„A múlt héten előadást tartottam a Telekom egy tréningjén. Pár perc után a cöncögő hangokból és a némán balra-jobbra rázott fejekből kiderült, hogy a hallgatóság nem nagyon hiszi el az általam ismertetett adatokat. A bemutatott kutatás az eNET felnőtt internetezők körében készített felmérése volt, amelyet a VeVa panelen csináltunk idén október végén és november elején. Tehát teljesen friss adatokról volt szó. Hamar kiderült, hogy a Telekom saját statisztikái és a kutatásban mért adatok több ponton nem egyeznek meg egymással.
Miközben én azt ecseteltem, hogy a hazai okostelefonnal rendelkező netezők 60%-a használ mobil netet a telefonján, hirtelen félbeszakított valaki a nézőtérről és azt mondta, hogy ehhez képest a tények: a Telekomosok 89%-ának van mobil internetes csomagja. Úgyhogy megálltunk tisztázni, hogy miből fakadhat egy ekkora eltérés a mérésünk és a tényadatok között. Íme, hogyan lehet a 89%-ból 60%:
– A 89% a Telekom előfizetőkre vonatkozik, a 60% a hazai internetezők közül azokra, akik okostelefonnal rendelkeznek. Tehát a bázis (alapsokaság) eltér egymástól. A Telekomnak nincsenek Vodafone vagy Telenor statisztikái, a kutatásban viszont ezeknek a szolgáltatóknak az adatai is benne vannak. Ráadásul nálunk csak a netezőkről van szó, csak a felnőttekről és csak az okostelefonnal rendelkezőkről. Náluk a hagyományosan nem netezők, a 18 évnél fiatalabbak és akár még az okostelefonnal nem rendelkezők is benne lehetnek a számokban (utóbbiban nem vagyok biztos, sajnos ezt a részletet nem tisztáztuk). Ezt figyelembe véve persze inkább a mi számainknak kellene magasabbnak lennie, hiszen nálunk okostelefonosok és eleve netezők vannak.
– Szerintem ennél is fontosabb azonban, hogy a számok közötti eltérés alapján egyértelmű: sokan egyszerűen nem tudnak róla, hogy van mobil netjük. Az eltérés pont erre mutat rá. 60% azoknak az aránya, akik tudnak róla, hogy van mobil netjük és feltehetően használják is azt. Ez a közel 2 millió ember az, aki bárhol és bármikor elérhető a neten, mert a mobilján is magával cipeli azt. Megfordítva (az ő szempontjukból nézve) pedig ők azok, akik bárhol és bármikor hozzáférnek az internetes szolgáltatásokhoz, információkhoz. A többiek esetleg kaptak ugyan mobil netet, feltehetően fizetnek is érte, de nem is tudnak erről, nem használják ki az ebben rejlő lehetőséget. Sokuknak minden bizonnyal 1-200 megás csomagja van, ami nem sok mindenre lenne elég amúgy sem.Tanulság? Szerintem fontos tanulság, hogy nem elég a saját adatoknak, tényeknek hinni, muszáj azok mögé is nézni. Ebben az esetben például a Telekom (és feltehetően a hasonló helyzetben lévő többi cég) számára fontos lenne annak kiderítése, hogy melyik ügyfele nem használja egyáltalán a neki eladott csomagot, hiszen, ha a használat alapján valós igényei is lennének, esetleg egy jóval nagyobb csomagra fizetne elő… A vicc az egészben, hogy könnyen lehet, még adatot is forgalmaz a készülék, tehát a szolgáltató felől minden rendben lévőnek látszik, miközben a felhasználó nem is sejti, hogy van mobil netje.
Másik fontos tanulság – inkább már az app fejlesztők szemszögéből -, hogy idehaza az okostelefonosok 40%-a kvázi butatelefonként használja a készüléket, legfeljebb WiFi közelben netezik vele és használja azokat az appokat, amelyek adatforgalmat igényelnek. Ez alapján csupán online működésen alapuló alkalmazással a magyar okostelefonosok négytizedét elveszítheti egy fejlesztő…”
Forrás:
Mobil-net a hazai okostelefonokon: 89% vagy 60%?; Pintér Róbert blogja; 2015. november 29.