„Egyre többen használjuk mostanra a Digitális Állampolgárság Program keretében bevezetett DÁP mobilalkalmazást – de legalábbis az elmúlt hónapok fő eseménye, az Ügyfélkapu+ regisztrációja során találkozhattunk már vele.
A DÁP törvény értelmében – amelyről korábban többször ejtettünk már szót – szeptemberi bevezetéssel vártuk a DÁP mobilalkalmazásba az elektronikus aláírás funkciót, amely most – az AVDH kivezetését követően – végre megérkezett! Nézzünk néhány fontosabb tudnivalót bevezetésképpen!
Az eSzemélyi okmányainkba tavaly szeptember óta már nem tudtunk új aláíró tanúsítványt igényelni, a meglévő azonban érvényes annak eredeti lejárati dátumáig. A dokumentumaink minősített elektronikus aláírással történő aláírására a Digitális Állampolgárság Tanúsítványkiadó (DAP-CA) NISZ Nemzeti Infokommunikációs Zrt. által kiállított tanúsítvánnyal nyílik lehetőségünk a Digitális Állampolgárság mobilalkalmazásban! A tanúsítvány 3 évig érvényes, és szükség esetén a https://dap.gov.hu/dap-profil/ oldalon, bejelentkezés után visszavonható. A tanúsítványban az Alany azonosítása – a digitális kulcsokon kívül – a DÁP azonosító és teljes név útján biztosított. E-mail címet nem tartalmaz. A dokumentumon az elektronikus aláírásra az alábbi, az aláíró nevét tartalmazó vizuális megjelenés hívja fel a figyelmet [Az illusztrációkat az eredeti cikk weboldalán lehet megtekinteni!]
A DÁP mobilalkalmazás megnyitásakor értesülhetünk a szolgáltatás elérhetőségéről, majd a vezetett folyamatban a tanúsítvány beállítását el kell végeznünk. Itt felhívja a figyelmet az alkalmazás, hogy PDF dokumentumok aláírása biztosított maximum 30MB/dokumentum méretben, és egy kötegben maximum 5 dokumentum írható alá.
A tanúsítvány beállításának első lépésenként egy legalább 8 karakter hosszúságú, kis és nagybetűket, valamint számot tartalmazó aláírásjelszó megadása szükséges. Fontosnak tartom felhívni a figyelmet, hogy válasszunk erős, máshol nem használt, egyedi jelszót, és azt tartsuk titokban. A NISZ Zrt. által kiállított, nevünket és DÁP azonosítónkat tartalmazó 3 évig érvényes tanúsítvány igénylése során az ÁSZF, az Adatkezelési tájékoztató, valamint a Tanúsítványszolgáltatás-, és Elektronikus aláírás szolgáltatási szabályzatokat lementjük és áttanulmányozzuk! (De tényleg!) Ennek visszaigazolása után a Digitális aláírás szolgáltatás használható, a tanúsítvány részleteiről elektronikus levélben is tájékoztat a szolgáltató. A .cer kiterjesztésű biztonsági tanúsítvány fájl letölthető az aláírás folyamatában, amelynek jelentőségéről majd később ejtünk szót!
A szolgáltatás használata egyszerű, a logikusan felépített folyamat könnyedén elsajátítható. A DÁP mobilalkalmazásban a Digitális aláírás csempe megnyitásával az aláírandó PDF kiterjesztésű fájl feltölthető, a megjelenő dokumentumon az aláírásjelszó ismeretében a minősített elektronikus aláírás elhelyezhető. Az így létrejött dokumentum letölthető és megosztható, digitálisan tartalmazza a hitelességet biztosító adatokat, és a dokumentum jobb felső részében egy az aláíró nevét tartalmazó vizuális megjelenés is utal az elektronikus aláírásra.
Az elektronikusan aláírt dokumentumok ellenőrzése – függetlenül attól hogy képi megjelenéssel vagy csupán a tanúsítvány és az aláírás adatainak beágyazásával történt az aláírás – elkerülhetetlen, hiszen a távol lévő fél nyilatkozattételének joghatása az aláírás érvényességén (is) múlik.
Esetenként – beállítás függvényében – a PDF dokumentumok a böngészőben nyílnak meg, itt esélyünk sincs az aláírás ellenőrzésére. A PDF olvasó alkalmazások (pl. Adobe Reader) már közelebb visznek a megoldáshoz. Itt az aláírás részletei, érvényessége megtekinthetők, azonban nem minden esetben történik meg az aláírás megfelelő validálása, így esetenként az érvényes aláírás is „hibás” jelzőt kaphat. Érdemes tehát tovább lépnünk…
A NISZ Zrt. által kiadott tanúsítványok (eSzemélyi, DÁP, Szervezeti, AVDH hitelesítés) ellenőrzésére remek megoldás a https://mo.hu/keaesz oldalon elérhető szolgáltatás, amely az aláírt (és opcionálisan az eredeti) dokumentum feltöltését követően megvizsgálja az aláírás és aláírás-időbélyeg érvényességét, melyről letölthető-, nyomtatható hitelesített igazolást is biztosít számunkra a szolgáltató, az aláírás és az időbélyeg részleteive.
Részletesebb adatokért érdemes az igazolást letöltenünk, amelyből minden szükséges információt megismerhetünk a dokumentum érvényességét illetően.
Az eSzemélyi okmányban tárolt tanúsítvánnyal történő aláírás kapcsán már megismertük a KEAASZ alkalmazást, amely ismét segítségünkre lehet – akár portable változatban is!
Az aláírás ellenőrzése lapfül alatt az ellenőrzendő fájl vagy akár több fájlt tartalmazó könyvtár tallózása után az ellenőrzés eredménye láthatóvá válik. Amennyiben az ellenőrzés eredményéről hiteles záradékot szeretnénk, azt az előzőekben ismertetett módon szerezhetjük be KEAESZ webes szolgáltatásból.
A tanúsítvány visszavonására a https://dap.gov.hu/dap-profil oldalon biztosít lehetőséget a szolgáltató, ahol a https://dap.gov.hu//bejelentkezes/ oldalon – e-mail címünk, születési dátumunk és telefonszámunk ismeretében történő – bejelentkezés után tehetjük meg a szükséges intézkedéseket.
Hamarosan újabb hasznos információkkal folytatjuk az elektronikus aláírás, az online hitelesség világának megismerését! Iratkozz fel a hírlevelemre, és tarts Velem a jövőben is!”
Forrás:
Digitális aláírás a DÁP applikációban – aláírás és aláírás-ellenőrzés; Molnár Csaba blogja; 2025. február 7.
(Az eredeti cikkben számos szemléletes illusztráció található!)