„Mintegy kilencmilliárd forint vissza nem térítendő uniós támogatásból megújult a hazai vasúti törzshálózati folyosók és nyilvántartások kezelése és egységesítése, amely támogatja a vasúti hatóságok munkáját, valamint megfelel az uniós adatszolgáltatási követelményeknek – közölte a konzorciumban részt vevő KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet.
Az EU Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) keretében meghirdetett pályázaton a négy tagú konzorcium további tagjai az Építési és Közlekedési Minisztérium, a MÁV Zrt., valamint a GYSEV Zrt. voltak. A projekt keretében lezárult a transzeurópai közlekedési hálózatba tartozó (TEN-T) hazai vasúti infrastruktúra felmérése és bővítették a vasúti igazgatási központi informatikai rendszert. Az egyik kiemelt cél a vasúti nyilvántartások európai uniós elvárásoknak megfelelő szintre fejlesztése, és a felügyeleti szerepkör gyakorlásával az új, piaci viszonyok közötti szabályszerű működés biztosítása – közölték.
A MÁV Zrt. mesterséges intelligencia alapú térinformatikai fejlesztéseket hajtott végre, valamint a pályahálózat felméréseket új alapokra helyező technológiákat – LIDAR, drón, deltainspeckiós rendszer – szereztek be. Közölték: ezek biztosítják a folyamatos, éles RINF adatszolgáltatást a már meglévő és új adatbázisok alapján. Az állami vasúttársaság mintegy 2000 kilométer hosszú vasúti vonalát és 2949 kilométer hosszúságú vágányhosszát mérték fel. A GYSEV Zrt. a több mint 600 kilométeres vágányhálózatának felméréséhez szükséges teljesítményű lézerszkenner (LIDAR) és adatfelhő elemzésére alkalmas szoftvereket szerzett be. A felmérések során 360 fokos 3D felvételek, gömbpanorámaképek is készültek, amelyek segítségével az állomási vágányok és nyíltvonalak nagy része bejárható virtuálisan is.”
Forrás:
3D fotók és LIDAR felvételek készültek a magyar vasútvonalakról; SG.hu / MTI; 2023. december 8.