Skip to main content
Európai Uniófenntartható fejlődéskörnyezetvédelemtechnika

Euro 7: az Európai Unió Tanácsának új szabályai a gépjárművek kibocsátási határértékeiről

Szerző: 2024. április 14.No Comments

„A Tanács a mai napon elfogadta az Euro 7 rendeletet, amely szabályokat állapít meg a közúti járművek kibocsátási határértékeire és az akkumulátorok tartósságára vonatkozóan. A rendelet elfogadásával lezárult a döntéshozatali folyamat.

A ma elfogadott szöveg egyetlen jogi aktus formájában fekteti le a személygépkocsikra, a kisteherautókra és a nehézgépjárművekre vonatkozó rendelkezéseket. Arra irányul, hogy tovább csökkentse a kipufogógázok és fékek okozta szennyezőanyag-kibocsátást. Az új rendelet ezenfelül szigorúbb követelményeket állapít meg az élettartamra vonatkozóan.

Jobb és tisztább üzemű gépjárművek

Az Euro 7 rendelet a közúti járművek kipufogógáz-kibocsátását szabályozza, de más típusú kibocsátások, például a gumiabroncskopás és a fékrészecske-kibocsátás tekintetében is szabályokat állapít meg. Ezen túlmenően követelményeket vezet be az akkumulátorok tartósságára vonatkozóan. A személygépkocsik és a kisteherautók esetében a rendelet nem módosítja a jelenleg hatályos Euro 6 kipufogógáz-kibocsátási határértékeket, de szigorúbb követelményeket vezet be a szilárd részecskékre vonatkozóan. Ami azokat az autóbuszokat és tehergépkocsikat illeti, amelyek nehézgépjárműnek minősülnek, a rendelet szigorúbb határértékeket ír számos szennyező anyag tekintetében, több olyan szennyező anyagot – köztük a dinitrogén-oxidot (N2O) – is ideértve, amelyekről a szabályok korábban nem rendelkeztek. Az Euro 7 szigorúbb határértékeket vezet be a fékezés során keletkező részecskekibocsátásra vonatkozóan is, és egyedi határértékeket határoz meg az elektromos járművek esetében. Ezenfelül az új szabályok az élettartamra vonatkozó követelményeket is szigorítják. A szigorúbb követelmények minden járműre vonatkoznak majd, úgy a futásteljesítmény, mind az élettartam tekintetében.

A következő lépések

Azzal, hogy a Tanács a mai napon jóváhagyta az Európai Parlament álláspontját, lezárult a jogalkotási aktus elfogadása.

Azt követően, hogy az Európai Parlament elnöke és a Tanács elnöke aláírja, a rendeletet ki kell hirdetni az Európai Unió Hivatalos Lapjában. A rendelet a kihirdetését követő huszadik napon fog hatályba lépni.

A rendelet alkalmazásának kezdőnapja az érintett jármű típusától függ:

  • új típusú személygépkocsik és kisteherautók esetében 30 hónappal, új személygépkocsik és kisteherautók esetében pedig 42 hónappal a hatálybalépést követően kell megkezdeni a rendelet alkalmazását
  • új típusú buszok, tehergépjárművek és pótkocsik esetében 48 hónappal, új buszok, tehergépjárművek és pótkocsik esetében pedig 60 hónappal a hatálybalépés után veszi kezdetét a rendelet alkalmazása
  • a személygépkocsikba és kisteherautókba beszerelendő új rendszerek, alkatrészek vagy önálló műszaki egységek esetében 30 hónappal, a buszokba, tehergépkocsikba és pótkocsikba beszerelendő új rendszerek, alkatrészek vagy önálló műszaki egységek esetében pedig 48 hónappal a hatálybalépést követően kell a rendeletet először alkalmazni

Háttér

A Bizottság 2022. november 10-én terjesztette elő az Euro 7 rendeletet, amely egyik eleme a Bizottság 2020. évi fenntartható és intelligens mobilitási stratégiájának és a 2021. évi szennyezőanyag-mentességi cselekvési tervnek. A Tanács 2023. szeptember 25-én elfogadta álláspontját, vagyis az általános megközelítést. A Tanács és a Parlament 2023. december 18-án ideiglenes politikai megállapodásra jutott a szövegről.

Az Európai Parlament és a Tanács az új személygépkocsikra és az új könnyű haszongépjárművekre vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási előírások megerősítése érdekében 2023. április 19-én elfogadta az (EU) 2023/851 rendeletet, amely 2035-től kezdődően 100%-os csökkentési célértéket határoz meg mind a személygépkocsikra, mind a kisteherautókra vonatkozóan. Az alatt az időszak alatt, amíg az ágazat felkészül erre a változásra – vagyis arra, hogy a belső piacon 2035-ben be fogják tiltani az új, belső égésű személygépkocsikat és kisteherautókat –, ezek a járművek továbbra is kereskedelmi forgalomban maradnak. A belső égésű motorral felszerelt járművek egyéb kategóriáinak (a tehergépkocsiknak, az autóbuszoknak és egyéb nehézgépjárműveknek) a gyártása ezen időpont után is folytatódni fog. Az Euro 7 rendelet egyes rendelkezéseire azért van szükség, hogy az említett időpontig szabályozzák a személygépkocsik és a kisteherautók kibocsátását, míg más rendelkezéseit (például a fékekre, a gumiabroncsokra és az akkumulátorok élettartamára vonatkozó szabályokat) 2035 után is alkalmazni kell majd – ekkor már az új, tisztább üzemű személygépkocsikra és kisteherautókra vonatkozóan.

Forrás:
Euro 7: a Tanács új szabályokat fogadott el a személygépkocsikra, kisteherautókra és teherautókra vonatkozó kibocsátási határértékekről; Európai Unió Tanácsa; 2024. április 12.