Skip to main content
gazdaságinformatikaszervezet

Az adatigazgatók (CDO) a digitális átállás (DX) megkerülhetetlenül fontos tényezői – Gartner

Szerző: 2021. október 17.No Comments

„Meggyőzés hat lépésben.

Közel háromnegyedük fontos szerephez jut vállalatánál a digitális átalakulás irányításában, az adatigazgatók mégis szenvednek, amikor az analitikai beruházások megtérülését kell bemutatniuk, derült ki a Gartner idei CDO felméréséből. A tanácsadó cég hat taktikai lépést mutat nekik az üzleti döntéshozók gyorsabb meggyőzéséhez.

A digitális fejlesztéseken dolgozó adat- és analitikai vezetők 72 százaléka a vállalat digitális átalakulását célzó kezdeményezésekben is nagy részt vállal, ezen belül 24 százalékuk történetesen irányítja szervezeténél a transzformációs törekvéseket, állapította meg a Gartner éves adatigazgatói felmérésében (2021 Chief Data Officer Survey), amelyben immár hatodik alkalommal vizsgálta a CDO-k helyzetét. A kutatás eredményei szerint a digitális igazgatók (chief digital officer) és az adatigazgatók szerepköre összemosódik, mivel a digitalizáció előrehaladtával a vállalatok az adatigazgatóktól is egyre inkább üzleti stratégiai megközelítést várnak, és mind több transzformációs kezdeményezés vezetését bízzák rájuk.

– Egyre több szervezet ismeri fel az adatvezérelt üzlet építése és a digitális átalakulás vezetése közötti szinergiát – mondta Debra Logan, a Gartner alelnöke az elkészült tanulmány bejelentésekor. – Az adat- és analitikai stratégia egyben üzleti stratégia, amelyet áthat az adatokkal és analitikával összefüggő gondolkodásmód, vezető szerepet játszik a digitális üzleti stratégia formálásában, és mindenre kihat, amit a vállalat tesz.

CDO az influenszer szerepében

Bár a világszintű felmérésben részt vevő, csaknem félezer kis-, közép- és nagyvállalati adatigazgató az adatminőség, a beruházásmegtérülés és az adatmegosztás javítását sorolta legfontosabb céljai közé – a válaszok 51, 44 és 43 százalékával -, a Gartner szerint szerepüket a vállalat csak akkor fogja értékesnek ítélni, ha kezdeményezéseikben az érdekelt felek fő teljesítménymutatóira (KPI) összpontosítanak.

– Önmagában ugyanis kevés az adatok kezelése és elemzése, mindennek mérhető üzleti eredménnyel kell szolgálnia – mondta Debra Logan. – Adatmegosztással például javítható az adatminőség, és minél megbízhatóbbak az adatok, robusztusabb az analitika, annál jobb válaszokat adhat a vállalat az üzleti kihívásokra. Az adatmegosztás ezért fontos teljesítménymutató, nélkülözhetetlen az üzlet számára, mert felgyorsítja digitális átalakulását.

A Gartner szerint az adatmegosztást támogató szervezetek 2023-ra az üzleti érték minden mérőszámát tekintve jobban teljesítenek majd versenytársaiknál. Az üzleti teljesítménymutatókra és az üzleti területeken partnereikre figyelő adatigazgatók 1,7-szer sikeresebbek az adat- és analitikai beruházások megtérülésének bemutatásában, így az egyértelmű üzleti érték szállításában is, állapította meg az elemző. A CDO-k e csoportja 2,3-szor hatékonyabbnak bizonyult a piacra lépéshez szükséges idő csökkentésében, és 3,5-ször hatékonyabb az adatok monetizálásában, bevételszerzésre hasznosításában is.

Kevésbé sikeresek viszont szerepükben az adatigazgatók, akik nem tudnak összefüggést mutatni az adat- és analitikai beruházások, valamint az üzleti érték alakulása között, és az emberek helyett inkább a technológiára összpontosítanak. A megkérdezettek 93 százaléka egyetértett abban, hogy jó kommunikációs készség nélkül a CDO aligha boldogulhat feladatkörében. Mindent egybevetve a hatékony megszólítás és befolyásolás, a tervezett kommunikáció képessége a jó adatigazgató kelléktárában a legfontosabb kompetenciák közé tartozik – ezek pedig nem felügyeleti, hanem vezetői készségek, mutatott rá az elemző.

– Ha az adatmegosztás előmozdításával, az érdekelt felek megszólításával és bevonásával, a munkaerő adatműveltségének fejlesztésével a CDO nem tudja kiterjeszteni befolyását a szervezeten belül, akkor valószínűleg nem fog jól teljesíteni szerepkörében – mondta Debra Logan.

Meggyőzés hat lépésben

Az érdekelt felek meggyőzéséhez a CDO-nak tehát be kell mutatnia, hogy az adat- és analitikai beruházások, amelyek mellett érvel, milyen üzleti eredmények eléréséhez fogják hozzásegíteni a vállalatot, és hogyan hatnak majd a munkavégzésre – ezt azonban mondani könnyebb, mint sikerrel megtenni. A Gartner felmérésében a megkérdezett adatigazgatók 27 százaléka mondta például, hogy munkáját a bevételnövelés, illetve ahhoz való hozzájárulásának mértéke alapján értékeli a vállalat, de az elvárásoknak csupán 17 százalékuk felel meg.

– Küzd a feladattal az adatigazgatók többsége, amikor az adat- és analitikai beruházások üzleti értékét kell kifejeznie és kommunikálnia, az üzleti vezetők pedig ezt gyakran kétkedéssel fogadják – mondta Alan D. Duncan, a Gartner alelnöke.

Jövőképét és stratégiáját a CDO akkor tudja eladni az üzletnek, ha meggyőzően bemutatja, az kinek és miért lesz jó. Az elemző ehhez hat lépésből felépülő taktikai megközelítést ajánl az adatigazgatóknak:

Határozott jövőkép bemutatása, amely megragadja az érdekelteket – Prezentáljon egy rugalmas, mégis határozott, jövőbe mutató stratégiát, amely illeszkedik az érdekelt felek törekvéseihez, észérvek mellett érzelmileg is hasson közönségére. Hangsúlyozza a várható hatás mutatószámait, a mérhető üzleti eredményeket és értéket a megoldásszállítás mérőszámait, például a feladatvégzés átfutási idejét és a technológiai kimenet helyét. Lépjen ki a számok bűvköréből, és az idő felét szentelje az értékteremtésnek, bontsa ki a történetet, inspirálja az ez irányú gondolkodást. Kövesse a SMART (specific, measurable, achievable, relevant, time-bound) megközelítést, amelyben az üzleti előnyök konkrétak, mérhetők, elérhetők, relevánsak és időhöz kötöttek.

Mutasson rá a gátló tényezőkre – Kifejezetten hívja fel a figyelmet az akadályokra, kihívásokra, problémákra vagy kockázatokra (például a szervezeten belül meglévő pozícióféltésre, kötélhúzásra vagy a kellően képzett szakemberek hiányára), amelyek megnehezíthetik a stratégia megvalósítását. Mutassa be a gátló tényezők várható hatását, és javasoljon intézkedéseket, amelyekkel a nem kívánatos következmények elkerülhetők lesznek. Ha a vállalat üzleti felhasználóinak adatműveltsége kívánni valót hagy maga után, akkor javasoljon programot az adatkultúra fejlesztésére, és valós üzleti adatok felhasználásával készítsen például analitikai prototípusokat a megfelelő üzleti gondolkodás serkentésére, az új ötletek elfogadtatására.

Vezesse vissza az üzleti kimenetelt az alapul szolgáló adatokra – Adat- és analitikai megoldások, például adatmenedzsment infrastruktúra platformok, adattavak vagy adattárház-modellek tervezésekor tegye láthatóvá az üzleti kimenet és a támogatásához szükséges, mögöttes adatok közötti kapcsolatot. Kapcsolja össze az adatokat, amelyeket az üzletnek el kell érnie egy-egy kérdés megválaszolásához. A CRM-alkalmazásban kezelt ügyféladatok és az ERP-rendszerben kezelt pénzügyi tranzakciós adatok összekapcsolásával a marketing területe például pontosabb képet kap az ügyfelek aktivitásáról, így kampányaival jobban meg tudja célozni a legnagyobb nyereséget ígérő szegmenseket.

Ütemtervét ismertesse az üzlet nyelvén – Adat- és analitikai fejlesztéseihez készítsen olyan ütemtervet, amelyben mérföldkövek jelölik, hogy a bevezetett megoldások mikor fognak eredményeket szállítani az üzletnek. Mutassa be, hogy az üzlet mikor, milyen képességekre fog szert tenni, azokkal milyen eredményeket érhet el, és mindennek milyen hatása lesz az üzlet egészére, valamint személy szerint az érdekelt felekre, a felhasználók csoportjaira.

Támassza alá költség-haszon elemzéssel a teljes kezdeményezést – Az adat- és analitikai fejlesztések üzleti tervében nemcsak az induló beruházásnak, hanem az üzemeltetés és a támogatás költségének, a birtoklás összköltségének (TCO-nak) is indokoltnak kell lennie a kívánt megtérülés (ROI) eléréséhez. Az üzleti indoklásban ezért előrelátó módon kell gondolkodni, és a várható tiszta pénzügyi megtérülést a kezdeményezés teljes időtartamára vetítve bemutatni. Minden szervezetnél ez a pozitív pénzügyi kimenetel szükséges ugyanis a további innováció támogatásához és a távlati stratégiai célok eléréséhez.

Indítsa el adat- és analitikai kezdeményezését – Hatodik taktikai lépésként a Gartner a közvetlen feladatok, felelősségek és határidők kijelölését tanácsolja az adatigazgatóknak. Kiindulásképp hozzanak létre például egy műhelyt, és bízzák meg a projektvezetőt, hogy az üzleti és az informatikai oldal résztvevőivel közösen lásson hozzá a rendelkezésre álló adatok felfedezéséhez.”

Forrás:
Gartner – Indokol az adatigazgató; Kis Endre; Computerworld; 2021. október 16.
(A cikk a Computerworld magazin 2021. október 6-ai lapszámában jelent meg.)
Lásd még: Gartner Survey Finds 72% of Data & Analytics Leaders Are Leading or Heavily Involved in Digital Transformation Initiatives; Gartner; 2021. május 5.