„Kriptovaluta, token, bitcoin és NFT. Az utóbbi években keletkezett pénzügyi fogalmak, amelyek egyre inkább beszivárognak a sport világába is. A digitális tér meghódítása és hasznosítása már a nagy külföldi sportligákban szinte divattá vált. Az iparágban tevékenykedő jelentősebb cégek szponzorként már a legnagyobb bajnokságokban is megjelentek, így például az olasz első osztályú labdarúgó-bajnokságnak és a Forma–1-nek is akad már a kriptovalutával foglalkozó támogatója. A Magyarországon még csak kevésbe ismert terület nemsokára komoly üzleti potenciált is tartogathat.
Varga Dénes olimpiai bajnok vízilabdázó érdeklődését hazánkban az elsők között keltette fel az iparág. A sportoló szerint a magyar sportpiac jó része a hétköznapi emberekhez hasonlóan még csak ismerkedik a kriptovaluták fogalmával, külföldön azonban jobbára már nem meglepetés, hogy az elsősorban digitális formában megjelenő alternatív fizetőeszköz erősen a figyelem középpontjában van.
Szabados Gábor sportközgazdász szerint ez a fajta kapcsolatkeresés csak annak köszönhető, hogy a sport a gazdaság egyik vezető ágává nőtte ki magát és nagy figyelmet generál. A hivatásos sport erősen beágyazódott a gazdasági életbe, a sportszervezetek pedig a hagyományos vállalatokhoz hasonlóan aktív gazdasági tevékenységet folytatnak.
A sportolók ugyanakkor a zenészekhez és a művészekhez hasonlóan egyedi termékek létrehozásában is gondolkodhatnak. Sportegyesületek, ismert sztárok számára jó lehetőség lehet ugyanis olyan limitált számú digitális formában elkészült ereklyék kibocsátása, amelyek az interneten keresztül a világ bármely részén élő rajongók vagy pénzügyi befektetők számára is elérhetők lehetnek.
A szaknyelven NFT-knek (nem helyettesíthető tokeneknek) hívott alkotásokat akár a klasszikus sportkártyák modern változatának is vehetjük, melyek értékét az adja, hogy csak keveset gyártanak belőle.
A technikai fejlesztéseknek köszönhetően ma már nemcsak rajzok vagy fotók, hanem jelentős sportesemények emlékezetes képsorai is megörökíthetők, sőt áruba is bocsáthatók ilyen formában. A sportolók pedig egyedi érdekességeket, sőt akár mozgóképeket is tehetnek bele, hiszen kizárólag digitális formában léteznek. Egy sportoló eladhatja a saját attrakcióját, megszabhatja, mennyi készüljön belőle, és licitre bocsáthatja.
Az egyre népszerűbb szurkolói tokenek lehetőséget biztosítanak a rajongóknak, hogy közvetlenül részt vegyenek a csapat életében, például szavazhatnak vagy jegyeket vásárolhatnak. Szavazataikért cserébe pedig különböző nyereményekkel lehetnek gazdagabbak, például öltözőlátogatási engedélyt kapnak vagy akár személyes találkozót is szervezhetnek egy sztárral.”
Forrás:
A sport világában folytatja hódító útját a kriptovaluta; Híradó.hu; 2021. szeptember 21.