„A United States Digital Service-t (USDS) Obama elnök hozta létre 2014-ben azzal a céllal. hogy közös ernyő alá hozzák a legjobb informatikai szakembereket és a legjobb közalkalmazottakat, és így fejlesszék az ország legfontosabb digitális szolgáltatásait.
A cikk az USDS második évfordulója alkalmával vizsgálja a jövő digitális kormányzását. A digitalizáció nem csupán egy mellékprojekt a Fehér Házban, hanem egy virágzó terület és alap elvárás az üzleti életben. Az igazi kérdés az, hogy a kormányzat esetében miként valósulnak meg a digitális szolgáltatok. Egy nemrégiben megjelent tanulmány – Encouraging and Sustaining Innovation in Government, melyet Beth Noveck és Stefaan Verhulst írt – éppen arra keresi a választ, hogy miként tudja a kormány a digitalizációval segíteni hatékonyabb eljárások létrehozását, a gyorsabb problémamegoldást vagy a szolgáltatások nyújtását különböző szinteken. Íme néhány terület, amiben a digitális szolgáltatások előre léphetnek a jövőben.
Állampolgár-központú dizájn
A lényeg nem különböző mobil appok készítése és weblapok fejlesztése, hanem a valódi felhasználói igények megértése. A végső felhasználót be kell vonni a tervezés és a kivitelezési fázisaiba is. Az USDS sikeresen ötvözött több ezer weboldalt, több mint 900 információs számot és 220 adatbázist a Vets.gov oldal keretében. Ez az US Departmen of Veteran Affairs közreműködésével valósult meg, és a veteránoknak nyújt digitális szolgáltatásokat, illeszkedve a felhasználói igényekhez. Ilyen például a veteránok ügyféléletciklusának feltérképezése(journey map). A Forrester kutató-tanácsadó társaság legújabb Ügyfél Élmény Indexében azért rávilágít arra, hogy a kormányzati szféra még mindig a lista alján szerepel ilyen tekintetben és van hova fejlődni ezen a téren.Biztonságos és működő technológia
Ez egy nyilvánvaló kritérium, mely a felhasználó első számú igénye a konkrét használat előtt. Elérhető legyen az oldal, a linkek jó helyre irányítsanak, gyorsak legyenek az egyes folyamatok.. Még a legmodernebb technológiai megoldások és rendkívül felhasználóbarát dizájn sem elegendő, ha az elemi funkciókkal gond van. Természetesen a legelejétől kezdve a biztonságra is nagy hangsúlyt kell fektetni. A hackertámadások száma az üzleti és a kormányzati szféra esetében is növekszik, ezért a működésbe alapvetően integrálni kell a védelmi funkciókat. Bővebben.Az igazi változáshoz az új informatikai képességek vezetnek
Olyan nagyszerű újdonságok, mint a kognitív rendszerek (olyan technológia, ami nyelvfelismerést végez és képes tanulni) vagy a blokklánc (a Bitcoin legfőbb technológiai újításának tartják, ahol egy nyilvános főkönyvként működik, amely rögzíti az összes bitcoin tranzakciót) egy új felhasználói élményhez vezetnek. Növelik a digitális csatornák fogalmát, extra személyre szabhatóságot biztosítanak a felhasználóknak, illetve képesek erőforrásokat felszabadítani, hogy csak a komplexebben problémákkal kelljen foglalkozni. Példaként hozza fel a cikk az ügyfélszolgálat kisegítését kognitív rendszerrel, így az emberi erőforrásokat hasznosabb területre lehet csoportosítani.Döntésekhez, eredményekhez, átláthatósághoz kapcsolódó adatok
A különböző szervezetek hasznosítani tudják az óriási mennyiségű adathalmazt, hogy az állampolgárok igényeit jobban kielégítsék. Olyan adatok – mint például egy adott folyamatot, mely szakaszában szakítja meg a felhasználó, melyek a leggyakoribb kérdések, melyek a legforgalmasabb oldalak – segíthetik azonosítani azokat a területeket ahol fejlesztés szükséges. Az adatok emellett képesek eredmények mérésére is, melyekből a szervezetek képesek kiszűrni, mi az, ami működik és mi az, ami nem. Itt természetesen fontos az átláthatóság megteremtése az ügynökségi vezetők, a Kongresszus és a végső felhasználó között. Nemrégiben ezzel kapcsolatban volt aggodalom a törvényalkotók részéről a 18F-re és az USDS-re vonatkozólag. Bővebben.Nagyobb lépték
Ideális esetben a digitális képesség minden szervezetbe be van ágyazva, ehetővé téve a széles körű és gyors alkalmazkodást. Ráadásképp a magánpartnerekkel való kapcsolatok bővítéshez a kormányzatnak további erőfeszítéseket kell tennie, hogy létrejöjjön a technológiához és a designhoz értő munkaerő, nem csak USDS vagy GSA Technology Transformation Service esetében, hanem minden ügynökségnél. Ehhez természetesen szükség van hajlandóságra az ügynökségek és a törvényhozók részéről is. Ahogy a kormányzat lassan átalakul, az USDS ott lesz, hogy segítsen megérteti a digitális kormányzás valódi értékét.„A Healthcare.gov nagy nyilvánosságot kapott kudarca 2014-ben mindenki számára érthetővé tette, hogy miért van szüksége a kormánynak a megfelelő technológiára. A következő kormányzat központi kérdése az, hogy miként képes még inkább intézményesíteni a technológia hajtotta innovációt” írja Noveck és Verhulst. A digitális szolgáltatások a kormányzás sarkalatos pontjai, az elvárások pedig csak nőni fognak az USDS vagy más hasonló szervezetek esetében – melyek a digitális kormányzás szószólói – ha fő támogatójuk Obama elnök megbízása lejár. A jövőre nézve kritikus, hogy folytatódjon a lendület illetve a digitális integráció és szaktudás nőjön az ügynökségek tekintetében.”
Forrás:
Two Years Later: The Future of Government Digital Services; Darcie Piechowski; IBM Center for The Business of Government; 2016. szeptember 30. – az ismertetés Patyi Richárd munkája
Lásd még: Building a more awesome government through technology. The United States Digital Service is a startup at The White House, using design and technology to deliver better services to the American people; The U.S. Digital Service
United States Digital Service (Wikipédia)
Impact Report: Transforming Government Services through Technology and Innovation; The White House; 2016. augusztus 9.