„Az elektronikus jegy bevezetéséhez szükséges szabályokat is tartalmazza a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvényt módosító javaslat, amelyet Seszták Miklós, nemzeti fejlesztési miniszter terjesztett a parlament elé. Ezen túlmenően az indokolatlan párhuzamosságok állami finanszírozásának megszüntetése érdekében a piaci alapú önfenntartó személyszállítási szolgáltatások indításáról is rendelkezik.
Az Országgyűlés honlapján megjelent törvényjavaslat összhangba hozza a nemzeti mobilfizetési törvény szabályait, a bevezetendő elektronikus jegyrendszerrel. Így kiterjeszti a közösségi közlekedési szolgáltatásokra vonatkozó adatkezelési és adat-megismerési jogot, a nemzeti mobilfizetési szervezetre is. Az adatkezelés célja a közösségi közlekedésben teljesített utazások pontos elszámolása, valamint az utazási kedvezményre jogosultság ellenőrzése. A javaslat – biztonsági okokból – lehetővé teszi a jegy és bérletértékesítő berendezésekkel történő kép- és hangfelvétel készítését.
Az elektronikus panaszkezelés előmozdítása érdekében, a törvényjavaslat pontosítja a közlekedésszervezővel kapcsolatos panaszok kivizsgálására vonatkozó rendelkezéseket is. A panasz – a vasúti igazgatási szervnél, illetve a közlekedési hatóságnál – akkor terjeszthető elő, ha a panaszos a vasúti vagy az autóbuszos személyszállító szolgáltató, vagy pedig a közlekedésszervező panaszkezelési eljárását igénybe vette, de az nem vezetett a panaszos számára kielégítő eredményre.
A vízi személyszállítási szolgáltatások fejlesztése és a közösségi közlekedési rendszerbe történő integrálása érdekében a javaslat pontosítja a vízi személyszállítási közszolgáltatásokkal kapcsolatos hatásköröket. Így az elővárosi, az országos, továbbá a regionális vízi személyszállítási közszolgáltatások a miniszter hatáskörébe tartoznak, míg a helyi szolgáltatások a települési önkormányzat hatáskörébe . A miniszter egyetértésére azonban a második esetben is szükség van.
A törvényjavaslat intézkedik az indokolatlan párhuzamosságok állami finanszírozásának megszüntetéséről is. Így bevezeti annak lehetőségét, hogy bizonyos – közszolgáltatásokkal egyébként megfelelően ellátott területeken – a szolgáltatásokat ellátó közszolgáltató piaci alapon, önfenntartó személyszállítási szolgáltatásokat biztosítson. Ilyen piaci alapú szolgáltatás például a kiemelt turisztikai központokba tartó expressz járatok indítása.”
Forrás:
Drágább lesz az expresszvonat?; Napi Gazdaság Online ; 2015. május 7.
A személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény módosításáról; Országgyűlés; T/4682; 2015. május 7.
Lásd még: Vasúti személyszállítás; Képviselői Információs Szolgálat; infojegyzet; 2015/20.; 2015. május 8. (pdf)