„Kaposvár, 2017. március 9. – Kaposváron – a műemlékvédelmi szempontok szerinti felújításnak köszönhetően – már eredeti szépségében pompázó pályaudvar fogadja a vasúton utazókat, a kaposváriakat, somogyiakat és a városba érkező sok ezernyi turistát, színházlátogatót. A MÁV az állomásfejlesztési és integrált ügyfélszolgálat fejlesztési programja keretében, európai uniós forrásból valósította meg a rekonstrukciót mintegy 1,6 milliárd forintból. A Pfaff Ferenc, a MÁV egykori legendás főépítésze által tervezett, 1898-1899-ben emelt épületben új szolgáltatásként Kormányablakot is kialakítottak a Miniszterelnökséggel egyeztetve.
A csütörtöki átadási ünnepségen és a Kormányablak megnyitóján beszédet mondott dr. Zöld-Nagy Viktória, a Miniszterelnökség helyettes államtitkára, dr. Neszményi Zsolt, a Somogy Megyei Kormányhivatal kormánymegbízottja, Szita Károly Kaposvár polgármestere, Gelencsér Attila országgyűlési képviselő, Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója és Peresztegi Imre, a ZÁÉV Építőipari Zrt. vezérigazgatója.
A MÁV-nak az Új Széchenyi Terv KÖZOP és IKOP forrásából finanszírozott, 20 állomást érintő, 9,8 milliárd forintos költségvetésű rekonstrukciós programja 2013-ban indult. A projekt egyik fő eleme – a pécsi állomásépület már elkészült felújítása mellett – a kaposvári vasútállomás 2130 négyzetméter alapterületű, műemléki védettségű főépületének felújítása, akadálymentesítése és a Kormányablak kialakítása.
Az épület rehabilitációja, a műszaki szempontból indokolt szerkezeti és épületgépészeti munkák a vasúti szolgáltatások modern technikai és üzletpolitikai követelményei szerint, az európai állomásfejlesztési trendeknek megfelelően zajlottak. Megújult az épületegyüttes homlokzata, korszerűbbé váltak az utasterek, az utas-kiszolgálás és a vasúti infrastruktúra működéséhez szükséges irodák, technikai helyiségek, az utas-információs rendszer. Videokamerás megfigyelés gondoskodik a biztonságról, a szolgáltatások megközelítése akadálymentessé vált. Újjáépült egyebek között az épületfűtés, az elektromos-, víz- és csatornahálózat, a tűzvédelem, sőt LED technikájú díszvilágítás is készült.
A megszépült építmény a MÁV egyik gyöngyszemévé vált a nemrégiben felújított pécsi és balatonszentgyörgyi vasútállomásokkal együtt. Néhány héten belül az utasok újra használatba vehetik az állomásfejlesztési program keretében felújított keszthelyi állomást is, őszre pedig befejeződhet a tapolcai állomás rekonstrukciója, valamint a Kormányablakok kialakítása a Keleti és a Nyugati pályaudvaron.
Háttérinformációk
A Pfaff Ferenc tervei alapján készült állomási épületet 1900-ban adták át és 2011 óta műemlék. Az 1895-1905 között épített nagy felvételi épületek jellemző stílusjegyeivel, a kornak és a vasútüzem akkori technikai színvonalának megfelelő funkciókkal tervezték. Ez olyan jól sikerült, hogy típustervként – kisebb-nagyobb módosításokkal – még két másik állomáson, Szatmárnémetiben (ma Satu Mare /Románia) és Versecen (ma Vrsac /Szerbia) is felhasználták. A három épület hasonlósága a helyreállítás tervezésénél sokat segített, mivel már csak hiányosan állt rendelkezésre az 1940-es évek elején a belső díszítéseitől szinte teljesen megfosztott kaposvári épület eredeti tervanyaga. A verseci épület belső tereiben viszont sok eredeti részlet a mai napig megtalálható.Fennállása óta most először nyílt alkalom az épület egészére kiterjedő teljes felújításra, műemléki helyreállításra. 1942-ben, 1959-ben és 1997-ben végeztek jelentősebb átalakításokat, kisebb felújítás pedig az 1980-as években történt.
A helyreállítás terveit a MÁV Zrt. Műszaki Tervezési Főosztályának tervezői készítették. Nyílt közbeszerzési eljárás nyerteseként a ZÁÉV Építőipari Zrt. szerződött a munkálatok elvégzésére. A vasútállomás mintegy 1,6 milliárd forintból újult meg európai uniós forrásból.
A helyreállítási munkákról
A MÁV a felvételi épület felújítását, belső átalakítását és műemléki helyreállítását az eredeti építészeti értékek kiemelésével végezte el. A beruházás keretében az utasforgalmi terek majdnem teljesen visszanyerték eredeti formájukat, díszes megjelenésüket. Helyreállították az eredeti belső nyílászárókat, falburkolatokat, illetve három helyiségben a mennyezet díszítőfestését is. Emellett természetesen a mai kor színvonalának megfelelő hangos és vizuális utastájékoztató berendezéseket telepítettek.A Miniszterelnökséggel egyeztetve az épület egykori restijének helyén új szolgáltatásként Kormányablakot is kialakítottak. Az utasok kényelmét szolgálja továbbá az új pénztár és akadálymentes mosdó is. A vasútüzemet kiszolgáló dolgozók, szakszolgálatonként összevonva, új, korszerűen kialakított helyiségekbe költözhetnek. Az elavult épületgépészeti és elektromos rendszereket is újakra cserélték. Külső és belső vagyonvédelmi, videókamerás rendszer gondoskodik az épület és a benne tartózkodók biztonságáról. Az épületet kívül és belül is akadálymentesítették. A vágányok mentén futó perontető a korabeli tervek alapján épült újjá. A tetőszerkezeteket megerősítették, a tetők új cserépfedést kaptak.
A felújítás részeként a felvételi épület előtti keskeny városi előtér is újjászületett. Új térburkolat, zöldfelületek, utcabútorok, valamint fedett kerékpártárolók készültek. Kaposvár városa a vasbeton közvilágítási oszlopoknak, az épülethez jobban illeszkedő, öntöttvas kandeláberekre cserélésével járult hozzá a megfelelő esztétikum és összkép kialakításához.
A felújított vasútállomás illeszkedik a szintén támogatást kapott kaposvári intermodális csomóponthoz, amely közvetlenül az állomás mellett ad majd helyet a buszpályaudvarnak.”
Forrás:
Teljes egészében megújult a kaposvári vasútállomás; MÁV Magyar Államvasutak Zrt.; 2017. március 9.