„Néhány éven belül a lakóházak és a parkolóházak alapkellékévé válhat az elektromos töltő, amelynek beépítésére az új építésű lakások vásárlói körében évről évre növekvő kereslet mutatkozik.
Idén tavaszig mintegy félezer engedélyköteles e-töltőt helyeztek üzembe az országban több mint 800 töltőponttal, jövőre továbbiak telepítésére számíthatnak az elektromos autók használói.További cél, hogy 2025-re az e-autók otthoni töltését szabályozási szempontból ugyanúgy tekintsék, mint az egyéb fogyasztói berendezéseket, nem kellene hozzá speciális engedély sem.
Az e-töltők a háztartások, a társasházak és a parkolóházak alapvető kellékei lesznek, több kiegészítő kényelmi szolgáltatást is kínálhatnak az okosépületek részeiként.Egyelőre azonban több százezer forintos többletköltséggel kell számolnia annak, aki e-töltő kiépítésével tervezi megvásárolni parkolóhelyét valamelyik budapesti lakásfejlesztő cégtől.
A Világgazdaság által megkérdezett piacvezető társaságok az e-töltővel felszerelt gépkocsibeállókat nettó 300–800 ezer forintos felárral értékesítik, ez tartalmazza a zárható töltő kiépítését fogyasztásmérővel, a hálózat bővítési díját és az elektromos rendszer bővítési költségeit is.
A tetemes költség egyik összetevője, hogy folyamatosan magas terhelhetőséget bíró kábelekre van szükség, amelyek nem melegszenek túl, és biztonságosan tölthető róluk az autó.A költséget növeli az elektromoshálózat-fejlesztési hozzájárulás 115 ezer forint plusz áfás díja, amelyet minden egyes 7,2 kilowattos töltő után meg kell fizetni. Ennek eltörlése számottevően segítené az e-töltők nagyobb arányú penetrációját – vélekednek egybehangzóan a lakóingatlan-fejlesztő társaságok illetékesei. Az elektromos autózás elterjesztéséhez a Jedlik Ányos-terv 2.0 egyik javaslata is igyekszik hozzájárulni, eszerint meg kell vizsgálni a társaságiadó-kedvezmény kiszélesítésének lehetőségét is az e-töltő-telepítési kedv élénkítésére.”
Forrás:
Alapfelszereltség lehet a társasházi e-töltő; Sándor Tünde; Világgazdaság; 2019. augusztus 28.