„A növekvő sávszélesség bővíti a vizuális tartalmak mennyiségét, a reklámozás egyre nehezebb ügy, egyes anyagok törlése pedig még jóideig vitákat generál. Egy neves szakember összefoglalta, hogy melyik trendek határozzák meg napjainkban a technológiai ágazatot.
Mary Meeker 2004-ben még a Morgan Stanley amerikai bank elemzőjeként dolgozott, nyomon követte a Google tőzsdei megjelenését, most pedig a Kleiner Perkins Caufield & Byers kockázatitőke-társaság partnere. A pontos előrejelzései miatt az ágazatban nagy tiszteletnek és elismertségnek örvend.
A Vox.com most elérhetővé tette Mekker az Internet Trends Report 2019 című 333 oldalas anyagát. A dokumentumból kiderült, hogy tavaly 3,8 milliárdan használták a világhálót, ez a világ lakosságának körülbelül 51 százaléka. 2017-ben a szám még csak 3,6 milliárd volt. A csupán 6 százalékos növekedés fő oka az, hogy az online felhasználók piaca szinte telítődött és egyre nehezebb új internetezőket találni. Emellett az okostelefon-eladásoknál is egyre alacsonyabb növekedés figyelhető meg.
A szakember rámutatott, hogy a világ legértékesebb vállalatai közül hét technológiai konszern (Microsoft, Amazon, Apple, Alphabet, Facebook, Alibaba, Tencent). A teljes kiskereskedelmi bevétel 15 százalékát biztosítja már az elektronikus kereskedelem. 2018 első negyedévéhez képest ugyan ezen a területen a növekedés kissé lelassult, de a hagyományos kiskereskedelemhez képest még mindig magas.
Folyamatosan nőttek az online reklámkiadások is, az USA-ban például tavaly 22 százalékkal. A befolyó összeg nagy része ugyanakkor még mindig a Google és a Facebook költségvetésébe kerül be, de az Amazon és a Twitter egyre jobban áll ezen a területen. A digitális hirdetési költségek 62 százaléka kapcsolódik a reklámfelületek valós idejű, teljesen automatikus és individualizált eladásához és vásárlásához. Meeker úgy vélte, hogy ez a szektor a jövőben növekedni fog.
A hirdetési kiadások egyre inkább túlszárnyalják majd azt a bevételt, amit egy új ügyfél hozhat egy cégnek, ezért a vállalkozások kénytelenek lesznek olcsóbb módon ügyfeleket szerezni, illetve fontosabbá válik a meglévők megtartása. Ráadásul eközben az adatvédelmi szabályok szigorodása miatt a személyre szabott hirdetések megvalósítása is egyre nehezebbé válik. Az elemző szerint a magánszféra jelentőségének növekedése azt fogja eredményezni, hogy egyre több felhasználót érdekelnek majd a biztonságos kommunikációs megoldások. 2018 első negyedévében a globális internetforgalom 87 százaléka volt titkosított, míg három évvel ezelőtt ez az arány még csupán 53 százalék volt.
A digitális médiahasználat egyre fontosabb lesz. A növekedés legnagyobb részét a mobilalkalmazások generálják, az asztali számítógépek jelentősége ezen a területen háttérbe szorul. Az USA-n kívüli technológiai társaságok innovatívak maradnak, a szállítási szolgáltatások és a digitális fizetés különösen Európában és Ázsiában népszerűek. A jövőben a digitális fotók egyre nagyobb szerepet játszanak majd az interneten. A gyorsabb mobilinternet-elérések és az egyre jobb okostelefon-kamerák miatt növekedni fog a rögzített digitális képek száma. A Twitter-bejegyzések több mint 50 százaléka tartalmaz már fotót vagy videót.
A számítógépes játékosok száma tavaly 6 százalékkal nőtt és elérte a 2,4 milliárdot. A Fortnite és más interaktív játékok fokozatosan új digitális médiaplatformokká válnak, amelyeken keresztül az emberek kapcsolatba kerülhetnek egymással. Amire még számítani lehet, hogy a vitatott tartalmak megítélése a következő években is témát ad majd a szakembereknek. Az Amerikai Egyesült Államokban a fiatalok 42 százalékának volt már valamilyen köze az online zaklatáshoz. Ezenkívül a jövőben is komoly problémát fog jelenteni a terroristacsoportok felvételeinek kiszűrése és eltávolítása.”
Forrás:
Merre halad az internet?; SG.hu; 2019. június 13.
Internet Trends 2019 a prezentáció (333 dia) online, és .pdf formátumban (az archívumban elérhető az összes jelentés 1995 óta)
Mary Meeker’s 2019 internet trends report; Code 2019; YouTube (a teljes előadás)
Mary Meeker; Wikipédia
Kiegészítés a cikkhez. További információ Mary Meeker előadásából:
- Az ügyfelek megszerzésének költségei – az egyes új ügyfelek bevonásához szükséges marketing kiadások – emelkednek. Ez nem fenntartható, mert egyes esetekben meghaladják az egyes ügyfelektől remélhető hosszú távú bevételeket.
- A célzott reklámozásnak számos problémája van, beleértve a GDPR hatását és más szabályozást, valamint a magánélet védelmét egyre inkább előtérbe helyező hardver- és szoftvercégeket.
- Az amerikaiak több időt töltenek a digitális médiával, mint valaha: naponta 6,3 órát 2018-ban, 7 százalékkal többet az előző évhez képest. A növekedés nagy része a mobil és más csatlakoztatott eszközökből származik, míg a számítógépekkel töltött idő csökken. Az emberek egyre jobban aggódnak az online tevékenységre fordított idő miatt, mivel az amerikai felnőttek több mint egynegyede azt mondja, hogy „szinte folyamatosan online van”.
- Az USA-n kívüli technológiai vállalatok innovációja továbbra is erős. A népszerű területek közé tartozik a rendelések teljesítése, kiszállítás és a fizetések.
- Az emberek egyre inkább képek segítségével kommunikálnak. A Twitter megjelenítések több mint 50 százaléka már képeket, videókat vagy más médiákat tartalmazó bejegyzés volt, holott eredetileg a Twitter csak szöveges volt.
- Az interaktív játékosok száma világszerte 6% -kal nőtt tavaly 2,4 milliárd-ra, mivel az olyan interaktív játékok, mint a Fortnite, némelyeknek új közösségi médiummá válnak. Azon a személyek száma, akik figyelik ezeket a játékokat – nem pedig részt vesznek benne, szintén nő.
- Az Internet egyre inkább emésztőgödörré válik: a méretek miatt a problémás tartalomtól való megszabadulása egyre nehezebbé válik, és az internetkommunikáció jellege lehetővé teszi, hogy a tartalmakat sokkal jobban felerősítsék, mint korábban.
- A 25 legértékesebb technológiai vállalat közül 60 százalékot az első vagy második generációs bevándorlók alapítottak. Ezek tavaly 1,9 millió embert foglalkoztattak. Az új, szigorúbb bevándorlási törvények negatívan befolyásolhatják a technológiai iparágat, és talán megakadályozhatják a következő Elon Musk-ot az Egyesült Államokban.
- Az egészségügyi ellátás folyamatosan digitalizálódik. Több távorvoslás és igény szerinti konzultáció várható.