Skip to main content
Európai Uniójogmédiapolitika

Új uniós szabályok a politikai reklámtevékenységről

Szerző: 2024. március 17.No Comments

„A Tanács a mai napon elfogadta a politikai reklámtevékenység átláthatóságáról és célzott folytatásáról szóló új rendeletet, melynek célja fellépni az információk manipulálása és a választásokba való külföldi beavatkozás ellen.

A rendelet megkönnyíti a polgárok számára a politikai hirdetések felismerését, annak megértését, hogy azok kinek a nevében készültek, valamint, hogy célzott-e a hirdetés, így a polgárok könnyebben hozhatnak tájékozott döntést. Emellett a rendelet biztosítani fogja, hogy a politikai reklámtevékenységre a magánélethez fűződő jog maradéktalan tiszteletben tartása mellett, valamint a véleményalkotás szabadságát és a szólásszabadságot védelmezve kerüljön sor.

Az új rendelet főbb elemei

Az új szabályok a választásokkal, népszavazásokkal vagy az uniós szintű vagy tagállami jogalkotási folyamattal kapcsolatos politikai reklámtevékenység átláthatóságára és célzott folytatására vonatkoznak. Nem érintik a politikai hirdetések tartalmát, sem a politikai reklámtevékenység más aspektusait, mint például a politikai kampányok folytatását, amelyekre továbbra is a tagállamok egyedi nemzeti szabályozása alkalmazandó.

Nem tartoznak továbbá a hatálya alá a szerkesztői szabadság alá tartozó tartalmak, valamint a személyes minőségben kifejezett vélemények.

A szabályok értelmében:

  • A politikai hirdetéseket átláthatósági címkével, valamint egy könnyen visszakereshető átláthatósági közleménnyel kell közzétenni. Ezeknek a politikai hirdetéseket egyértelműen ilyenként kell azonosítaniuk, továbbá meg kell adniuk bizonyos kulcsfontosságú információkat, például meg kell jelölniük a politikai hirdetés reklámozóját, azt a választást vagy népszavazást, amelyhez a hirdetés kapcsolódik, a fizetett összegeket, és azt, hogy használtak-e reklámeljuttatási technikákat.
  • Az online politikai reklámtevékenység célzott folytatására csak szigorú feltételek mellett lesz lehetőség. Az adatokat az érintettől kell gyűjteni, és csak azt követően lehet felhasználni, hogy az érintett kifejezett és külön felhatalmazást adott azok politikai reklámtevékenységre történő felhasználására. A személyes adatok különleges kategóriái, így a faji vagy etnikai származásra vagy politikai véleményre utaló adatok nem használhatók fel profilalkotásra.
  • A külföldi beavatkozás megakadályozása érdekében a választások vagy népszavazások előtt három hónappal tilos lesz harmadik országbeli reklámozóknak hirdetési szolgáltatásokat nyújtani.

További lépések

A rendeletet alá kell írni, ezután kihirdetésre kerül az EU Hivatalos Lapjában, és az azt követő 20. napon hatályba lép. Legtöbb rendelkezését 18 hónappal a rendelet hatálybalépését követően, azaz 2025 őszétől kell alkalmazni.

Forrás:
Az EU új szabályokat vezetett be a politikai reklámtevékenység átláthatóságára és célzott folytatására vonatkozóan; EU Tanácsa; 2024. március 11.