Skip to main content
Európai Unióművelődéspolitikatársadalom

Az Európai Bizottság jelentős lépésekkel kívánja fellendíteni a digitális oktatást és a digitális készségek elsajátítását

Szerző: 2023. április 23.No Comments

„A Bizottság a mai napon két tanácsi ajánlásra irányuló egy-egy javaslatot fogadott el a készségek európai évével összefüggésben azzal a céllal, hogy az európai polgárok digitális készségeinek fejlesztése érdekében támogassa a tagállamokat, valamint az oktatási és képzési ágazatot magas színvonalú, inkluzív és hozzáférhető digitális oktatás és képzés biztosításában.

A javaslatok a Bizottság és a tagállamok által közösen megállapított két főbb kihívással foglalkoznak: egyrészt a digitális oktatás és képzés összkormányzati megközelítésének hiánya, másrészt a szükséges digitális készségek elsajátításának nehézségei.

A digitális oktatást lehetővé tévő legfontosabb tényezők megerősítése

Az elért eredmények és az innováció kiváló példáinak ellenére a közös erőfeszítések eddig nem vezettek rendszerszintű digitális átalakuláshoz az oktatásban és a képzésben. A tagállamok számára továbbra is nehézséget okoz megfelelő szintű beruházásokat eszközölni a digitális oktatási és képzési infrastruktúrába, a digitális berendezésekbe és a digitális oktatási tartalmakba, a tanárok és a személyzet digitális képzésébe (illetve továbbképzésébe), valamint a digitális oktatási és képzési politikák nyomon követésébe és értékelésébe.

A sikeres digitális oktatást és képzést lehetővé tévő legfontosabb tényezőkről szóló tanácsi ajánlásra irányuló javaslat felszólítja a tagállamokat, hogy biztosítsák az inkluzív és magas színvonalú digitális oktatáshoz és képzéshez való egyetemes hozzáférést a digitális szakadék kezelése érdekében, amely a Covid19-válság fényében még nyilvánvalóbbá vált. Ez a hatékony és inkluzív digitális oktatáshoz elengedhetetlen beruházások, az irányítás és a tanárképzés koherens keretének kialakításával érhető el. Az ajánlás iránymutatást nyújt és fellépéseket javasol a tagállamoknak az összkormányzati és a több érdekelt felet bevonó megközelítés, valamint az oktatási és képzési személyzet által irányított, alulról építkező innováció és digitalizáció kultúrájának megvalósítása érdekében.

A digitális készségek oktatásának fejlesztése

A másik általánosan jelentkező kihívás ahhoz kapcsolódik, hogy a lakosság különböző szegmensein belüli eltér a digitális készségek szintje, a nemzeti oktatási és képzési rendszerek pedig nem képesek kezelni ezeket a különbségeket. A digitális készségek oktatásban és képzésben való elsajátításának javításáról szóló tanácsi ajánlásra irányuló javaslat az oktatás és képzés minden egyes szintjével foglalkozik. Felszólítja a tagállamokat, hogy mielőbb tegyék lehetővé a digitális készségek koherens módon történő elsajátítását az oktatás és képzés valamennyi szintjén. Ez további célkitűzések meghatározásával és konkrét „prioritást élvező vagy nehezen elérhető csoportokat” célzó beavatkozások révén biztosítható. A javaslat felkéri a tagállamokat, hogy támogassák a magas színvonalú informatikát az iskolákban, hogy általánosan érvényesítsék a felnőttek digitális készségeinek fejlesztését, és hogy inkluzív stratégiák elfogadásával kezeljék az információtechnológiai szakmákban mutatkozó hiányosságokat.

A Bizottság készen áll arra, hogy uniós eszközökön, például a Technikai Támogatási Eszközön keresztül megkönnyítse a tagállamok és az érdekelt felek közötti kölcsönös tanulást és információcserét, ezáltal támogatva a két javaslat végrehajtását. A Bizottság emellett az Európai Digitális Oktatási Platformon történő együttműködés és olyan uniós finanszírozási lehetőségek, mint az Erasmus+, a Digitális Európa program, az Igazságos Átmenet Alap, az Európai Regionális Fejlesztési Alap, az Európai Szociális Alap Plusz és a Helyreállítási és Rezilienciaépítési Eszköz, a Horizont Európa és a NDICI – Globális Európa révén mozdítja elő a digitális oktatást és készségeket.

A digitális készségek európai tanúsítványának kísérleti projektje

A Bizottság egyik fő intézkedése, hogy megkönnyítse a digitális készségek tanúsításának elismerését. E célból a Bizottság több tagállammal közösen kísérleti projektet fog indítani a digitális készségek európai tanúsítványára vonatkozóan. A tanúsítvány célja, hogy Unió-szerte növelje a digitális készségek tanúsításába vetett bizalmat és e készségek elfogadását. Ez segíteni fogja az embereket abban, hogy digitális készségeiket a munkáltatók, a képzési szolgáltatók stb. széles körében, gyorsan és könnyen el tudják ismertetni. A kísérleti projekt eredményeit a digitális készségek európai tanúsítványáról szóló megvalósíthatósági tanulmány ismerteti majd az év vége felé. A digitális készségek európai tanúsítványa 2024-ben kerül bevezetésre a kísérleti projekt eredményei és a tanulmány megállapításai alapján.

Következő lépések

A Bizottság felkéri a tagállamokat, hogy mielőbb fogadják el a két tanácsi ajánlásra irányuló mai javaslatokat.

A strukturált párbeszéd sikereire és a nemzeti koordinátorok csoportjára építve a Bizottság a digitális oktatással és készségekkel foglalkozó magas szintű munkacsoport létrehozásával segíti elő a két ajánlás végrehajtását.

Háttér-információk

A ma előterjesztett két javaslat a digitális oktatásról és készségekről folytatott strukturált párbeszéd következtetéseire épül, amelyet a Bizottság 2022-ben folytatott az uniós tagállamokkal. A digitális évtized révén az EU biztosítani kívánja, hogy 2030-ra a felnőttek 80%-a rendelkezzen legalább alapvető digitális készségekkel, és hogy 20 millió IKT-szakember dolgozzon az EU-ban. A párbeszéd célja az volt, hogy fokozza a digitális oktatás és készségek iránti elkötelezettséget, és elősegítse az uniós szintű erőfeszítések felgyorsítását annak érdekében, hogy Európa teljesíteni tudja az e területen 2030-ra kitűzött céljait. A javaslatok összhangban vannak továbbá az európai digitális jogok és elvek szolidaritás és befogadás kulcsfontosságú pillérével, amely kimondja, hogy kivétel nélkül mindenki számára hozzáférést kell biztosítani az internethez és lehetővé kell tenni a digitális készségek elsajátítását.

A javaslatok a digitális oktatási cselekvési terv két stratégiai prioritásának tesznek eleget: egy kiválóan működő digitális oktatási ökoszisztéma kialakításának ösztönzése, valamint a digitális készségek és kompetenciák javítása a digitális transzformáció érdekében. A cselekvési terv szorosabb együttműködést szorgalmaz európai szinten a digitális oktatás terén a Covid19-világjárvány jelentette kihívások és lehetőségek kezelése, valamint annak érdekében, hogy lehetőségeket kínáljon az oktatási és képzési közösség (tanárok és hallgatók), a politikai döntéshozók, a tudományos körök és a kutatók számára nemzeti, uniós és nemzetközi szinten. Kulcsfontosságú szerepet játszik abban, hogy 2025-re létrejöjjön az európai oktatási térség, emellett hozzájárul az európai készségfejlesztési program, a szociális jogok európai pillérének megvalósítását célzó cselekvési terv és a 2030-ig tartó időszakra vonatkozó digitális iránytű céljainak eléréséhez. Az európai lakosság digitális készségeinek előmozdítása és fejlesztése révén a mai csomag a készségek európai évének kulcsfontosságú eredménye is egyben.

A javaslat a Bizottság Közös Kutatóközpontja által végzett elemzésre épül, amely képet ad a strukturált párbeszéd, a véleményezési felhívás, valamint az uniós tagállamok rezilienciaépítési és helyreállítási tervei kapcsán felmerült főbb tanulságokról és a tendenciákról.

További információk

Európai Iskolai Oktatási Platform

Tájékoztató a digitális készségek oktatásban és képzésben való elsajátításának javításáról

Tájékoztató a sikeres digitális oktatást és képzést lehetővé tévő fő tényezőkről

Tájékoztató a készségek európai tanúsítványára vonatkozó kísérleti projektről

A digitális készségek európai tanúsítványa

A 2021 és 2027 közötti időszakra szóló digitális oktatási cselekvési terv

A készségek európai éve

Idézet(ek)

„A mai javaslatok kihangsúlyozzák, mennyire fontos, hogy Európa-szerte mindenki hozzáférjen a digitális oktatáshoz. Sokkal többet kell tennünk a digitális készségek fejlesztése terén, és ugyanolyan fontossággal kell kezelnünk a kérdést, mint az írni-olvasni tudást. A cél az, hogy 2030-ra az összes felnőtt legalább 80%-a rendelkezzen alapvető digitális készségekkel, és az EU 20 millió IKT-szakembert foglalkoztasson, a jelenleginél jóval nagyobb arányban bevonva a nőket a szakmába.” – Margrethe Vestager, a digitális korra felkészült Európáért felelős ügyvezető alelnök – 18/04/2023

„A digitális korra felkészült Európának nemcsak a technológia, hanem az oktatás terén is vezető szerepet kell játszania. Oktatási és képzési rendszereinknek ki kell aknázniuk a digitális kor által kínált lehetőségeket, és fel kell vértezniük a tanulókat azokkal a kompetenciákkal és készségekkel, amelyeknek köszönhetően sikeresek lehetnek és azok is maradhatnak. Hatékonyabban kell igazodnunk a digitális készségek iránti megnövekedett igényekhez, melyek elengedhetetlenek a tanuláshoz, a mindennapi élethez és a munkaerőpiaci elérhetőséghez.” – Margarítisz Szhinász, az európai életmód előmozdításáért felelős alelnök – 18/04/2023

„Az uniós tagállamokkal a digitális oktatási cselekvési terv keretében végzett munkánk hasznosnak bizonyult a hiányosságok felismerésében és a megoldások azonosításában. A digitális szakadék továbbra jelen van Európában és társadalmaiban. A mai javaslatok az inkluzív és magas színvonalú digitális oktatással kapcsolatos elképzeléseinket ismertetik. Biztos vagyok benne, hogy a tagállamok, az iskolák és a képzési intézmények, a tanárok, a szülők és a tanulók egyesítik erőiket, hogy közösen valóra tudjuk váltani e jövőképet.” – Marija Gabriel, az innovációért, a kutatásért, a kultúráért, az oktatásért és az ifjúságért felelős biztos – 18/04/2023

Forrás:
A Bizottság jelentős lépésekkel kívánja fellendíteni a digitális oktatást és a digitális készségek elsajátítását; Európai Bizottság; 2023. április 18.