Úton a jövő felé – Automatizált járműplatform-tervezés indul a SZTAKI vezetésével

„Magyarország is csatlakozik a közlekedés leginnovatívabb kutatás-fejlesztési trendjéhez. Automatizált járműirányítási funkciók kidolgozására alakult kutatócsoport a Magyar Tudományos Akadémia Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézetének vezetése alatt. Céljuk olyan koncepciókat kidolgozni, amelyek lehetőséget teremtenek automatizált menetre, gazdaságos és környezetbarát üzemre, valamint a közlekedésbiztonság növelésére.

Nemhiába olvashatunk egyre gyakrabban automatizált irányítástechnikával rendelkező járművekről szóló híreket, az IHS Automotive tanulmánya szerint 2050-re már szinte teljesen eltűnhetnek az utakról a mai értelemben vett autók. Amerikában több államban engedélyezték a vezető nélküli kamionok közúti tesztelését, az Európai Unió SARTE kutatási programjában pedig már évekkel ezelőtt létrehoztak olyan rendszereket, amely által a konvojban haladó kamionok közül csupán az élen haladót vezeti sofőr, a többi automata vezérléssel halad. Az önjáró kamionok mellett a Google robotautói haladnak az automatizálás élén, amelyek már fél millió kilométert tettek meg közutakon. A modern technológiák megjelenése teljesen átformálja a közlekedést, valamint olyan kapcsolódó területeket, mint a térképészet: a magas fokon automatizált járművezetéshez szükséges adatokat tartalmazó, többrétegű térképekre is szükség van.

A most induló hazai kutatási projekt a járműtechnológia fejlődését befolyásoló globális trendekkel párhuzamosan olyan innovatív megoldásokat tervez, amelyek a járművek automatizálása által lehetőséget adnak az üzemanyag fogyasztás és káros anyag kibocsátás csökkentésére, a közlekedésbiztonság növelésére, a magas komfortszint és az alacsony összköltség megteremtésére, továbbá az elektromobilitás közösségi közlekedésben történő alkalmazására.

A projekt kapcsolódik a hazai és nemzetközi stratégiákhoz és trendekhez, lehetőséget ad új kutatói munkahelyek teremtésére, valamint megalapozza a partnerek további együttműködését a Horizon 2020 EU Társadalmi kihívások témakörén belüli „Okos, zöld és integrált közlekedés” stratégia által meghatározott témákban.

A konzorcium tagjai a SZTAKI mellett a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem EJJT Járműipari Tudásközpont, mely az irányításelmélet hazai oktató-kutató helye, valamint több neves, kutatás-fejlesztéssel foglalkozó vállalat a gépjárműgyártás hazai szereplői közül.”

„Automatizált haszongépjármű-specifikus járműirányítási funkciók megvalósítását, üzemanyag fogyasztás és káros anyag kibocsátás csökkentését, közlekedésbiztonság növelését célzó kutatás indul az MTA SZTAKI vezetésével, aNemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap finanszírozásában.

A projekt vezetője és a kutatás fejlesztés irányítója az MTA Számítástechnikai és Automatizálási Kutató Intézet (MTA SZTAKI), ami a hazai irányításelmélet és járműirányítás kiemelkedő intézménye. A Prof. Bokor József vezette konzorcium tagja a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. multinacionális vállalat, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem EJJT Járműipari Tudásközpont, mely az irányításelmélet hazai oktató-kutató helye, a MABI-BUS Kft. autóbuszgyártó és a Trigon-Electronica Kft. gépjármű hajtáslánc kutatás-fejlesztéssel foglalkozó vállalat.

A konzorcium a járműtechnológia fejlődését befolyásoló globális trendekre keresi a választ, melyek az üzemanyag fogyasztás és káros anyag kibocsátás csökkentése, a közlekedésbiztonság növelése, a magas komfortszint és az alacsony összköltség. A konzorcium olyan automatizált haszongépjármű-specifikus járműirányítási koncepciókat tervez kidolgozni, amelyek lehetőséget teremtenek automatizált menetre, gazdaságos és környezetbarát üzemre, továbbá az elektromobilitás közösségi közlekedésben történő alkalmazására.

A projekt kapcsolódik a hazai és nemzetközi stratégiákhoz és trendekhez, ösztönzi a projektben részt vevő vállalkozások K+F tevékenységét és lehetőséget ad új kutatói munkahelyek teremtésére, valamint megalapozza a partnerek további együttműködését a Horizon 2020 EU Társadalmi kihívások témakörén belüli „Okos, zöld és integrált közlekedés” stratégia által meghatározott témákban…”

Forrás:
Úton a jövő felé – Automatizált járműplatform-tervezés indul a SZTAKI vezetésével; Nemzeti Közlekedési Hatóság; 2015.augusztus 7.
Automatizált járműplatform tervezés a biztonságosabb és gazdaságosabb közlekedésért; MTA SZTAKI; 2015. július 28.

A bejegyzés kategóriája: energia, technika
Kiemelt szavak: , , , , , , , , , .
Közvetlen link.