Skip to main content
közigazgatás: külföldönszakirodalomszervezet

Kanadai tapasztalatok a szakpolitikai laboratóriumokról – lehetőségek és kockázatok

By 2021. február 7.No Comments

„A Policy Design and Practice szaklap 2020. évi negyedik számában „Policy labs, partners and policy effectiveness in Canada” címmel megjelent elemzés (online hozzáférhető 2021. február 2-től) a közigazgatás megújítását szolgáló szakpolitikai és innovációs laboratóriumok kanadai tapasztalatait veszi górcső alá a szakirodalmi publikációk alapján. 2015-ben, amikor Justin Trudeau a Liberális Párt élén kormányt alakított Kanadában, első bejelentései között fejezte ki azon szándékát, hogy a Michael Barber által kidolgozott „deliverológia” működési elméletét fogja érvényesíteni a kormányzásban annak érdekében, hogy a közigazgatás a kormányzat által meghatározott szakpolitikai célokhoz igazodjon. Barbert, aki korábban Tony Blair kormányának tanácsadója volt, Trudeau meghívta Kanadába a közigazgatási reformkezdeményezések támogatására. A Barber-féle megközelítés mérőszámokat rendel a szakpolitikai döntésekhez és folyamatokhoz, hogy bőséges adatokra támaszkodva folyamatosan, tapasztalati úton értékelje a kormányzati-közigazgatási hatékonyságot a kitűzött célok, a megcélzott gazdasági és társadalmi változások elérése érdekében (vagyis mérni és értékelni, hogy mennyire sikerült „leszállítani” a kitűzött kormányzati célok eredményeit). A döntéshozatal ebben a modellben kevésbé hierarchikus, együttműködésen alapszik. Célja a változások ellen ható olyan hagyományos akadályok visszaszorítása, mint a bürokratikus „letargia”, a szakértelemhiány, az alkuképtelen rugalmatlanság vagy a kockázatkerülés. Barber napjaink komplex kihívásainak megválaszolása érdekében erős és központosított vezetést ajánl, világos szakpolitikai prioritásokkal és egyértelmű vezetéssel, az eredmények mérésével és értékelésével a döntéshozatal minden szakaszában, valamint külső szakértők bevonásával a nonprofit és versenyszférából.

A fenti megközelítés kétfajta strukturális változás ajánl annak érdekében, hogy a választott kormányzat prioritásai szabják meg az irányt a közigazgatás döntéseiben és teljesítményében. Az első a szakpolitikai fejlesztéssel foglalkozó szervezeti egységek (Policy Development Units (PDUs) vagy Policy Hubs) létrehozása a központi kormányzaton belül, ami biztosítja a szakpolitikai folyamatok független monitoringját, ösztönzi a kormányzati céloknak való megfelelőséget, akár a tisztviselők noszogatásával, valamint biztosítja a közigazgatási vezetők elszámoltathatóságát is. A másik a versenyszférában már meghonosodott „ötletlaboratóriumok” adaptálása a szakpolitikai döntéshozatal folyamatába, amelyek segítenek meghonosítani a változás kultúráját a közigazgatásban. Ezek a szakpolitikai innovációs laboratóriumok (Policy Innovation Labs, PILs) lehetővé teszik a tehetséges, előremutató gondolkodású szakértők bevonását a köz-, a vállalati és a nonprofit szférából szakpolitikai megoldások kidolgozására, jellemzően egy jól meghatározott problémára, rövid határidővel. Egyszerre használnak hagyományos tudományos technikákat (kísérletezés, tesztelés, verifikálás) és a tervezői gondolkodás eszköztárát (ráérezni, meghatározni, ötletelni, prototípust készíteni, tesztelni, megvalósítani). Cél, hogy csökkentsék az ideológiai hatásokat a szakpolitikai megoldásokban, és azok bizonyíték-alapúak legyenek. A PIL-ek segítenek áttörni az említett hagyományos bürokratikus akadályokat, képesek szállítani az elvárt eredményt, a PDU-k pedig biztosítják ezek kormányzati céloknak való megfelelőségét
.
Mintegy tükrözve Barber megközelítését, a kanadai kormányon belül 2015-ben létrehozták az eredményekért és „leszállításért” felelős szervezeti egységet (Results and Delivery Unit) a kormány központi hivatalában (Privy Council Office), amely meghatározza az alapvető szakpolitikai prioritásokat, nyomon követi az elkötelezettségeket ezek mentén, felügyeli a stratégiai kommunikációt, valamint koordinál a kincstárral, amely nyomon követi a szakpolitikai célok megvalósításának folyamatát és biztosítja a szükséges költségvetési hátteret azok eléréséhez. Ezen szervezeti egységen belül 2017-ben létrehoztak egy innovációs központot (Innovation Hub, később Impact and Innovation Unit), amely koordinál az egyes hivatalok és szervezeti egységek között, segítve őket azon célok elérésében, amire meghatalmazást kaptak. Ez a központosított és áramvonalas megoldás az elemzés szerint segít kitörni az elszámoltathatatlanság „ködéből” és a szabályok „hálójából”.

Tapasztalat szerint az új működési modell hozta a várt eredményeket azokban az esetben, amikor jól definiáltak voltak a célok. Az együttműködésen alapuló szakpolitikai döntéshozatal soha nem látott lehetőséget adott a vállalati és a versenyszféra képviselőinek arra, hogy befolyást gyakoroljanak a döntéshozatalra. Az elemzés ugyanakkor felhívja a figyelmet annak veszélyére is, hogy az együttműködés során a bevont külső szereplők – a jó partnerség fenntartása és a kedvező finanszírozás érdekében – hajlamosak mintegy igazodni a kormányzati elképzelésekhez és előfeltevésekhez, így gyengül a külső, szakértői kontroll lehetősége, az érintett szervezetek pedig – függetlenségük sérülése révén – veszíthetnek hitelességükből. A kormányzati prioritások kitűzése ugyanis nem pártatlanul és értéksemlegesen történik, hanem erős politikai és ideológiai hatások, elvárások alatt – az említett, központi kormányzaton belüli szervezeti egységek pedig éppen az ezeknek való megfelelőségéért felelősek, ami a folyamatban résztvevő külső szereplőkre is hatással van.”

Forrás:
Policy labs, partners and policy effectiveness in Canada; Kathy L. Brock; Policy Design and Practice; 2021. február 2.
(Szabadon olvasható.)