Skip to main content
informatikaközigazgatás: magyarközigazgatási informatika

Gyorsan tudnak reagálni a felhasználói igényekre a Lechner Tudásközpont agilis módszertannal dolgozó fejlesztői

By 2020. április 20.No Comments

„Gyakori verziófrissítésekkel gyorsan tudnak reagálni a felhasználói igényekre a Lechner Tudásközpont agilis módszertannal dolgozó fejlesztő csapatai. Az ÉTDR, az e-építési napló és az e-közmű nagyjából havi rendszerességű élesítései az informatika világában is komoly teljesítménynek számítanak és a fejlesztők számára is motiválóak.

Az informatikai fejlesztések során nem ritka az a jelenség, hogy az eredményeknek csak néhány százaléka kerül a felhasználók elé, a nagyobb részük a fiókban landol. Az ok általában vagy a fejlesztés fókuszának túl sűrű változtatásában keresendő, vagy az okozza a problémát, hogy túl nagy, túl komplex célt tűz ki a projekt ahelyett, hogy a legfontosabb fejlesztésekre koncentrálna és azokat hamar, akár önálló egységként leszállítaná – így nem sikerül a munka végére jutni. Az időben elhúzódó, összetett projekteknél menetközben gyakran kiderül, hogy már nem is erre a fejlesztésre lenne szükség. Ez amellett, hogy anyagi veszteséget okoz és a felhasználók sem kapják meg a várt eredményt, a fejlesztésben résztvevő munkatársakat is frusztrálja.

Mindezen problémák elkerülése céljából a Lechner Tudásközpont több szakrendszere fejlesztésénél agilis módszertant alkalmaz, amely ciklikus jelleggel mindig újrafogalmazza, aktualizálja, priorizálja a célokat, így gyorsan tud reagálni a legfrissebb felhasználói igényekre is. Ennek következtében nagyjából havi rendszerességűek a verziófrissítések, az élesítések, és ezek mindegyikénél több új funkciót építenek be az alkalmazásokba. A módszer a felhasználók elégedettségét is szolgálja, hiszen így érzékelhetik az igényeik kiszolgálását célzó folyamatos munkát, ugyanakkor a fejlesztők számára is motiváló, mert nem a fióknak dolgoznak, hanem láthatják a munkájuk eredményét.

A ÉTDR, az e-építési napló és az e-közmű alkalmazásokat fejlesztő Lechneres scrum csapatok más-más témákon dolgoznak, más felállásban, más programnyelvek segítségével. A C# vagy Java alapok mellett a teamek számos informatikai keretrendszer és technológia előnyeit is kihasználják. A csapatok abban is különböznek egymástól, hogy más-más szempontból mutatnak fel különlegességeket: az e-közmű gárdája volt az első scrum csapat, az ÉTDR-es team az élesítéseket rendszerleállás nélkül tudja megoldani, az e-napló csapata pedig több mint egy tucatnyi rendszermodult élesít egy-egy alkalommal.

A különböző teameket az agilis munkamódszer mindezek ellenére összeköti, és mindhárom csapatot képessé teszi arra, hogy olyan gyakorisággal élesítsenek új verziókat, ami a hazai IT piac egészét nézve is komoly teljesítménynek tekinthető. Ez annál inkább is jelentős tény, mert az élesítés az informatikában a legfontosabb esemény, ahhoz hasonlítható, amikor egy épület átadásánál átvágják a nemzeti színű szalagot. Ekkor a megelőző hosszú időszak munkája kerül megmérettetésre, ez a folyamat igényli a legnagyobb rutint és a legprecízebb koordinációt – enélkül a munka eredménytelen marad.

– A Lechner Tudásközpont a Miniszterelnökség építészeti, építésügyi, ingatlan-nyilvántartási és térinformatikai szakmai háttérintézménye, küldetése az épített környezethez és téradatokhoz kapcsolódó széles körű közszolgáltatásainak digitalizációja és társadalmasítása.- ”

Forrás:
Elégedettebb felhasználók – elégedettebb fejlesztők; Pesti Monika; Lechner Tudásközpont; 2020. április 15.