„Egy 9 méteres kijelzőn figyelik a Ford brit hőhadiszállásán azokat az adatokat, amelyeket a Ford a teherjárműveiről kezdett el gyűjteni. Mindent begyűjtenek, nem csak a motorról, de még az olajszűrőről vagy a fékbetétekről is. Valós időben, 114 ezer brit járművet fed le a FORDLiive havidíjas szolgáltatás.
98,3 százalék volt használatban, ebből 8 százalék igényelt szervizelést. Összesen 4000 adatpontot figyelnek modemek révén, amelyeket 2019 óta telepítenek. Ezek útján figyelmeztetik a fizetős ügyfeleket a hibákra, a szervizek szükségességére, az olyan dolgokra, amelyeken olcsó megelőzni, de drága javítani. És arra is, ha a sofőr nem megfelelően használ egy járművet (vagy épp hogyan használja azt, hol van, mennyit fogyaszt a járműve). A lehetséges hibákról előre szól a jármű. Minden brit kereskedő része a rendszernek, így az alkatrészek és a javítási részletek készen állnak, mire az ügyfél megérkezik.
A rendszer 2021-ben indult el, nagy sikernek bizonyult, és 60 százalékkal javította a járművek használati idejét. Ez azért is fontos, mert egy használatból kieső kisteherautó állítólag 724 dollárba kerül egy cégnek naponta.
A FORDLiive hamarosan Európában és az USA-ban is elindul. Egyelőre a nyereségesebb Ford Pro ágazat van fókuszban a kisebb haszonkulcsú, tömegpiacra szánt autókkal szemben. És bár a Ford is leépít, az adatüzletághoz toborozza a szoftveres szakembereket továbbra is. Az EV-k kapcsán pedig további robbanásra számítanak az adatok és lehetőségek kapcsán. És vitára is, ugyanis a biztosítók, lízingcégek, szervizek hozzá akarnak férni az összekapcsolt autók adataihoz, és a lehetséges, hatalmas árbevételi tortához.
Sokan terveznek hasonló szolgáltatást, a GM megoldásának például járműcoach is a része, amely szól a sofőrnek, ha túl erősen fékez vagy gyorsan hajt. A flották üzemeltetői mindettől csökkenő költségeket és nagyobb hatékonyságot remélnek. Hasonló szolgáltatással és tapasztalatokkal rendelkezik az Iveco is. A becslések szerint az előfizetéses szolgáltatások a gyártók nyereségének felét is adhatják 2030-ra.”
Forrás:
A Ford megmutatta: hatalmas üzlet lesz az autós adatok követése; Harangi László; IT café; 2023. március 9.
Ford taps masses of vehicle data to stay ahead in commercial van market; Nick Carey; Reuters; 2023. március 6.