Skip to main content
Európai UniógazdaságinformatikajogMesterséges Intelligencia (MI)technikatudomány

Az általános célú mesterséges intelligencia (GPAI) gyakorlati kódexe egyedülálló lehetőséget kínál az EU számára (MI_jogszabály, AI Act)

By 2024. november 18.No Comments

„Hogyan kezeljék az általuk létrehozott potenciális kockázatokat azok a vállalatok, amelyek általános célú MI-modelleket (GPAI) – a ChatGPT-hez hasonló alkalmazások motorjait – készítenek? A mai napon (november 14-én) az Európai Bizottság MI-irodája közzétette a GPAI gyakorlati kódexének első tervezetét, amelynek célja, hogy választ adjon erre a kérdésre. A cikk írói ismert szakemberek. Yoshua Bengio Turing-díjas informatikus, akit széles körben a mesterséges intelligencia három „keresztapjának” egyikeként tartanak számon. Nuria Oliver az ELLIS Alicante Alapítvány igazgatója, és világszerte számos pozíciót tölt be az MI-irányítás területén. Mindketten a GPAI gyakorlati kódexét kidolgozó munkacsoportok elnökei közé tatoznak. Az ebben a cikkben kifejtett nézetek a szerzők sajátjai, és nem feltétlenül tükrözik az összes többi csoport elnökének vagy alelnökének pontos nézeteit.

Mint a folyamatot irányító 13 elnökök és alelnök közül kettő, úgy véljük, hogy a gyakorlati kódex (vagy „kódex”) egyedülálló lehetőség az EU számára, hogy sikeresen kidolgozza az MI-jogszabály kulcsfontosságú szabályainak részleteit. Számos sztereotípia él az európai szabályozási megközelítéssel kapcsolatban. Bár ezek sok esetben tartalmazzák az igazság bizonyos elemeit, bízunk abban, hogy a kódex rugalmas, célzott és hatékony keretet hozhat létre a virágzó GPAI-innováció biztosítása érdekében, tiszteletben tartva a jogállamiságot és az EU alapját képező közös jogokat és értékeket.

A kódexnek globális jelentősége is van: ez az első alkalom, hogy a jogi szabályok részletesebb iránymutatásokká alakulnak a GPAI felelős fejlesztése és alkalmazása számára.

A GPAI-modellek óriási gazdasági és társadalmi növekedési potenciállal rendelkeznek, ugyanakkor a szerzői joggal, a visszaélésekkel, a megkülönböztetéssel és más kockázatokkal kapcsolatos kérdéseket is felvetnek. Ez a bizonytalanság problémát jelent azon vállalatok számára, amelyek egyértelmű és kiszámítható jogi keretek között szeretnének kísérletezni a mesterséges intelligenciával. Az MI-jogszabály számos alapelvet sorol fel a GPAI-ra vonatkozóan, a kódex pedig ezeket az elveket egyértelmű, megvalósítható intézkedésekre és mérőszámokra fordítja le. Ez a konkrétság csökkenteni fogja a vállalatok jogi kockázatát, miközben védi a polgárok alapvető jogait és a jogállamiságot. Ráadásul a kódex nemcsak egy országban vagy régióban, hanem az egész EU-ban megteremti ezt a biztonságot.

Ez különösen fontos más országokkal, például az Egyesült Államokkal összehasonlítva, ahol a mesterséges intelligenciára szövetségi szintű szabályozásának hiányában az egyes tagállamok saját szabályozást alkotnak. Az ilyen szabályozási széttagoltság miatt a vállalatok számára költséges lehet az egyes piacokra való belépés, miközben a szövetségi és globális szintű kockázatok átfogó mérséklése sem sikerül. A GPAI szabályozásának harmonizálása az EU egész területén ezért jelentős előnyt jelent az uniós MI-ökoszisztéma számára. Az európai MI-ökoszisztéma számára további előny, hogy az MI-jogszabályban foglalt, a kódexben részletezett GPAI-követelmények elosztják a szabályozási költségeket a teljes MI-értékláncban. Azoknak a vállalatoknak, amelyek egy másik szolgáltató nagyméretű GPAI-modelljét alapul véve építenek MI-alkalmazásokat, nem kell a teljes szabályozási terhet viselniük.

Ehelyett a GPAI-modellek szolgáltatóinak, amelyek túlnyomórészt nem európaiak, szintén meg kell majd felelniük néhány alapvető szabálynak, és mérsékelniük kell a kockázatokat, amelyek kezelésében egyedülálló helyzetben vannak. A ma (november 14-én) megosztott tervezet fontos első lépés a végleges kódex felé, amelyet várhatóan 2025 májusáig véglegesítenek. Ez az első tervezet magas szintű áttekintést nyújt a struktúráról, az intézkedésekről és az irányokról, amelyeket az elnökök és alelnökök mérlegelnek. Tudatosan döntöttünk úgy, hogy egy magas szintű „folyamatban lévő munka” stílusú dokumentummal kezdünk, kiemelve a nyitott kérdéseket, mert szeretnénk kihasználni a kódex körüli nagyon különleges, iteratív és inkluzív folyamatot: érdekeltek százai adnak majd visszajelzést a kódex tervezeteire a következő hónapokban több alkalommal, ami lehetővé teszi számunkra, hogy közösen iteráljunk egy erős végleges dokumentum felé.

A folyamat során hat alapelvet követünk:

1. Igazodás az uniós jogokhoz és értékekhez. A kódexnek összhangban kell állnia az Unió értékeivel, amelyeket például az EU Alapjogi Chartája rögzít;
2. Összhang az uniós MI-jogszabállyal és a nemzetközi megközelítésekkel. A kódexnek hozzá kell járulnia az MI-jogszabály megfelelő alkalmazásához, részletezve a GPAI-modellekre vonatkozó szabályokat. Lehetőség szerint a nemzetközi megközelítésekhez is igazodnia kell;
3. Arányosság a kockázatokkal. Az adott kockázathoz kapcsolódó megfelelési intézkedéseknek hatékonyaknak és nem túlzottan megterhelőeknek kell lenniük;
4. Jövőbiztos megközelítés. A lehetséges gyors technológiai fejlődés miatt a kódexnek képesnek kell lennie az agilis frissítésre;
5. Arányosság a GPAI modellszolgáltató méretével. Adott esetben a megfelelési követelményeknek figyelembe kell venniük a GPAI-modellt szolgáltató vállalat méretét annak érdekében, hogy a kisebb vállalatok számára a követelmények a lehető legalacsonyabbak legyenek;
6. Az MI-biztonság ökoszisztémájának támogatása és növekedése. A kódex célja, hogy hozzájáruljon egy olyan ökoszisztémához, amelyben az érdekeltek felhatalmazást éreznek arra, hogy strukturált és kiszámítható keretek között innováljanak, és amely a közös felelősségvállalás és a fejlődés kultúráját ápolja.

Célunk, hogy olyan kódexet alkossunk, amely elősegíti a GPAI által vezérelt innováció virágzását Európában, miközben védi a polgárok alapvető jogait, a demokráciát és a jogállamiságot. Tekintettel az érintett szereplők számára és sokféleségére, biztosak vagyunk benne, hogy lesznek nehéz nézeteltérések.

Ezt azonban lehetőségnek tekintjük, mivel a különböző realitásokkal és prioritásokkal rendelkező egyének és szervezetek érdekeinek összehangolására lesz szükség. Elkötelezettek vagyunk amellett, hogy alázattal és nyitott szemlélettel keményen dolgozunk azon, hogy olyan kódexet alkossunk, amelyet az érdekeltek sokfélesége széles körben elfogad.”

Forrás:
The Code of Practice for general-purpose AI offers a unique opportunity for the EU; Nuria Oliver, Yoshua Bengio; Euractive; 2024. november 14.
Lásd még:
Yoshua Bengio és Yoshua Bengio; Wikipédia
Welcome to Nuria Oliver’s Web Page és Nuria Oliver; Wikipédia