közigazgatás: külföldönközigazgatási informatika

Van még hova fejlődni a digitális közigazgatás terén Szlovákiában

Szerző: 2022. július 3.No Comments

„Már az is előrelépés lenne, ha a Szlovákia mobilban (Slovensko v mobile) alkalmazásban legalább a slovensko.sk-ra érkező leveleinket el lehetne olvasni. Az app jelenleg ezt sem tudja.

Veronika Remišová miniszterelnök-helyettes, beruházásokért, régiófejlesztésért és informatizációért felelős miniszter azzal harangozta be a Szlovákia mobilban alkalmazást, hogy az forradalmat fog előidézni a köz- és államigazgatásban, az állam és az állampolgár viszonyában. Nem így lett. Az állami app jelenleg csak egy kilencjegyű kódot tud generálni, amely segítségével beléphetünk a slovensko.sk portálra. A forradalmitól ez azért messze van.

A Szlovákia mobilban applikáció egyáltalán nem fedi a slovensko.sk funkcionalitását. Az, hogy a mobilalkalmazás segítségével bármit is el lehet intézni, nem fedi a valóságot, és még sokáig nem is lesz így” – mondta lapunknak Asztalos Zoltán, az informatikai fejlesztéssel és online marketinggel foglalkozó EGM kft. ügyvezetője.

Ha valaki be szeretne jelentkezni a slovensko.sk közigazgatási portálra, ehhez jelenleg csippel ellátott személyi igazolványra és kártyaolvasóra van szüksége. A telefonos alkalmazás egyelőre ennek használatát spórolja meg számunkra, azaz nem kell, hogy mindig nálunk lapuljon egy kártyaolvasó, ami egyébként sem túl életszerű. Viszont jobban járunk, ha a slovensko.sk-ra nem mobilon, hanem számítógépen jelentkezünk be.

A jelenlegi alkalmazás kizárólag azt teszi lehetővé, hogy a bejelentkezéshez ne legyen szükségünk a kártyaolvasóra. De bejelentkeznünk ugyanúgy a slovensko.sk-ra kell, aminek a mobil verziója nehezen használható. Az app viszont egyelőre csak a bejelentkezésnél váltja ki a kártyaolvasót, enélkül ugyanis nem tudunk elektronikusan aláírt dokumentumot küldeni. Tehát ha az appal jelentkezünk be, akkor csak olvasni tudjuk a slovensko.sk-t – ismertette az app funkcionalitását Asztalos Zoltán.

Az app tartalmaz egy naptárt is. Ján Hargaš, a minisztérium államtitkára a Szlovák Rádióban azt nyilatkozta, ez tartalmazza az állami ünnepeket, és a fontosabb határidőket. “A naptár jelenleg csak olyan határidőket mutat, amelyek minden vállalkozó számára evidensek. Például mint 2023. március 31-e az adóbevallás leadásának határideje. Az ünnepek közt elszórva megjelennek olyan események is, mint pl. szeptember 16. az európai mobilitás hete. Hogy ez miért segítség a vállalkozónak, vagy a polgárnak, azt talán az alkalmazás fejlesztői tudnák elmesélni. Azt, hogy ez egy átfogó naptár lenne, ami valós segítséget nyújt, nem állíthatjuk” – tette hozzá.

Az app még arra se jó, hogy a slovensko.sk levelezőrendszerébe érkező leveleinket elolvashassuk benne.
Ha legalább ezt a funkciót hozzáadnák, az már segítség lenne az állampolgároknak. Bár a slovensko.sk-n folytatott levelezésnek elhibázott a koncepciója. Elsősorban ezt kellene orvosolni. Az is segítség lenne, ha az app tartalmazná az egyén elektronikus identitását, hogy egyszerűen lehessen vele hitelesíteni adatokat, kártyaolvasó és személyi igazolvány nélkül. Bár hivatalos dokumentumokat mobilon összeállítani nem kényelmes és nem hatékony, tehát így is, úgy is ajánlott a számítógépes bejelentkezés. Viszont az egyszerűbb, néhány soros űrlapokat mindenki könnyedén kezelhetné az app segítségével – vélekedett Asztalos Zoltán.”

Forrás:
Van még hova fejlődni a digitális közigazgatás terén; Kocur László; ma7.sk; 2022. június 28.