Skip to main content
informatikajogközigazgatás: külföldöntechnika

Törvénytervezet az önműködő autók használata érdekében Németországban

By 2016. július 31.No Comments

„A német szövetségi közlekedési miniszter július végén egy új közúti közlekedéssel kapcsolatos jogszabályt tervez benyújtani az önműködő és a hálózatba kapcsolt autókra vonatkozóan.
Összegzés:

Alexander Dobrindt, német szövetségi közlekedési miniszter július végén egy új közúti közlekedéssel kapcsolatos jogszabályt tervez benyújtani az önműködő és a hálózatba kapcsolt autókra vonatkozóan. Az új törvény hivatott elősegíteni, hogy Németország biztosítsa vezető szerepét a világpiacon. Legmagasabb politikai szinten is támogatják ezt a célt, Angela Merkel így nyilatkozott: „Autóiparunknak élen kell járnia ezen a téren.”

A német autóipar is egyre jobban sürgeti a szövetségi kormányt, hogy teremtse meg a jogi keretfeltételeket ahhoz, hogy önműködő autókat lehessen használni Németországban.

Részletes beszámoló:
Matthias Müller, Volkswagen vezér az alábbi véleményének adott hangot:„Új versenytársakat kaptunk, mint a Google, az Uber és az Apple. A Volkswagennek muszáj cselekednie, ha meg akarjuk őrizni a történések feletti hatalmunkat és nem másoktól akarunk függeni.” Ennek megfelelően az autóipar szempontjából rendkívül fontos a jogi keretfeltételek világos meghatározása. Az ágazat számára az önműködő autók területe ugyanolyan kulcsfontosságú téma, mint az akkumulátorfejlesztés az elektromobilitás során. A VW mellett a BMW és a Daimler is régóta átszervezte a költségvetését és milliárdokat fordít az önműködő autók fejlesztésére.

„Kína és az USA hamarosan normákat, szabványokat fog meghatározni a témában”- mondta Klaus Fröhlich, a BMW fejlesztési igazgatója. Véleménye szerint amerikai cégek, mint az Uber és kínai vállalkozások is a közeljövőben önműködő taxiflottákat fognak az utcára vinni: „A robottaxi és az azzal összefüggő költségcsökkenés központi elemei az iparág üzleti modelljének.” Várakozásai szerint három-négy éven belül amerikai és ázsiai városok be fognak vezetni ilyen szolgáltatásokat.

A német stratégia azt a célt tűzi ki maga elé, hogy a lehető legtöbb szabadalom szülessen az önműködő autók terén és szövetségeseket keressenek a digitális ágazatban. Július elején lépett együttműködésre a BMW az Intellel és az izraeli Mobileye céggel annak érdekében, hogy 2021-re megvalósítsa az önműködő autók sorozatban való gyártását.

A három partner célja kialakítani egy olyan ipari szabványt, amelyhez további gyártók is csatlakozhatnak. Ezt célozta meg a Daimler, az Audi és a BMW által közösen véghezvitt berlini térkép-specialista, a „Here” felvásárlása is. A valamikori Nokia leányvállalatnak kell az adatokat biztosítani ahhoz, hogy a „jövő autói” centiméterpontosan tudják navigálni magukat a városokban.

Németország jelenleg az USA mellett az elsők között van az önműködő autók fejlesztése terén. A jogi keretfeltételek kialakításában azonban az amerikaiak megelőzik a németeket.

Az új német törvénytervezet központi mondata az 1a paragrafusban található, amely engedélyezi olyan gépjárművek közúti közlekedését, „amelyeket meghatározott időszakban és helyzetekben” technológiai megoldások, eszközök irányíthatnak és gyorsíthatnak, illetve utasíthatják a vezetőt, hogy vegye vissza az ellenőrzést az autó felett. Ezáltal a vezetőnek soha nem szabad vakon a rendszerre támaszkodnia, mindig a kormánynál kell ülnie és a fékpedálra való lépés lehetőségének biztosítottnak kell lennie számára.

Az autógyártóknak be kellene építeniük egy chipet a gépjárművekbe, amely feljegyzi, hogy a rendszer mikor volt aktív, mikor vezetett a sofőr és mikor szólította fel a rendszer a vezetőt arra, hogy vegye vissza az irányítást a gépjármű felett.

A törvény értelmében tehát egy teljesen önműködő autó továbbra sem lehetne használatban a német utakon. Az autóvezető számára mindig meg kellene adni a lehetőséget arra, hogy közbe tudjon avatkozni és vissza tudja venni az ellenőrzést a gépjármű felett. Hasonló módon működnek jelenleg az asszisztens-rendszerek a Tesla márkájú gépkocsiknál.

Továbbá a törvénytervezet szerint – hasonlóan a légi közlekedéshez – a balesetek során egy fekete doboznak kellene segítséget nyújtania annak tisztázásában, hogy az autóvezetőt, a tulajdonost vagy az autógyártót terheli-e a felelősség? Rögzítenie kellene az utazási adatokat, amelyeket elérhetővé kellene tenni a rendőrség számára. Ha a gyártónak kellene vállalnia a felelősséget a balesetért, a jövőben eltörölnék a kárigény bejelentésének felső határát.

Heiko Maas, szövetségi igazságügyi miniszter alaposan meg kívánja vizsgálni a törvénytervezetet, különös tekintettel a felelősségvállalás szabályozására. A törvény elfogadását azonban ez nem fogja akadályozni, a kormánykoalíció ugyanis már hosszú ideje egységes és elkötelezett az önműködő autók használatának ösztönzése terén.[a szerző TéT-attasé]”

Forrás:
Törvénytervezet az önműködő autók használata érdekében Németországban; Pászti-Márkus Eszter; Magyarország Berlini Nagykövetsége/Magyar Kereskedelmi és Iparkamara; 2016. július 26.