„Szingapúr elismerten a világ egyik leginnovatívabb országa – a különböző innovációs világranglistákon az 1. helytől a 8-ig ér el helyezéseket. Gyakorlatilag az ország egész léte és felemelkedése is a maga korában innovatívnak számító megoldásoknak köszönhető, amelyekkel – Lee Kuan Yew egykori miniszterelnök önéletrajzi könyvének címét idézve – Szingapúr a harmadik világból az elsőbe emelkedett. A nyílt innovációnak is több évre visszamenő gyakorlata van, kiváló eredményekkel – nem meglepő, hogy a COVID-19 járvány okozta válsághelyzetre reagálásban is kulcsszerepet adnak neki.
A Nyílt Innovációs Hálózat (Open Innovation Network, OIN) létrehozását az Enterprises Singapore (ESG) vállalkozásfejlesztő állami ügynökség és az Infokommunikációs Médiafejlesztési Hatóság (Infocomm Media Development Authority, IMDA) kezdeményezte. (Az IMDA vezető szerepet tölt be Szingapúr digitális átalakulásában.) Az OIN célja, hogy egykapus elérést tegyen lehetővé minden nyílt innovációs kihívás és megoldás felkutatásában, előmozdításában. Az OIN olyan egyablakos „könyvtárként” működik, ahol az új ötletekkel vagy technológiákkal rendelkező vállalkozások és start-up cégek megkereshetik azokat a megoldandó problémákat, amelyek megoldásában részt tudnak venni, és ennek során társfejlesztőként csatlakozhatnak nagyobb vállalatokhoz is. Vállalatok vagy állami hatóságok, ügynökségek pedig a meglévő problémáik megoldására indíthatnak el nyílt innovációs folyamatokat, új ötleteket és megoldásokat felfedezendő, összekötve a partnereket a nyílt innovációs élénk ökoszisztémában. Az együttműködés mindkét kezdeményező ügynökséget erősíti, hidakat képez az ökoszisztéma keresleti és kínálati oldala között, felpörgeti az iparági innovációt és a digitalizációt, Szingapúrt pedig megerősíti a nyílt innováció regionális központjának szerepében.
A Nemzeti Innovációs Kihívások (National Innovation Challenges, NIC) a Nyílt Innovációs Hálózatra építve Szingapúr innovációs képességeit igyekszik felhasználni annak érdekében, hogy az üzleti világ sikeresen alkalmazkodjon a koronavírus-járvány okozta új normákhoz. A „poszt-COVID” világban történő sikeres helytálláshoz, Szingapúr biztonságos újranyitásához a NIC hét fő állítást fogalmaz meg a megoldandó problémákról, amelyekből három a kereskedelem és az összekötöttség kihívásait fogalmazza meg, négy pedig a nyílt innováció terén vázolja fel a megoldandó feladatokat, 40 millió dolláros finanszírozást rendelve hozzá.
Az IMDA Nyílt Innovációs Kihívásai ez utóbbi négy problémakörrel foglalkoznak, melyek megoldására július 22-én felhívást tettek közzé az IMDA Nyílt Innovációs Platformján (Open Innovation Platform, OIP) keresztül. Az OIP tömeges erőforrás-toborzást (crowd-sourcing) tesz lehetővé a virtuális térben, összekötve egymással – valós üzleti kihívások és digitalizációs lehetőségek révén – a „problématulajdonosokat” és a „problémamegoldókat”. A négy kihívást megfogalmazó állítás négy kulcs-iparágat, az építőipart, a hajózást, a rendezvényszervezést és a turizmust érint. Nézzük ezeket sorban.A SACEOS (Singapore Association Of Convention And Exhibition Organisers And Suppliers) Szingapúr rendezvényszervezői iparágának szereplőit fogja össze. Felhívásuk célja egy olyan integrált irányítási rendszer, amely a látogatók és a kiállítók hatékony szűrését, kontaktus-követését és a tömeg sűrűségének észlelését támogatja, egyidejűleg biztosítva a biztonságos környezetet és az esemény élményszerűségét, hardware és software megoldások megfelelő kombinációjával. Elvárás, hogy a rendszer lehetőleg integrálható legyen a ma használt platformokkal, egyszerű és könnyen használható legyen, bátorítva a résztvevőket a használatára, biztosítva az adatbiztonságot és névtelenséget is.
Az építésügyi hatóság (BCA) és egy építőipari vállalatcsoport olyan megoldás-prototípust keres, amely integrált vezetési rendszerrel biztosítja a munkahely és a munkaerő COVID-biztos környezetét annak érdekében, hogy az ágazat munkájának folytatásához meglegyen a szükséges bizalom, csökkentve a munkaerő és az ellátási lánc kockázatait. A megoldásnak integrálnia kell a munkaerő-irányítási platformot a működés-tervezési platformmal, a munkaerő monitoring-rendszerét a rendelkezésre állás kiaknázásával.
A turizmusért felelős Nemzeti Örökség Testülete (NHB) olyan megoldások prototípusát keresi felhívásában, amely a turisztikai célpontok fizikai látogatását összeköti akár távolról is elérhető virtuális tartalmakkal, lenyűgöző és érzelmi vonzódást kiváltó élményeket teremtve, az 5G-s hálózati technológiákra alapozva. A létrehozandó rendszerbe bele kell építeni a navigációs képességet, a virtuális környezet 3D-s megjelenítését, a kreatív történetmesélést, továbbá lehetőséget kell adnia kapcsolatfelvételre is a látogatók, az idegenvezetők és a helyszíni boltosok között. Biztosítania kell a vásárlási lehetőséget, a termékek közötti böngészéstől a fizetésen keresztül a leszállításig. Lehetővé kell tennie azt is, hogy a felhasználók maguk is tartalmakat hozhassanak létre, könnyen feltölthető, előre beállított formátumokban.A kikötői hatóság (PSA) célja egy olyan nyomkövető rendszer kifejlesztése, amellyel hatékonyan lehet ellenőrzés alatt tartani és csökkenteni a COVID-kockázatot a kikötői dolgozók között, szükség esetén lehetővé téve a beavatkozást is, mindezt minimális emberi élőmunkaigénnyel. A fenyegetés azonosítását a beérkező hajók személyzetének kockázat-profilozásával oldanák meg, nem akadályozva a belépés és kilépés zökkenőmentességét. A strapabíró, hordható érzékelőt be kell építeni egy amúgy is használt eszközbe, például a védősisakba. A proaktív kockázatelemzés és szűrés mellett a rendszer segítené a munkaerő pontos telepítését és irányítását, valamint a biztonságos távolság automatikus betartatását is.
A megoldási javaslatokkal valamennyi felhívásra augusztus 28-ig tudnak jelentkezni a vállalkozások.Az IMDA honlapja a felhívások ismertetésekor korábbi jó gyakorlatokat is közzétett a nyílt innováció alkalmazására. 2014-ben a már említett ESG vállalkozásfejlesztési ügynökség és a JTC fenntarthatósági ügynökség közös felhívást tett közzé a szennyvízkezelés és annak újrafelhasználásának decentralizálására. A nyílt innovációs felhívásra jelentkező helyi KKV, az Ecosoftt kifejlesztette Szingapúr első okos vízfelhasználású épületét (Water SMART Blue Building), ami helyben oldotta meg a szennyvíz újrahasznosítását, felhasználva a JTC „Cleantech ONE” technológiáját. A megoldás telepítése 2017-ben történt. Az Ecosoftt mára – a JTC korábbi tapasztalataira alapozva – sikerrel kereskedelmesítette innovatív megoldását, és ma már Indiában, Hongkongban, Malajziában és Indonéziában is hasonló projekteket valósít meg. A megoldás a COVID-19 idején is hasznosnak bizonyult: a fő izolációs helyszínnek teret adó kiállítási központ a szennyvíz-újrahasznosító eljárásnak köszönhetően jóval több ember ellátását volt képes biztosítani, mint amennyit az eredeti infrastruktúra lehetővé tett volna. Egy másik példát említve, a nemzetközi távközlési összeköttetéseket biztosító BICS társ-fejlesztési felhívást tett közzé az IMDA nyílt innovációs platformján szolgáltatásainak értéknövelésére, háztól házig szállítást biztosító flotta-menedzsment integrálásával. A felhívásra jelentkező és a társ-fejlesztésre lehetőséget kapó EWIS a járművekhez és az áruhoz kapcsolható eszközök egész sorát gyártotta le, amelyek a BICS meglévő infrastruktúrájához csatlakozva a járművek és az áruk valós idejű nyomon követését bármelyik országban, hatékonyabbá téve az útvonaltervezést, a járművek terhelés-optimalizálását és a működési költségek csökkentését.”
Forrás:
National Innovation Challenges; Enterprise Singapore; 2020. július