„Évértékelőt tartottak csütörtökön a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál (NAV), az eseményen a hatóság irányítója és a pénzügyminiszter összegezte a múlt év említésre méltó eredményeit, egyúttal számba vette az elkövetkező időszak kihívásait, feladatait. – Svédországban a helyi adóhivatal nagyon népszerű, ha ott sikerült ezt elérni, idehaza is sikerülhet – kezdte beszédét Varga Mihály.
A pénzügyi tárca vezetője szerint ehhez az kell, hogy a hatóság az ügyfeleit helyezze ügyintézése középpontjába. A miniszter példaként azt hozta fel, hogy egy ideje már a NAV készíti el a magánszemélyek személyijövedelemadó-bevallását, az érintetteknek pedig sokszor csak annyi a dolguk, hogy ellenőrizzék a hivatal által összeállított iratot. – Ezúttal az ügyfél kontrollálja az adóhatóságot, és nem fordítva – összegezte a lényeget Varga Mihály, majd megemlítette: az elektronikus rendszer azon túl, hogy egyszerűvé teszi a bevallási folyamatot, költségkímélő is.
A szisztéma működésével például 138 tonna papír spórolható meg. A miniszter ezután arról beszélt, hogy az egyszerűsítések sora még messze nem ért véget, a kormányzat tervei szerint 2021-re a vállalkozások legtöbb adóbevallását a hivatal készíti majd el. Ennek kapcsán Varga Mihály az értekezleten felkérte a NAV vezetőit, szakembereit, hogy fogjanak hozzá azokhoz a munkálatokhoz, amelyek révén a későbbiekben a hatóság kiállíthatja a gazdasági szereplők áfabevallását is.
A tárcavezető beszélt még arról, hogy a NAV a magyar gazdaság egyik legfontosabb hatósága, a szervezetnek ugyanis jelentős szerep jut a gazdaság védelmében, egyúttal a piaci viszonyok fejlesztésében. S persze az állami források garantálásában is, hiszen az adóhivatal szedi be a költségvetési bevételek 95 százalékát.
– Az elmúlt évben 235 milliárd forintból működött a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, miközben a közkasszába 270 milliárd forinttal több adó folyt be, mint amennyit a kormány elvárt – erről már a NAV-ot vezető Sors László beszélt. – Ezek szerint a hatóság tavaly nem került pénzébe az államnak – jegyezte meg némileg könnyedebb hangot megütve az államtitkár.
Az ugyanakkor korántsem tartozik a vicc kategóriájába, hogy az ellenőrző és más feladatok mellett a NAV szakemberei tavaly több ezer bűncselekményt derítettek fel, és súlyos, milliárdokban mérhető kártól óvták meg a közkasszát. Sors László emellett bemutatta azokat a szempontokat, amelyek szerint a NAV ezentúl is végzi majd a munkáját. Ezek között megtalálható az ügyfélközpontú működés, az adminisztráció csökkentése, a hatékony adóbeszedés és a racionalizált hatósági tevékenység is.”
Forrás:
Egy fillérbe sem került a NAV; Jakubász Tamás; Magyar Nemzet; 2019. február 8.