Skip to main content
gazdaságinformatikaközigazgatás: magyartechnikatudomány

73 százalékos a készültsége az épülő ZalaZONE Járműipari Tesztpályának

Szerző: 2020. október 19.No Comments

„ A megyeszékhely határában épülő, elektromos autonóm járművek vizsgálatára alkalmas tesztpálya készültségi foka elérte a 73 százalékot.

Erről számolt be pénteken dél­előtt a sajtó számára tartott bejáráson Vigh László or­szág­gyűlési képviselő, a beruházás miniszteri biztosa.

Elkészült már a smartcity, az okosváros alapszinten, tehát a közúthálózata, az útfelületek megépültek. Hamarosan kezdődik az épülethomlokzatok elhelyezése, összesen 610 méter hosszban jön létre a valóságot imitáló város. Ezzel megvalósul az automatizált járművek tesztelésére szolgáló városi környezet szimulációja. A smartcityt szenzorrendszerrel is ellátják, a műszerekre közel másfél milliárd forintot költenek.

Megépült az egy kilométeres autóútba vezető 2×2 sávos, 1500 méteres autópálya-szakasz is, felette készül a 40 méter hosszú és 9 méter széles híd, amely bevágást ível át. Itt jelenleg a rézsű biztosítása folyik, ehhez horganyzott acél rácsszerkezeteket helyeznek el, amelyeket bazaltkövekkel töltenek ki. Az építmény 10 fokos szögben megdőlve támasztja meg a bevágás oldalát.

A fejlett, vezetőt támogató rendszerek tesztelésére alkalmas pályaszakasz is elkészült. Itt lehetővé válik majd változatos forgalmi szituációk kialakítása, forgalmi helyzetek felépítése is, amihez a különféle járművek, személyek, állatok imitációi, a dummyk is rendelkezésre állnak. Megtörtént az úgynevezett kis kezelhetőségi pálya előkészítése, alapozása. Ezen alacsonyabb tempónál lesz tesztelhető a kormányzás s a járművek menetdinamikájára ható rendszerek.

A tesztdomb építése is jól halad. Itt 5, 12, 18, 25 és 33 százalékos meredekségű pályát építenek. A domb most tömörödik, ennek elősegítésére öt méter vastagságban plusztalajt hordtak rá, amelyet tavasszal eltávolítanak, addigra áll be a domb kellő magassága. Mind az öt pályaszakasz rendelkezik alacsony tapadású vizezhető felülettel is, így lehetővé válik az alacsony és magas tapadású, valamint ezen felületek tetszőleges kombinációján a tesztelés.

Vigh László elmondta: a tervek szerint a jövő év végére elkészül a 45 milliárd forintos tesztpálya. Az egész létesítményt körbeölelő oválpálya később épül meg, ezen akár 200 km/h körüli sebességtartományban is próbára lehet tenni a járműveket.”

Forrás:
ZalaZONE: a 45 milliárdos beruházás készültségi foka 73 százalékos; ZAOL.hu; 2020. október 16.