Európai UnióinformatikaInternetjogközigazgatás: külföldön

Az Európai Unió Bíróságának döntése után az adat­védelemről tárgyalnak az Európai Unió és az Egyesült Államok illetékesei

Szerző: 2020. augusztus 17.No Comments

„A két fél a júliusi bírósági ítélet óta először egyeztet a kérdésben.

Júliusban az Európai Unió Bírósága hatályon kívül helyezte azt az EU és az Amerikai Egyesült Államok között 2016-ban megkötött megállapodást, amelynek célja az volt, hogy biztosítsa az európai uniós állampolgárok adatainak megfelelő amerikai tárolását és kezelését. Az úgynevezett Privacy Shield egyezménnyel az volt a probléma, hogy az USA és annak jogrendszere csak a saját állampolgárait védte az adatgyűjtésekkel szemben, vagyis az európai uniós állampolgárok információi gyakorlatilag szabad prédát jelentettek a helyi állami szervek és kormányhivatalok számára.

A Facebook közösségi portált érintő ítéletében a luxembourgi székhelyű uniós bíróság kimondta, hogy a nemzeti törvényhozóknak szigorúbb intézkedéseket kell tenniük a felhasználói adatok továbbítása terén a magánélet védelme érdekében. Az említett amerikai szabályozásból semmilyen módon nem derül ki, hogy léteznének a személyes adatok továbbítását, felhasználását és tanulmányozását érintően a nem amerikaiak számára szóló garanciák.

Most Wilbur Ross, az Amerikai Egyesült Államok kereskedelmi minisztere és Didier Reynders, az Európai Unió igazságügyi biztosa közös nyilatkozatban jelentette be, hogy a két fél tárgyalásokat kezdett egymással egy az eddiginél jobb adatvédelmi pajzs kidolgozása miatt. A politikusok ugyanakkor konkrét részleteket nem árultak el. Didier Reynders reményét fejezte ki, hogy az amerikai adatvédelmi pajzsot használó mintegy ötezer amerikai vállalat mihamarabb áttérhet egy olyan mechanizmusra, amely lehetővé teszi számukra a szükséges az adatok továbbítását az unióból. “Reméljük, hogy korlátozni tudjuk a negatív következményeket az állampolgáraink, vállalataink és kormányzataink számára életfontosságú transzatlanti gazdasági kapcsolatokra nézve” – hangsúlyozta Ross.

A Privacy Shield hatályon kívül helyezése érinti többek között a a Cloudflare, a Facebook-Connect, a Facebook Plugins, a Twitter Plugin, az Instagram Plugin, a Tumblr Plugin, a LinkedIn Plugin, a Pinterest Plugin, a Google Analytics, a WordPress Stats, a Google Ads, a Google Adsense, a Google Remarketing, a Google Conversion Tracking, a Google Doubleclick, a Facebook Pixel, a MailChimp, az ActiveCampaign, a YouTube, a Vimeo, a SoundCloud, a Spotify, a Zoom, a Skype for Business, a GoToMeeting, a Microsoft Teams, a Google Hangouts, a Google Meet, a Google Web Fonts, az Adobe Fonts, a Google Maps, a Google reCAPTCHA és az Amazon Partnerprogram szolgáltatásokat. ”

Forrás:
Az adat­védelemről tárgyal az EU és az USA; SG.hu; 2020. augusztus 11.
Lásd még:
EU–US Privacy Shield; Wikipédia
Útmutató az EU-USA adatvédelmi pajzshoz; NAIH; 2016 (PDF)