egészségügyközigazgatás: magyar

Hajdú-Biharban már működik az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) sürgősségi ügyeleti modellprogramja

Szerző: 2021. július 5.No Comments

„A tájékoztatás szerint az eddig csatlakozott tizennyolc telephely mindegyikén speciális járművel és felszereléssel, magasan képzett szakemberekkel indult az ügyeleti szolgálat, amelynek célja, hogy átvegye a háziorvosoktól a sürgősségi ügyeleti ellátást, ezzel gyorsítsa és javítsa a betegellátást. A tervek szerint jövőre már az egész országban az OMSZ üzemelteti majd a sürgősségi ügyeletet.

Az elkövetkező hetekben a szükséges adminisztrációs folyamatok lezárása után további telephelyek is csatlakoznak a rendszerhez. Az átállás időszakában az ügyeleti ellátás mindenhol folyamatos marad és az új rendszerben is a megye 21 pontján (köztük 10 járási központban) fog működni “kijáró” ügyelet.

Az ügyeleti hívásokat a mentésirányító központban fogadják és a kapott információk alapján indítják a betegekhez a legmegfelelőbb ellátást nyújtó egységet (ügyeleti autó, vagy mentőautó), így akár az azonnali életmentő segítséget. A járási központokban orvosok, máshol orvosok mellett diplomás mentőtisztek és felsőfokú képzettségű ápolók látják el a betegeket. A mentőtisztek önálló döntési és beavatkozási jogkörrel felruházott, diplomás szakemberek, akik gyakorlatuk és kompetencia vizsgáik alapján orvosi beavatkozások elvégzésére is jogosultak, tették hozzá.

A közlemény szerint az új ügyeleti rendszerben megnő a helyben elvégezhető vizsgálatok és ellátások köre is, hiszen azon betegek, akik ügyeleti ellátás céljából mennek a járási ügyeleti központokba, ott megkaphatják a kórházi ellátást nem igénylő laborvizsgálatot, gyógyszeres, akár infúziós kezelést, betegmegfigyelést, amelynek eredményeként nem feltétlenül lesz szükség a beteg kórházi beutalására. Ezzel csökkenhet a kórházi kapacitás szükségtelen igénybevétele és a betegeknek sem kell nagyobb távolságot megtenniük, írták.”

Forrás:
Hajdú-Biharban már működik az új ügyeleti modell; Medical Online/MTI; 2021. július 3.