„…A Hatóság által lefolytatott információszabadság vizsgálatok rávilágítottak arra, hogy a KIKAP-ot Magyarország Kormánya a közérdekű adatok megismeréséhez való jog biztosítása céljából hozta létre. Azonban a Portál technikai megvalósításáról normatív szabály nem született, a KIKAP felület tartalma és működése az elindítása óta, illetve jelenleg is bármiféle szabályozás nélkül történik.
Fontos kiemelni, hogy a KIKAP-ra történő adatfeltöltés jelen állapot szerint az információszabadság alapjog érvényesülése tekintetében – ellentétben a Felhasználó Kézikönyvben rögzítettekkel – nem minősül közzétételnek, mivel az adatok elérhetőségére mutató URL kizárólag az adatigénylőnek – az adatigénylő e-mail címére – kerül megküldésre, illetve az adatmegismerést korlátozza az adatok URL-en való elérésének időtartama is. A Hatóság hangsúlyozza, hogy a lefolytatott vizsgálatokban feltárt tényállás során a KIKAP használója nyilatkozatából egyértelműen nem volt megállapítható az, hogy az adatigénylő a KIKAP-on elérhető közérdekű adatokat – az elérésére biztosított 15 nap alatt
– hány alkalommal nyithatta meg és tölthette le.A Hatósághoz érkezett jelzések alapján indított vizsgálatok során megállapításra került, hogy a KIKAP működése visszásságot okoz, annak alkalmazása, használata során a közérdekű adatok megismeréséhez és terjesztéséhez fűződő jog akadályozottan és részlegesen érvényesül…”
Forrás:
A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság ajánlása a Kormányzati Integrált Közérdekű Adatközlési Portál (KIKAP) alkalmazásáról; Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH); 2025. január 16. (PDF)