Gál Klaudia, és folyamatban van az igazgatói kinevezés is. Dr. Horváth Kálmán elmondta, a változtatás célja az ügyfélbarát közigazgatás megteremtésén túl az ügyek gyorsabb és hatékonyabb intézésének a biztosítása.
A korábbi 21 napos ügyintézési határidőt szeretnék lerövidíteni. Emellett átlátható ügymenetet, költségtakarékos működést, a bürokrácia csökkentését ígéri a kormánymegbízott a Tolna megyeieknek. Ma már lehetőség van arra, hogy a lakóhelyükhöz minél közelebb intézhessék az ügyeiket az emberek, ez egyrészt a járási kormányhivatalokban, okmányirodákban, kormányablakokban lehetséges, másrészt a községekben települési ügysegédhez lehet fordulni. A kormányablakok nyitva tartása az ügyfélforgalomhoz igazodik. Jellemzően az év végén, a két ünnep között is nyitva voltak, hogy a külföldről hazaérkezők is intézkedhessenek, intézhessék ügyeiket.
A kormányablakokban immáron 302 ügytípusban kérhet felvilágosítást, intézheti dolgait az érintett. A szekszárdi kormányablaknál egy hét alatt általában ezer ügyfél fordul meg, de van olyan, aki egy-egy alkalommal – az integrált ügyfélszolgálatnak köszönhetően – több ügyet is intéz. Az adataik alapján a legforgalmasabb a szerdai nap, napközben pedig reggel 8 és 11 óra között, illetve délután 3 és 4 óra között intézik legtöbben az ügyeiket.
A kormánymegbízott hozzátette, Tolna megye az országban a legjobban ellátott kormányablakok egyike, hat járásából ötben várják itt az ügyfeleket, országos viszonylatban ez kiemelkedő. Ez a fajta kiépítettség részben Tóth Ferencnek, az előző kormánymegbízottnak, másrészt a munkatársak kiváló szakmai munkájának is köszönhető. A jövőben még három helyen, Dombóváron, Dunaföldváron és Bátaszéken tervezik az okmányirodák helyett a járási kormányhivatalokat kiépítését.
A külső integrációról dr. Horváth Kálmán elmondta, április 1-től a kormányhivatalokhoz tartoznak az államkincstártól átvett családtámogatások (például a családi pótlék, tankkönyv segély stb.), fogyatékossági támogatás, illetve az OEP-től átvett baleseti megtérítéssel és keresőképességgel kapcsolatos feladatok.
Kevesebb főosztály, átlátható ügymenet
A 10 főosztály a következő: műszaki engedélyezési és fogyasztóvédelmi főosztály (ide tartozik a közlekedési és az útügyi osztály is), élelmiszerlánc-biztonsági és földművelésügyi főosztály (ide tartozik a növény- és talajvédelmi, a földművelésügyi, a járványügyi és állatvédelmi osztály is), népegészségügyi főosztály (ide tartozik a járványügyi, közegészségügyi és sugár-egészségügyi decentrum is), családtámogatási és társadalombiztosítási főosztály (ide tartozik a nyilvántartási és ellenőrzési, egészségbiztosítási, nyugdíj-megállapítási és rehabilitációs osztály), gyámügyi és igazságügyi főosztály (ide tartozik a szociális és gyámügyi osztály is), foglalkoztatási főosztály (ide tartozik a közfoglalkoztatási, a munkaügyi, az alapkezelői, a munkavédelmi és munkaügyi ellenőrzési osztály), földhivatali főosztály (ide tartozik az ingatlan-nyilvántartás és földmérési osztály), építésügyi, hatósági, oktatási és törvényességi felügyeleti főosztály, pénzügyi és gazdálkodási főosztály (ide tartozik a beszerzési, beruházási, üzemeltetési, informatikai, támogatási és bérgazdálkodási osztály is), jogi és koordinációs főosztály.”
Forrás:
Karcsúbb, de hatékonyabb lett a hivatal; teol.hu; 2015. április 18.