„Az EU ipari kibocsátásokra vonatkozó szabályainak módosított változata július 4-én, vasárnap lépett hatályba, és több haszonállat-tenyésztő gazdaságra terjed ki, mint a korábbi jogszabály.
Az Európai Bizottság szerint az irányelv, amelyet IED 2.0-nak neveztek el, most már „a legszennyezőbb sertés- és baromfigazdaságokra” is vonatkozik, amelyek az EU összes ammónia-kibocsátásának körülbelül 30%-áért felelősek. A jogszabály vitát váltott ki a mezőgazdasági szervezetek és a jobboldali politikai pártok körében, akik ellenzik, hogy a gazdaságokat ugyanazokkal a szabványokkal szabályozzák, mint az ipari szektorokat, például az akkumulátorgyárakat és az acélműveket.
Az intézkedések a 350 állategységnél (livestock units, LSU) több sertést tartó gazdaságokra vonatkoznak, ami nagyjából 1,100 kifejlett sertésnek vagy 700 kocának felel meg. Az ökológiai sertéstenyésztés és a külterjes gazdaságok, ahol az állatok idejük nagy részét szabadban töltik, mentesülnek a szabályok alól. Korábban a szabályozás csak a 2,000-nél több sertést és 750-nél több kocát tartó gazdaságokra vonatkozott.
A baromfitartás küszöbértéke továbbra is 280 állategység (LSU) vagy 40,000 húscsirkénél marad. Azonban a tojástermelő gazdaságokra szigorúbb szabályozás vonatkozik, már 21.400 tojótyúktól kezdődően. A Bizottság eredetileg javasolta a szarvasmarhák bevonását is a jogszabályba, de az Európai Parlament sikeresen kizárta ezt a végső szövegből az EU tagállamaival folytatott tárgyalások során. A Bizottság azonban 2026 végéig jelentést fog készíteni a szarvasmarhatelepek okozta szennyezés kezeléséről, mivel ezek az EU metánkibocsátásának 50%-áért és ammóniakibocsátásának 25%-áért felelősek.
„Enyhített engedélyezés”
Annak ellenére, hogy megnövekedett az érintett gazdaságok száma, a környezetvédelmi megfigyelők arra figyelmeztetnek, hogy az IED 2.0 visszalépést jelenthet a szabályozás terén. Az átdolgozott irányelv lehetővé teszi az EU országai számára, hogy „enyhébb szabályozási rendszert” alkalmazzanak, előnyben részesítve az egyszerűbb regisztrációs eljárásokat a terhesebb teljes engedélyekkel szemben. Az új törvény emellett biztosítja az emberek jogát, hogy kártérítést követeljenek az „illegális szennyezés” által okozott egészségkárosodásért.
Továbbá szigorúbb pénzügyi büntetéseket is előír, komoly jogsértések esetén a vállalatoknak éves EU-forgalmuk legalább 3%-ának megfelelő bírsággal kell szembenézniük. A hatóságok felfüggeszthetik a nem megfelelően működő gazdaságokat, de az állatok jólétének biztosítása érdekében a gondozásukhoz szükséges tevékenységeknek folytatódniuk kell.
A Bizottságnak két éve van a részletes működési szabályok kidolgozására, amelyeket mezőgazdasági termelőkk képviselőivel, tagállami szakértőkkel és civil szervezetekkel együttműködve fognak megalkotni.
Az új szabályok a legnagyobb érintett gazdaságokra 2030-tól, a többi gazdaságra pedig 2032-től lesznek érvényesek.”
Forrás:
New EU legislation on farm emissions takes effect; Sofia Sanchez Manzanaro; Euractiv; 2024. augusztus 5.
Lásd még:
Industrial and Livestock Rearing Emissions Directive (IED 2.0); Európai Bizottság
Az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2024/1785 irányelve (2024. április 24.) az ipari kibocsátásokról (a környezetszennyezés integrált megelőzése és csökkentése) szóló 2010/75/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv és a hulladéklerakókról szóló 1999/31/EK tanácsi irányelv módosításáról (EGT-vonatkozású szöveg); EUR-Lex; 2024. július 15.