A fővárosi e-jegyrendszer csatlakozik az országos Nemzeti Elektronikus Jegyrendszer Platformhoz (NEJP)

„A budapesti elektronikus jegyrendszer csatlakozik a Nemzeti Elektronikus Jegyrendszer Platformhoz (NEJP) – az erről szóló együttműködési megállapodást Tarlós István főpolgármester és Pintér Sándor belügyminiszter írta alá szerdán Budapesten.

Tarlós István elmondta, a megállapodás lényege a Fővárosi Integrált Viteldíjbeszedési Elektronikus Rendszer (FVR) kialakítása és bevezetése. Ez szélesebb körű szolgáltatást nyújt majd, mint amilyen az eredeti tervben szerepelt – emelte ki a főpolgármester. Várhatóan már az év második felétől lehet majd mobiltelefonon jegyet és bérletet venni, az időalapú jegyeket pedig várhatóan 2020 végén, 2021 elején vezetik majd be – ismertette. Tarlós István elmondta, az FVR alkalmazása lehetővé teszi a korábbi évtizedekben kialakult papíralapú jegyértékesítési rendszerek fokozatos lecserélését.

A projekt első eleme júniusban valósul meg, amikortól a reptéri buszokra lehet mobiltelefonnal jegyet venni, szeptembertől pedig minden BKV-járatra lehet majd jegyeket és a bérletek vásárolni így – közölte, hozzátéve, hogy azok a jegyek még nem időalapúak lesznek.

Tarlós István elmondta: a NEJP megvalósulásával 2020 végére, 2021 elejére lesz időalapú a jegyrendszer, továbbá lehetőség lesz e-személyi, valamint a nemzeti egységes kártyarendszerhez csatlakozó kártya igénybevételével utazni. Az időalapú jegyekkel egy órán keresztül lehet majd utazni bármilyen fővárosi járaton. A papíralapú jegyek egy ideig még megmaradnak majd, továbbá a jegyautomaták is alkalmasak lesznek elektronikus úton történő jegy- és bérletvásárlásra.

A főpolgármester kiemelte: az FVR többet ad, mint az eredeti elképzelés, hiszen a MÁV és a Volán rendszereivel kompatibilis lesz, egységes értékesítési megoldás jön majd létre, így az utazóközönség többet kap az eredeti elképzelésnél.

Tarlós István kitért arra is, hogy a főváros e-jegyrendszere nem tudott időre elkészülni időre,ezért a feladat gazdájától függetlenül a politikai felelősséget ő vállalja. “Az én feladatom ezt kiigazítani, ami most meg is történik” – fogalmazott megjegyezve, hogy a fővárosi egyben egy nagy, központi rendszer része lesz, amelyen belül a fővárosi rész önállóan működik.

Pintér Sándor azt közölte, hogy az új fővárosi rendszer olcsóbban valósul meg, mint amilyen az eredeti szerződés alapján lett volna, és magasabb színvonalú szolgáltatás nyújt majd. A szolgáltatások egyszerűsítése a főváros és a kormány célkitűzései között is szerepel, és ez a távlati elképzelés határozza meg a közösségi közlekedés informatikai fejlesztését, a nagyobb utaskényelem kialakítását – hangsúlyozta. Hozzátette, hogy a kormány szerverrel, tudással, együttműködéssel és a NEJP-pel támogatja ezt a tevékenységet. Az elszámolás központilag, az “elszámolóház-rendszer szabályai” szerint történik, ami azt jelenti, hogy a fővárost illető bevétel gyakorlatilag azonnal megjelenik a főváros számláján mint a bankrendszerben.

A belügyminiszter kiemelte: a fejlesztéssel kettős célt értek el, hiszen olcsóbban valósul meg magasabb színvonal, magyar kivitelezőkkel.Úgy fogalmazott: “a RIGO-ból (az eredeti projekt elnevezése) főnix lesz”, és szolgálni a fogja a fővárosi utazókat. Hozzátette, hogy a belügyi tárca vezetőjeként a főpolgármesterrel közösen valósítja meg a programot.

A fővárosi önkormányzat és a Belügyminisztérium közötti együttműködési megállapodást március 27-én hagyta jóvá a Fővárosi Közgyűlés azért, hogy olyan fővárosi elektronikus jegy- és bérletértékesítési rendszer jöjjön létre, amely a elővárosokban és az országos szinten működő egyéb értékesítési rendszerekkel átjárható, egységes rendszert alkot.

Háttér
A személyszállítási közszolgáltatásokban a bevételbeszedési és az elektronikus jegy- és bérletrendszer, valamint a kapcsolódó utastájékoztatási és forgalomirányítási megoldások a közösségi közlekedési szolgáltatások biztosításának legfontosabb eszközei. A korszerű közlekedésinformatikai megoldások alkalmazása lehetővé teszi a korábbi évtizedekben kialakult papír alapú jegyértékesítési rendszerek fokozatos leváltását.

A vonatkozó jogszabályi háttér alapján – a közlekedési hálózatok és szolgáltatások összekapcsolásához kötődő közlekedéspolitikai elvárások, a fejlesztések költséghatékonyságára és megfelelő hasznosulására vonatkozó államháztartási és szakpolitikai elvek értelmében – elvárt és szükséges, hogy ezek a rendszerek országos szinten átjárható egységet alkossanak.

A Kormány a hazai közösségi közlekedési szolgáltatások igénybevételét jelentősen egyszerűsítő Nemzeti Elektronikus Jegyrendszer Platform (NEJP) fejlesztését határozta el. A kialakítandó NEJP Központi Rendszer biztosítja a már meglévő közösségi közlekedést érintő informatikai megoldások integrációját, (a meglévő rendszerek tovább működhetnek, és átjárhatóvá válnak, megoldódik a díjtermékek kölcsönös elfogadása). A Főváros több mint 5000 megállóval, mintegy 350 vonalon, napi 40 ezer járatindulással, és 4,5 milliót meghaladó utazással, éves szinten 65 milliárd forintot meghaladó jegyárbevétellel az ország egyik legnagyobb közösségi közlekedési hálózata. A fővárosi közösségi közlekedés NEJP Központi Rendszerbe történő bekapcsolásával az egyik legfontosabb mérföldkőhöz érkezhet az országosan egységes, átjárható közösségi közlekedési rendszer kialakítása.

Budapest Főváros Közgyűlése 2018. december 12-én hozott határozatában továbbra is támogatását adta a fővárosi elektronikus jegyrendszer megvalósításához, azzal, hogy szükséges a projekt újrastrukturálása az érintett kormányzati szervek bevonásával. A Közgyűlés 2019. február 20-i határozata az FVR bevezetése érdekében a kormányzattal kötendő együttműködési megállapodás tervezetének előkészítésére adott felhatalmazást.

A Közgyűlés 2019. március 27-i ülésén egyetértett a személyszállítási törvény szerinti NEJP Központi Rendszerhez történő csatlakozással, és jóváhagyta a vonatkozó együttműködési megállapodást, amelyet Pintér Sándor belügyminiszter és Tarlós István főpolgármester 2019. április 10-én írt alá. A megállapodás célja, hogy az FVR a kormányzati NEJP Központi Rendszerrel integráltan kerüljön bevezetésre és megvalósításra, ezáltal többek között a MÁV és Volán rendszerekkel is ­ átjárható, egységes értékesítési megoldás jöhet létre.

A jelenlegi szolgáltatási színvonal növelése érdekében új értékesítési csatornaként folyamatban van a fővárosi személyszállítási közszolgáltatásokhoz kapcsolódó mobilfizetési díjtermékek nemzeti mobilfizetési rendszeren keresztül történő értékesítésének bevezetése is.

Az FVR-rel elérhetővé válik a fővárosi személyszállítási közszolgáltatások szolgáltatási színvonalának emelkedése, a fővárosi jegy-, és bérlettermékek elektronikus úton történő megvásárlása, és azok papírmentes, eSzemélyi vagy Nemzeti Egységes Kártyarendszer szerinti kártya (pl.: diákigazolvány) igénybevételével, illetve online mobil eszközzel történő használata, valamint a jegy- és bérlettermékek elektronikus ellenőrzése.”

Forrás:
A fővárosi e-jegyrendszer csatlakozik az országos platformhoz; Budapest portál; 2019. április 10.

A bejegyzés kategóriája: gazdaság, informatika, közigazgatás:magyar, közigazgatási informatika
Kiemelt szavak: , , , , , , , , , , .
Közvetlen link.