„A közigazgatás átfogó reformjának egyik legfőbb pillére az ügyfélközpontú szolgáltató közigazgatás megvalósítása, mondta Kovács Zoltán területi közigazgatásért felelős államtitkár.
– A bürokrácia csökkentése, a gyors ügyintézés célja az államreform programnak, ami most folytatódik.
– A 2010-es kormányváltás után a kormány kettős célt tűzött maga elé: mind szervezetileg, mind az ügyintézésben erősödjön az állam, az állampolgárok érdekében. Folytatásaként a kormány 2014 novemberében döntött az Államreform II. program indításáról. Megkezdődött a munka a közigazgatási bürokrácia, a hatósági eljárásokért fizetendő díjak csökkentéséért.– Az állami rezsicsökkentés keretében díjmentes lehet például a hatósági erkölcsi bizonyítvány, akár az ellopott, elveszett igazolványok pótlása.
– A bürokráciacsökkentés magában hordozza a hatósági eljárásokért fizetendő díjak csökkentését is. Az állami rezsicsökkentés keretében a kormány június 5. és augusztus 6. között konzultációt kezdeményezett az állampolgárokat és a vállalkozásokat terhelő fizetési kötelezettségek enyhítésére. 390 ezren töltötték ki a kérdőívet. Az állampolgárok által tett leggyakoribb javaslatok között szerepelt az ellopott, elveszett igazolvány pótlásának, a családi állapot változása miatt történő névváltozással összefüggő okmánycserének, a hatósági erkölcsi bizonyítványnak díjmentessé tétele. A vállalkozók az adóhatósági igazolás, a cégiratok készítésének ingyenessé tételét, valamint az üzlet működési engedélyével kapcsolatos eljárások díjmentessé tételét javasolták.– Erkölcsi bizonyítványt ritkábban igényelünk, igazolványt is ritkábban lopnak el.
– Az erkölcsi bizonyítványt évente három-négyszázezren kérik ki, ha ennek díját teljesen eltörölnék, több mint egymilliárd forint maradhatna az állampolgárok zsebében. Cél, hogy 2016-ban 10 milliárd forinttal – ez megfelel egy Pápa nagyságú város éves költségvetésének – csökkenjenek az igazgatási szolgáltatások díjai, valamint rövidüljenek és egyszerűsödjenek az ügyintézések.– A közigazgatás átfogó reformja is folytatódik. Hány kormányablak működik az országban?
– A reform egyik legfőbb pillére és célja az ügyfelek igényeit és érdekeit figyelembe vevő, ügyfélközpontú szolgáltató közigazgatás megvalósítása, az ügyfélterhek csökkentése és egységesen magas színvonalú, mindenki által hozzáférhető szolgáltatások nyújtása. A 2011-ben 29 helyszínnel indult kormányablak program keretében országosan már 155 kormányablak áll az állampolgárok rendelkezésére. A közigazgatás fejlesztésének célja az állampolgárok mindennapjainak megkönnyítése, hiszen az állampolgároknak az államról alkotott képét alapvetően meghatározza az, amikor ügyeik intézése során kapcsolatba kerülnek az állammal. Az év végére további közel 100, a program eredményeként összesen 278 helyszínen lesznek elérhetően a kormányablakok nyújtotta szolgáltatások.– Hányféle ügyet lehet intézni a kormányablakokban?
– Az induláskor intézhető mintegy 30 ügytípushoz képest a kormányablakok augusztus 15-től 423 ügyben nyújtanak ügyintézési lehetőséget. Kiemelt kormányzati célkitűzés, hogy a kormányablakokban intézhető ügyek száma növekedjen, meghaladja akár az ezret is. Az ügyintézők munkáját segíti az informatikai alapon működő, az Európai Unió támogatásával létrehozott Tudástár, amely az adott ügykörre vonatkozóan minden érdemi, az ügyintézéshez szükséges információt, jogszabályi hivatkozást tartalmaz. Az informatikai háttér fejlesztésére is kiemelt figyelem irányul, uniós forrásokat is bevonva új eszközök gyorsítják az ügyintézést. Itt még félúton vagyunk. A Digitális Nemzet Fejlesztési Program mentén megkezdődött az elektronikus ügyintézési modell kidolgozása, így a jövőben akár otthonról is lehet ügyet intézni. Ehhez szükséges, hogy a ciklus végére mind a 3,6 millió háztartásban elérhető legyen a széles sávú internet szolgáltatás.”
Forrás:
Egyszerűsödik az ügyintézés – Kovács Zoltán államtitkár a közigazgatás átfogó reformjáról; Balla Emőke; veol.hu; 2015. október 7.