Skip to main content
energiafenntartható fejlődésInternetkörnyezetvédelemközigazgatás: külföldöntársadalom

Közösségi energia 2.0 – Energiainnováció Ausztriából

By 2020. október 12.No Comments

„Európában sok helyen civil közösségek lépnek fel a klímaválság káros hatásai ellen – nemcsak követelik a tiszta, megújuló energia alapú gazdaságba való energiaátmenetet, hanem maguk is részt vesznek benne. Közösségek, városok és hétköznapi emberek dolgoznak a közösségi tulajdonban lévő megújuló energiáért, zöld munkahelyeket hoznak létre és küzdenek az energiaszegénység ellen.

Az ötletektől az online platformig

Az egész három baráttal kezdődött – Ulferttel, Norberttel és Peterrel – , akiket mindig is lenyűgözött a megújuló energia és annak jövőbeli potenciálja. 2018 februárjában Ursula csatlakozott körükhöz, és együtt ötleteltek arról, hogy hogyan nézhet ki az energiaátmenet, amely közelebb hozza az energiát az emberekhez. Az ötlet megszületett: egy olyan online piac, amely összeköti a helyi zöld áram iránt érdeklődő embereket. A csoport tagjainak szakértelme, motiváció és Ausztria-szerte lévő jó kapcsolataik segítségével létrehozták 2018-ban az OurPower-t.

Az OurPower, Ausztria első energiaszövetkezete, 19 emberrel indult, akik az energiaátmenet részesei akartak lenni. Olyan helyet képzeltek el, ahol a (megújuló) energia kistermelők és -fogyasztók találkozhatnak és kereskedhetnek; közösen kidolgozták az online platform koncepcióját. Miután az egyik taggyűlésen bemutatták a tervet, addig vitatták és tesztelték, amíg mindenki el nem fogadta. A tesztelési folyamatban a nagyobb részvétel érdekében olyan innovatív módszereket alkalmaztak, mint a „hangos gondolkodás”, ahol a számítógépük előtt ülő tesztelők szóbeli visszajelzést adnak, amit azonnal rögzítenek és végrehajtanak.

Az OurPower platformja lehetővé teszi a megújulóenergia-termelők számára, hogy a termelt áramot közvetlenül saját közösségük, barátok és szomszédok számára értékesítsék, tisztességes áron. Minden érdeklődő 3 kattintással megtudhatja, honnan származik energiája és hová kerül a pénze.

Sokat gondolkodtak a OurPower célközönségén és elérésük módján. A szövetkezet számos eseménynek adott otthont, hogy tájékoztassa az embereket, motiválja őket, hogy részt vegyenek az energiaátmenetben. Felméréseket indítottak, létrehoztak 8 tipikus felhasználót (a platform tényleges felhasználóinak kitalált képviselői), és megvitatták a célcsoportjuk életmódját, preferenciáit, véleményét és erőforrásait.

Bár az OurPower mindenki számára nyitott, a felmérésekből kiderült, hogy főként végzett, állandó jövedelemmel rendelkező családos embereket érnek el, akiknek általában saját házuk van. Két jó üzleti év után az OurPower most tágabb közönségre koncentrál, különösen a nők és a fiatalok körében toboroz.

„A fiatalok nagyon fontosak számunkra, szeretnénk velük szorosabb kapcsolatot kialakítani és megérteni az igényeiket. Tanulni akarunk tőlük és válaszolni a kérdéseikre. Most épp kocsmakvízen ötletelünk az éghajlattal és az energiával kapcsolatos kérdésekről.”

Mi következik? Az OurPower dinamikusabbá és részvételibbé akarja tenni a platformot, alkalmazkodva a technológiai fejlődéshez. Ursula több energiaközösségnek tenné lehetővé, hogy megosszák tudásukat, fejlesszék a szemléletformálást és a társadalmi kommunikációt, és bizalomra épülő kapcsolatokat építsenek ki a különféle emberek között. Nagyobb figyelmet kívánnak fordítani az emberek energiafogyasztási szokásaira is.

A jelenlegi egészségügyi helyzet megnehezíti a munkájukat. Bár sok dolog történhet online, a tapasztalatcsere és a kapcsolatok kiépítése továbbra is kihívást jelent, mivel a személyes találkozók jelenleg aligha valósíthatók meg, és az OurPower nem akarja e-mailekkel bombázni ügyfeleit, igyekeznek egyénileg felhívni őket. A közösség erősítésének egyik új ötlete a „felbukkanó terek”, amelyek a leendő új tagoknak vírus-biztonságos környezetet kínálnak, hogy egyénileg vagy kis csoportokban találkozzanak az OurPower megismeréséhez…”

Forrás:
Közösségi energia 2.0 – Energiainnováció Ausztriából; Magyar Természetvédők Szövetsége; 2020. október 9.
OurPower