Skip to main content
gazdaságinformatikaközigazgatás: magyar

Három év alatt közel hatszorosára nőtt a mobilappon keresztüli csekkbefizetések száma

Szerző: 2022. január 9.No Comments

„A cégcsoport célja, hogy a csekk- és számlafizetés terén kiszolgálja a digitális érettség különböző fokain álló ügyfelek igényeit. Ennek érdekében, egyrészt a készpénzes és bankkártyás fizetési lehetőséget, illetve csekkautomatán keresztüli szolgáltatást nyújt postahelyeken és partneri fizikai pontokon. Másrészt a digitálisan érettebb ügyfélkör számára akár otthonról is intézhető, mobilapplikáción keresztüli csekkbefizetésre, valamint a Díjnet rendszerén keresztül elektronikus számlabemutatásra és fizetésre is van lehetőség. A csoport kiemelt célja a széleskörű ügyféligények kiszolgálása, és felhasználók segítése a digitális megoldásokra való átállásban, ezzel az országos digitalizációs folyamatok támogatása.

A postán történő csekkbefizetéseknél a bankkártyás fizetés aránya folyamatosan növekszik, 2021 decemberére elérte az összes befizetés 34 százalékát. A papír alapú csekkek azonban helytől függetlenül mobiltelefon keresztül is kifizethetők, akár ugyanazzal a bankkártyával. Az innovatív iCsekk megoldás segítségével az ügyfelek – az applikációt telefonjukra letöltve – a papíralapú csekkeken lévő QR-kód beolvasása után egyenlíthetik ki a közműszolgáltatói díjaikat vagy rendezhetik önkormányzati, parkolási befizetéseiket elektronikusan. Ez a QR-kódos szolgáltatás a Posta és a Díjnet közös iCsekk applikációja mellett az OTP Csoport egyes alkalmazásaiba beépülve is elérhető, és további partnerek is érdeklődnek az utóbbi, „iCsekk API”-n keresztüli csekkbefizetési megoldás iránt.

Rohamosan terjed ez a fizetési mód: az elmúlt három évben a mobilapplikációkon keresztül befizetett csekkek volumene közel hatszorosára növekedett. Az elmúlt egy évben pedig mintegy 40 százalékkal nőtt az iCsekk alkalmazás és a partneri appokba beépülő, postai csekkbefizetések összesített forgalma: így már megközelítőleg 110 milliárd forint értékben történt ilyen tranzakció, a körülbelül 11 millió darab befizetés eredményeként.

Az iCsekk egyedülálló ügyfélélményt nyújt a felhasználók számára: egy alkalmazáson belül fizethetik ki papír alapú csekkjeiket, tekinthetik meg és egyenlíthetik ki a dijnet.hu-ról átirányított elektronikus számláikat, vagy indíthatnak mobilegyenleg feltöltést – emelte ki Deé Gergely, a Díjnet vezérigazgatója és a Magyar Posta elektronikus csatornák területének vezetője. Az iCsekk applikáció népszerűségének növekedése a Díjnet ügyfeleinek körében is érzékelhető: 2021-ben 24 százalékkal több e-számlát fizettek ki elektronikusan ezen a mobilappon keresztül, mint 2020-ban.

A mobilappos használat növekedésével párhuzamosan csökken azonban az igény a 2015-től telepített gyors csekkbefizetést biztosító csekkautomaták iránt. Különösen az élelmiszerüzleteken belül működő készülékek kihasználtsága alacsony. Ezért januárban csökkenti ezen helyeken a csekkautomatáinak számát a Magyar Posta. Ugyanakkor ezen készülékek kormányablakokban, postákon, illetve nagyobb bevásárlóközpontokban továbbra is üzemelnek bankkártyás és készpénzes befizetéssel.

A Magyar Posta és a Díjnet a továbbiakban az iCsekk szolgáltatás és az e-számlafizetés fejlesztésére koncentrál, valamint további digitális megoldások bevezetését tervezi a jövőben. A társaság elkötelezett a készpénzmentes fizetési megoldások mellett, és célja, hogy digitális szolgáltatásaival kiszolgálja napjaink fokozódó digitális ügyféligényeit.”

Forrás:
Három év alatt közel hatszorosára nőtt a mobilappon keresztüli csekkbefizetések száma; Magyar Posta Zrt.; 2022. január 7.