„A hazai bankrendszernek lépnie kell, és kevés idejük maradt azoknak a pénzintézeteknek, amelyek meg akarnak felelni a már most látszó kihívásoknak– hangzott el a közgazdász-vándorgyűlés tegnapi előadásaiban. Bartha Lajos, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) pénzügyi infrastruktúrák igazgatóságának vezetője öt alapvető kérdéskörről beszélt, amelyekre a megmaradásuk érdekében a bankoknak koncentrálniuk kell. A sokszor még kézi erővel kezelt területek automatizálására van szükség, virtualizálni kell a belső folyamatokat. Emellett az MNB szerint a bankoknak már most meg kell kezdeniük a felkészülést a 2019 nyarán induló azonnali átutalási rendszer bevezetésére, ami rendszerszinten kiterjedt informatikai fejlesztéseket és több milliárd forint ráfordítást igényel.
Bartha figyelmeztetett: bár a pénzforgalomból a bankrendszernek jelenleg évi 470 milliárd forint bevétele van, már most működnek olyan alternatív fizetési cégek, amelyek a banki árazás töredékéért nyújtanak hasonló szolgáltatásokat. Amennyiben a kereskedelmi bankrendszer nem képes az árazásával erre válaszolni, egyik legfontosabb üzleti terepét veszítheti el.
Szintén nagy a különbség abban, miként kezelik a bankok az innováció kérdését. Míg egy hagyományosnak mondható bank esetében a fejlesztést egy 25 fős részleg végzi, egy célzott üzletpolitikájú digitális cégnél több ezer ember foglalkozik kifejezetten az innovációval. Az MNB egyúttal törekedne a szabványosításra annak érdekében, hogy a bankok elsősorban a kifejlesztett minél jobb és szerteágazóbb, az ügyfelek igényeinek leginkább megfelelő szolgáltatásokkal versenyezzenek egymással.
– Az ilyen szolgáltatások elterjedése, különösen a nem banki pénzügyi szolgáltatók terén a szabályozás szintjén is különösen fontos szempont, ami egyúttal jelentős dilemmát is okoz az illetékes szerveknek – mondta előadásában Hornung Ágnes, a Nemzetgazdasági Minisztérium pénzügyekért felelős államtitkára. Zajlanak egyeztetések, de érdemi megoldás uniós szinten még nem született. Mérlegelni kell, hogy az új innovatív szolgáltatóknak milyen jogköröket adjanak, ez azonban csak úgy valósulhat meg, hogy ezzel ne juthassanak a kis cégek a bankokkal szemben méltánytalan versenyelőnyhöz, illetve ugyanolyan szigorú feltételeknek is kelljen megfelelniük.
A pénzügyi szolgáltatások terjedésének egyre lényegesebb fogyasztóvédelmi vetülete is van, ami azért is lényeges szempont, mert a technológia elsősorban a fiatalok, egyre inkább a gyerekek számára jelenti a mindennapi élet velejáróját. Épp ezért az állam tenni is kíván a tudatottságért: a kormányzat oktatással támogatja a pénzügyi ismeretek elterjedését.”
Forrás:
Fontos kérdés az innováció; Magyar Idők; 2017. szeptember 9.
Lásd még: Magyar bankvezér: egy IT-fejlesztő az én fizetésemet mondta be bérigényként; Portfolio; 2017. szeptember 8.