„A város Smart City programja érinti a közlekedést, a tömegközlekedést, a fenntarthatóságot és a közbiztonságot is.
– Fontos mérföldkőhöz érkeztünk, ha a városi közgyűlés elfogadja a Smart City stratégiára vonatkozó előterjesztést. Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzatának kiemelten fontos, hogy rendelkezzen olyan stratégiával, melynek segítségével képes megfelelni a fejlődő város kihívásainak – jelentette ki Barcsa Lajos, a cívisváros gazdaságért felelős alpolgármestere hétfő reggel, a debreceni repülőtéren tartott sajtótájékoztatón. Hozzátette, Debrecen az első városok között volt, amely foglalkoztak az okosváros témájával. Mátyus László vezető szakértő személyében pedig a Smart City program külön felelőst is kapott.
– Érdemes tisztázni, mi is az a smart city. A kifejezés szó szerinti fordításban azt jelenti, hogy okosváros, azonban fontos meghatározni azokat a területeket is ezzel kapcsolatban, amelyek a debreceniek mindennapjait jelentősen befolyásolják – mondta az alpolgármester.
Az egyik ilyen fókuszpont a közlekedés, azon belül is a tömegközlekedés, ahol Barcsa Lajos megjelölt több fejlesztési elemet is. Az egyik a városi menetrend Google Mapsre történő feltöltése, a másik pedig az elektronikus jegyrendszer, amelyek már meg is valósultak.– Itt azonban nem állunk meg. Rövid időn belül eredmény várható a parkolási rendszerben. Emellett elégedetlenek vagyunk a tömegközlekedési applikációval, melynek fejlesztése nem nagy költség, viszont a mindennapi életet jelentősen befolyásolja.
„Újabb lépcsőfok az elektronikus jegyrendszer bővítése is, mely értelmében akár napi menetjegyet is lehetne személyi igazolványra vásárolni, ezekre forrást biztosít a Debrecen 2030 program.”
– Kamerafejlesztésbe is kezdtünk, mely keretein belül 146 kamera található a város területén. Ez a rendszer egyrészt közbiztonsági, másrészt közlekedési feladatokat szolgál. Az ok, amiért ellátogattunk a repülőtérre, hogy a kamerajelek egy itt lévő szerverszobába érkeznek. A kapacitás lehetővé teszi, hogy akár 400 jel is érkezzen. A felvételeket a törvényi szabályozás miatt az önkormányzat nem, csak a rendőrkapitányság figyelheti, amely adott esetben megteszi a szükséges intézkedéseket – fejtette ki Barcsa Lajos. A kamerák HD felbontási képet rögzítenek, amelyek zárt hálózaton keresztül érkeznek a szerverszobába. A rögzített fájlokat harminc napig tárolják, ez azonban a kapacitás bővítésével a jövőben növekedhet.
Mátyus László, az EDC vezető szakértője kijelentette, hosszú folyamat eredménye az ismertetett stratégia. Az EDC az öt éves létrejötte óta folyamatosan foglakozik az okosváros kérdésével. Ennek érdekében egyeztettek a városlakókkal, hogy milyen irányba haladjon a fejlesztés, hiszen a Smart City program mindenki életét befolyásolja annak érdekében, hogy egy élhetőbb város jöhessen létre.
Balázs Ákos, a városüzemeltetésért és a környezetvédelemért felelős alpolgármester kijelentette, a zöld és fenntartható város koncepciója és a Debrecen 2030 program sem képzelhető el okos megoldások nélkül.
Megjegyezte, az okosváros fejlesztési koncepció alappillérei közé tartozik a városi infrastruktúra jobb kihasználása, a zöld területek megóvása és bővítése, a működési hatékonyság növelése, az infokommunikációs eszközök biztosította adatvezérelt döntéshozatal támogatása, valamint a jövő generációi miatt a fenntarthatóság és a szemléletformálás előtérbe helyezése.
– Régi álom, hogy olyan városirányítási központ jöjjön létre, amellyel Debrecen közlekedését irányítani tudjuk. A valós idejű forgalomszervezés a legnagyobb kihívás. Ehhez kell egy központ, hiszen minél több adatot szeretnénk feldolgozni, valamint olyan informatikai háttérmegoldások is, amelyek ezt biztosítják – osztotta meg Balázs Ákos.”
Forrás:
Bemutatták Debrecen okosváros-stratégiáját; HAON.hu; 2020. június 29.
Debrecen Smart City – okos és élhető város
Debrecen Smart City Stratégiája (PDF)