„Emberközpontú természetéből adódóan a design gondolkodás egy üzleti környezetben népszerű megközelítés, amelyet gyakran alkalmaznak az ügyfélközpontúság megvalósítására, a diverzifikált ügyféligényeket jobban kielégítő megoldások felfedezésére. Ezeknek az innovatív értékajánlatoknak (termékeknek, szolgáltatásoknak és platformoknak) a létrehozása érdekében a tervezői szemléletmód az ügyfél mély megértését interdiszciplináris együttműködéssel és iteratív fejlesztéssel ötvözi. Az értekezés célja, hogy a doktori kutatómunka releváns elméleti összefüggéseivel együtt – esettanulmányok segítségével – bemutassa a tervezői szemléletmód nem tervezői adaptálásának vizsgálati eredményeit és következtetéseit az értékajánlat tervezést támogató, kontextuális ügyfélmegértés napi gyakorlatának kialakítását illetően. Továbbá, hogy a tervezési praxis és az elmélet összefüggéseinek azonosításával jobb megértést, a kifejezetten életszerű kutatói tapasztalatok átadásával pedig módszertani átláthatóságot, konkrét eszközöket és eredményesebb megvalósítási lehetőséget teremtsen a vizsgálat tárgyában a tervezési szakterületen kívüli alkalmazáshoz. A disszertáció ebben a kontextusban tudományos szempontból kevéssé tanulmányozott kérdésekre fókuszál, tehát az alkalmazóképes tudás vizsgálatára a napi üzleti realitásban. Ennek érdekében a kutatási program feltáró jellegű, empirikus módszerekre épült és induktív logikát követett.
A disszertáció tárgyalja a korlátozó tényezőként azonosított kompetenciahiány és skálázási probléma következményeit, amely a tervezői erőforrások szűkös eléréséből ered. Ismerteti az ügyfélmegértés szokásos módszereinek korlátait, amelyek az ügyféllel kapcsolatban inkább szimpátia ébresztésére alkalmasak, mintsem valódi empátia kialakítására. A hipotetikus ügyfélreprezentációk alternatívájaként bemutatja, hogyan lehetséges adat alapú perszóna megközelítéssel az ügyfélképen élesíteni, és ezáltal az ügyféligényeket jobban kiszolgáló értékajánlat ötletekhez eljutni. Továbbá tárgyalja, hogy a perszónák digitalizálásával, az ügyfélmegértés automatizálásával hogyan állítható elő üzletileg teljesítményképes ügyfélreprezentáció, amelyet pénzügyileg mérni és mozgósítani lehet. Végezetül pedig előre vetíti az adatvezérelt empátia vízióját.”
Forrás:
Alkalmazóképes ügyfélmegértés. A design szemléletű ügyfélközpontúság nem tervezői megvalósításának kihívásai az értékajánlat tervezés gyakorlatában; Tóth Tímea Mónika; Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, Doktori Iskola; A doktori védés időpontja: 2023-VIII-24 10:00, helye: Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, Auditórium
A doktori értekezés letölthető PDF-ben