Skip to main content
közigazgatás: magyarközigazgatási informatika

Megszerettük az e-ügyintézés online csatornáit

Szerző: 2021. szeptember 26.No Comments

„A Covid-járvány kevés pozitív hozadékának egyike, hogy a kényszerű lezárások hatására megnőtt az online szolgáltatások, köztük a kormányzati, államigazgatási e-ügyintézési szolgáltatások iránti igény. A legfrissebb adatokból az látszik, hogy az e-ügyintézés terén sem térünk vissza a járvány előtti időszak.

A járvány enyhülését és a korlátozások megszüntetését követő hónapokban – bár a járványidőszak alatt tapasztalható mértéktől elmaradva – 2020 azonos időszakához képest tovább emelkedett a magyarorszag.hu portál, vagyis a személyre szabott ügyintézési felület látogatottsága, valamint a portálról kezdeményezett ügyindítások száma. 2021. május-július hónapokban a látogatottság 25 százalékkal, az ügyindítások száma pedig közel 15 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakával összevetve – tudtuk meg a kormányzati e-ügyintézési szolgáltatások mögött álló infrastruktúrát üzemeltető Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt-től (NISZ-től).

A magyarorszag.hu-hoz csatlakozott szervezetek köre is folyamatosan bővült. 2021 júliusában már 147 szervezet csatlakozott, ami 36-tal több a 2020. júliusi értéknél. A magyarorszag.hu portálon közvetlenül, illetve direkt linkkel elérhető ügyek száma is több mint duplájára nőtt.

Több felhasználó, több bejelentkezés

A Központi Azonosítási Ügynökön (KAÜ-n) keresztüli azonosítások száma szintén dinamikus növekedést mutat, és nemcsak az előző év január-július közti időszakához képest mért 30 százalékos növekedést tekintve, hanem a korlátozások időszaka alatt tapasztalható adatokhoz viszonyítva is. 2021. január-április között átlagosan 21 százalékkal nőtt a KAÜ-n keresztüli belépések száma. Különösen a részleges kódú telefonos azonosítás és az újonnan bevezetett, videótechnológiával történő arcképes azonosítás tekintetében volt tapasztalható jelentős növekedés.

Emellett 2021. május-július között az Ügyfélkapu regisztrációk bővülésének üteme is megduplázódott. Ehhez nagy valószínűséggel hozzájárult a koronavírus elleni védőoltást igazoló mobilalkalmazás bevezetése, illetve az uniós oltási igazolás elektronikus letölthetőségének megteremtése.

Az e-papíron keresztüli ügyindítások számában már tavaly is jelentős megugrás volt tapasztalható a járványidőszak alatt. Az igénybevétel idén is sokat nőtt a korlátozások során, és a használat bővülése a járvány enyhülését követően is megmaradt: 2021. május-július hónapokban 17 százalékkal nőtt az igénybevétel. Legnépszerűbbnek a foglalkoztatási támogatásokkal, közfoglalkoztatás és egyéb állami foglalkoztatási feladatokkal, végrehajtással, egészségbiztosítási pénztári feladatokkal és adóügyi nyilatkozatokkal, kérelmekkel kapcsolatos ügytípusok bizonyultak a legnépszerűbbeknek.

Az elektronikus ügyintézés térnyerését szintén jól mutatja az Azonosításra Visszavezetett Dokumentumhitelesítés (AVDH-) szolgáltatás (egyfajta e-aláírás) használatának növekedése is. Míg 2020-ban az előző évhez képest több mint 40 százalékkal nőtt a dokumentumhitelesítések száma, az igénybevétel 2021 pandémiás hónapjait követően is magas maradt. A dokumentumhitelesítések havi átlaga 2020-ban 1,1 millió, 2021. január-április között 1,5 millió, míg 2021. május-július között 1,6 millió volt.

Folytatódó trendek

Az online ügyintézés további tartósan növekvő igénybevételét vetíti előre, hogy a korlátozások enyhítését követő hónapokban közel 75 százalékkal nőtt az ügyfélkapu regisztrációk átlagos havi száma. Az újonnan bevezetett, videótechnológiával történő arcképes azonosítás dinamikus elfogadottsága is az online ügyintézés tartós terjedéséhez biztosít további, magasabb ügyfélélményt garantáló alapot.

Összességében azt látszik, hogy 2020-ban a NISZ által kínált szinte összes e-ügyintézési szolgáltatás használata növekedett. 2021-re ez a növekedés folytatódott, így visszaesés helyett a tavalyi évben tapasztalt emelkedéshez képest is bővült ezen szolgáltatások használata. Bár a fizikai ügyintézés adataira vonatkozó statisztikákkal nem rendelkezik a NISZ, tapasztalataik alapján úgy gondolják, hogy akik áttértek a pandémia alatt az online ügyintézésre, azok nagy valószínűséggel meg is maradtak ennél a csatornánál.”

Forrás:
Megszerettük az online csatornákat; IT Business; 2021. szeptember 23.