Skip to main content
gazdaságtávközlés

A technológiai ipar meghatározó cégei is megjelentek a mobilfizetés területén

Szerző: 2015. május 9.május 11th, 2015No Comments

„Elindította tegnap mobilfizetési szolgáltatását a Vodafone is, a megoldás révén közel 45 ezer hazai terminálnál lehet fizetni okostelefonnal. A hazai mobilcégek közül a Magyar Telekom tavaly november óta kínál ilyen lehetőséget, míg a Telenor decemberben tette elérhetővé a MyWallet-et.

Közel 45 ezer terminálnál lehet már most is használni fizetésre a VODAFONE Wallet-et, a szolgáltatást az OTP Bankkal és a MasterCarddal közösen indította el a társaság. A társaság a Mobiltárca alkalmazást használja erre a célra, amelynek tesztelésében a másik két mobilszolgáltatóval, a Magyar Telekommal és a Telenorral együtt részt vett.

A megoldás révén elegendő az okostelefont odaérinteni a terminálhoz és már meg is történt a fizetés. A tervek szerint a közeljövőben a Vodafone Wallet hűség- és kuponkártyák kezelésére, belépők, jegyek tárolására és érvényesítésére is használható lesz. A szolgáltatás használatához a mobiltelefon előfizetés mellett NFC-képes (kistávolságú vezetéknélküli kommunikáció) készülékre és SIM kártyára, illetve az OTP Banktól igényelhető speciális bankkártyára van szükség. A Vodafone közlése szerint a társaság jelenleg 30-féle ilyen telefon található.

Magyarországon már több éve megkezdődött a hétköznapi vásárlásoknál is alkalmazható mobilfizetési megoldás fejlesztése, és tavaly nyáron le is zárult a MobilTárca alkalmazás tesztelése. A próbaidőszak egy éve alatt összesen mintegy 120 millió forint értékben fizettek az applikáció segítségével. A bankkártyák, illetve a különböző hűségkártyák integrálására alkalmas mobilalkalmazás kifejlesztését a Magyar Mobiltárca Szövetség koordinálta, a projekt érdekessége volt, hogy sikerült egy oldalra állítani a különböző érdekeltségű piaci szereplőket, a három mobilszolgáltató mellett az OTP Bank, a SuperShop és a MasterCard vett részt a kezdeményezésben.

A megoldás kereskedelmi bevezetése ugyanakkor csak közel fél éves késéssel történt meg, a Magyar Telekom tavaly novemberben tette elérhetővé a Mobiltárca alkalmazást és a vele igénybe vehető szolgáltatásokat ügyfelei számára. A tesztelésben szintén résztvevő Telenor ugyanakkor más utat választott, a cég a 2014 decemberében bevezetett pénzügyi szolgáltatáscsomagja keretében indította el a MyWallet-et.

A mobiltelefonnal történő fizetés sokéves múltra tekint vissza – Magyarországon is ez a helyzet, elég csak a parkolási díj rendezésére gondolni –, azonban a hétköznapi vásárlásoknál, a boltokban, vagy éppen az újságosnál is használható megoldások még nem igazán terjedtek el. Ebben komoly változást hozott tavaly ősszel az Apple, a Pay nevű alkalmazása bevezetésével. Az almáslogójú cég jelentős sikereket ért el az Egyesült Államokban, valamennyi jelentős kártyatársaság és sok száz bank csatlakozott már a kezdeményezéshez, illetve számos nagy üzletláncnál elfogadják a megoldást. Áprilisban bejelentették azt is, hogy a Best Buy kiskereskedelmi üzletlánc is úgy döntött, hogy lehet majd használni a vállalat amerikai áruházaiban az Apple mobil fizetési alkalmazását, igaz ez a lehetőség majd csak az év vége felé nyílik meg a fogyasztók számára.

A társaság sikerei felkeltették a technológiai ipar más szereplőinek figyelmét is. A Google újra elővette a Wallet-et, a Samsung pedig most a saját Pay megoldásával igyekszik belépni ebbe a szegmensbe is. Természetesen a felhasználói élmény szempontjából is fontos a mobilfizetési lehetőség megteremtése, azonban arról sem szabad megfeledkezni, hogy komoly bevételt is hozhat a tranzakciószám megnövekedésével. A tervek szerint az év második felében indul majd el a Samsung Pay az Egyesült Államokban.

Parkolás egyre több helyen
A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. működteti a tavaly júliusban indult Nemzeti Mobilfizetési Rendszert (NMFR), amelynek keretében a parkolást, az autópálya-matricát és a HU-GO viszonylatijegy-vásárlást lehet mobiltelefonnal megoldani. Az idén az első negyedévben a mobilparkolásból származó forgalom 1,9 milliárd forint volt, míg a teljes bevétel 2,94 milliárd forintot ért el. Az NMFR indulása óta 44-ről 76-ra nőtt azon települések száma, ahol lehet mobiltelefonnal fizetni a közterületi parkolásért, és hamarosan újabb 4 helyen lesz erre lehetőség. A rendszert naponta 300-400 ezren használják, jelenleg 12 cégen keresztül érhető el a megoldás.”

Forrás:
A technológiai ipar meghatározó cégei is megjelentek a mobilfizetés területén; Világgazdaság Online; Kalocsai Zoltán; 2015. május 7.