Skip to main content
gazdaságinformatikajogközigazgatás: külföldön

Az angol versenyhivatal megkezdte az online platformok átfogó vizsgálatát

By 2019. július 5.No Comments

„Az ottani versenyhivatal átfogó ellenőrzésbe kezdett a piacot uraló online hirdetési platformok és a közösségi hálózatok jelentette problémák kivizsgálására.

Egyre nagyobb kormányzati ellenállás kezd kibontakozódni az internetes gigászok ellen a világban. Sem az álhírek terjesztése, sem a trükkös adóelkerülés nem tetszik az országok politikai vezetésének, és persze az is bánthatja a szemüket, hogy a mérhetetlen pénzhalmok mellett a kor legfontosabb erőforrása, az információ felett is leginkább ők gyakorolnak hatalmat.

Megnézik, mit tehetnek ellene
A legfrissebb hírek szerint az Egyesült Királyság nyit újabb frontot a történetben, mivel a tisztességes verseny felett őrködő hivatal (Competition and Markets Authority – CMA) a digitális piacokat érintő új átfogó stratégia kialakításába kezdett. Ennek részeként vizsgálatot indítanak többek között annak kiderítésére, hogy az online platformok milyen módon gyűjtik be a felhasználói adatokat, illetve arra is kíváncsiak, hogy vajon a felhasználók képesek-e (és egyáltalán hajlandóak-e) ellenőrizni, hogy a cégek miként használják fel személyes információikat.

A hatósági eljárás további célja az álhírek káros hatásainak pontos felmérése, valamint az is, hogy a leginkább a Google és a Facebook által kisajátított online hirdetési piac utóbbi években tapasztalt durva koncentrációjában milyen szerepet játszott ezen vállalatok piaci erőfölénye a versenytársakhoz képest.

A CMA egyébként nemrégiben az online szállásfoglaló oldalak területén próbált rendet rakni és azt is vizsgálták, hogy a nagy befolyással rendelkező influenszerek közösségi hálózatokon tett ajánlásai miként alakítják a piaci viszonyokat.

A hatóság elnöke februárban több eszközért lobbizott a politikai döntéshozóknál, mivel álláspontja szerint máshogy nem képesek lépést tartani a folyamatokkal és megvédeni a fogyasztókat az üzleti szféra mamutjainak túlhatalmától és a semmiből gyorsan kifejlődő új típusú káros hatásoktól.

A CMA júliusban vár véleményeket minden érintett fél részéről a felvázolt stratégiával kapcsolatban, majd ezek feldolgozását és a vizsgálatok lezárását követően várhatóan valamikor jövőre készül el a végleges jelentés.

Van baj
Ugyanakkor a fentiek maximum enyhe kellemetlenséget okozhatnak az érintetteknek ahhoz képest, hogy az Egyesült Államokban már a feldarabolásukról, de minimum szigorú megzabolázásukról szólnak a hírek. Sajtóforrások szerint az amerikai kormányzat egy nagyszabású vizsgálatra készül az Amazon, az Apple, a Facebook és a Google vonatkozásában. Az igazságügyi minisztérium és a szövetségi kereskedelmi bizottság, a trösztellenes szabályokat kikényszerítő két legfontosabb szervezet, ugyanis formálisan is elkezdheti felboncolni a társaságokat (előbbi az Apple-t és a Google-t, utóbbi az Amazont és a Facebookot).

Mindeközben az egyes országok saját hatáskörben igyekeznek bírságolni, vagy adófizetésre kötelezni a techóriásokat. Sokan szorgalmazzák a végső megoldást: egy globális szabályozás kialakítását az internetes kereskedelmi tevékenység egységes(ebb) kezelésére, ám ez egyelőre nem holnap lesz, hiszen maga az EU sem képes egyelőre saját magával dűlőre jutni az ügyben.”

Forrás:
Az Egyesült Királyságban vizsgálják az online platformokat; Bitport.hu; 2019, július 4.
Lásd még:
CMA launches digital markets strategy; Competition and Markets Authority (GOV.UK); 2019. július 3.