„A készségek uniója a humántőke-fejlesztést támogatva kívánja megerősíteni az EU versenyképességét. A készségek uniója az új Bizottság első 100 napjának egyik kulcsfontosságú kezdeményezése, és célja, hogy:
- magasabb szintre emelje az alapkészségeket, például az alapvető készségek fejlesztésére szolgáló program kísérleti projektje révén,
- az élethosszig tartó tanulás keretében lehetőséget biztosítson a felnőttek számára a rendszeres továbbképzésre és átképzésre, például egy Készséggarancia kísérleti projekt révén,
- Unió-szerte megkönnyítse a munkaerő-felvételt a vállalkozások számára, többek között a készségek hordozhatóságára irányuló kezdeményezés révén,
- Európába vonzza és megtartsa az uniós gazdaság számára elengedhetetlen készségeket és tehetségeket, például a világ legjobb tehetségeit célzó „Choose Europe” (Válaszd Európát) fellépés révén,
- szilárd irányítási alapot teremtsen, amely a Készségek Európai Megfigyelőközpontja által támogatott új, a készségekkel foglalkozó magas szintű európai testületre épül.
Az iskolás gyermekektől kezdve a nyugdíj előtt álló munkavállalókig, ez a kezdeményezés Európa-szerte lehetővé teszi az emberek számára, hogy elsajátítsák a boldoguláshoz szükséges készségeket. Emellett a tudás és az innováció szabad mozgása révén ösztönözni fogja a készségek hordozhatóságát az egész kontinensre kiterjedően.
A készségek uniójáról szóló közleményt az alapkészségekre vonatkozó cselekvési terv és a STEM (a természettudományok, a technológia, a műszaki tudományok és a matematika) oktatási stratégiai terv kíséri majd, amelyek célja fejleszteni a természettudományok, a technológia, a műszaki tudományok és a matematika területén szerzett készségeket, előmozdítani és vonzóbbá tenni a STEM-pályákat a női munkavállalók számára, valamint jobban felkészülni a digitális és tiszta technológiákra való átállásra.
Új célok 2030-ra
A Bizottság több új célt javasol 2030-ig:
- az írás-olvasási, matematikai, természettudományos és digitális készségek terén az alulteljesítés aránya nem érheti el a 15%-ot, míg az írni-olvasni tudás, a matematika és a természettudományok terén legjobban teljesítők arányának legalább 15%-nak kell lennie,
- a középszintű szakképzésben a természettudományok, a technológia, a műszaki tudományok és a matematika területére beiratkozott diákok arányának legalább 45%-nak kell lennie, és négy diákból legalább egynek női diáknak kell lennie,
- a felsőfokú oktatásban a természettudományok, a technológia, a műszaki tudományok és a matematika területére beiratkozott hallgatók arányának legalább 32%-nak kell lennie, és öt hallgatóból legalább kettőnek női hallgatónak kell lennie,
- az IKT doktori programokra beiratkozott hallgatók arányának legalább 5%-nak kell lennie, és három hallgatóból legalább egynek női hallgatónak kell lennie.
Szilárd alapok megteremtése az oktatás és képzés révén
Az oktatás és a képzés alapvető szerepet játszik a minőségi munkahelyek és a magas életszínvonal megteremtésében, ezért például az alapvető készségek fejlesztésére szolgáló program kísérleti projektje révén elő fogjuk mozdítani az írás-olvasási, matematikai, természettudományos, és digitális készségeket, valamint a polgári szerepvállalási készségeket. A Bizottság a tagállamokkal együtt hatékony intervenciós intézkedések (például korai előrejelzés, nyomon követés, személyre szabott támogatás, hálózatok) keretét fogja kidolgozni, amelyet pénzügyi támogatásban is részesít. Ez a program azoknak a gyermekeknek és fiataloknak szól, akik nehezen tudják elsajátítani az alapkészségeket, és javítani fogja teljesítményszintjüket.
A rendszeres továbbképzés és átképzés mint új norma
Az új készségek elsajátítása az emberek szakmai pályafutásának rendszeres és alapvető részét kell képeznie ahhoz, hogy lépést tudjanak tartani a fejlődő gazdaságokkal.
A Bizottság ki fogja dolgozni a Készséggaranciára vonatkozó kísérleti projektet. Ez a rendszer lehetőséget kínál a szerkezetátalakításban érintett vagy a munkanélküliség kockázatának kitett munkavállalók számára, hogy egy másik vállalatnál vagy egy másik ágazatban építsenek karriert.
Az EU észszerűsíteni fogja és megerősíti azon uniós készségakadémiákat, amelyek biztosítják a vállalkozások számára a zöld átálláshoz és a tisztaipar-megállapodáshoz szükséges készségeket.
A szakképzett munkaerő szabad mozgásának elősegítése
Az egységes piacban rejlő potenciált a készségek áramlása fogja teljes körűen kiaknázni. Annak érdekében, hogy több lehetőség nyíljon a munkavállalók és a vállalkozások számára, a készségek hordozhatóságára vonatkozó kezdeményezés Unió-szerte megkönnyíti a készségek és képesítések elismerését és elfogadását, függetlenül attól, hogy hol szerezték meg azokat. A kezdeményezés elő fogja mozdítani a digitális tanúsítványok használatát.
Az EU vonzóvá tétele a tehetségek számára
A készségek uniója javítani fogja az EU azon képességét, hogy határain innenről és túlról, a világ minden részéről Európába vonzza, kibontakoztassa és megtartsa a tehetségeket.
A Marie Skłodowska-Curie-cselekvések keretében a Bizottság elindítja például a „Choose Europe” (Válaszd Európát) kísérleti projektet, amely egy 22,5 millió eurós költségvetésű kezdeményezés, hogy kiváló kutatási és foglalkoztatási feltételeket, illetve karrierlehetőségeket kínálva vonzóvá tegye az EU-t a kiemelkedő tudományos szakemberek számára.
Ezenkívül a Parlament és a Tanács általi elfogadást követően a Bizottság létrehoz egy uniós tehetségbázist, hogy segítse az EU-n kívülről érkező álláskeresők felvételét valamennyi készségszinten, különösen a súlyos munkaerőhiánnyal küzdő szakmákban. A Bizottság még ebben az évben előterjeszti a vízumstratégia kezdeményezést a kiemelkedő hallgatók, képzett munkavállalók és kutatók EU-ba vonzása érdekében.
Erőteljes új irányítás
A készségek uniójának megvalósítása kollektív felelősségvállalást és fokozott ambíciót, beruházást, valamint a reformok hatékony végrehajtását igényli. Ennek érdekében a készségek uniója erőteljes irányításra épül majd, amelyet a Készségek Európai Megfigyelőközpontja támogat. A megfigyelőközpont feladata az lesz, hogy adatokat biztosítson és előrejelzéseket készítsen a készségekkel kapcsolatban, emellett pedig korai figyelmeztetést tesz majd lehetővé a kritikus, illetve stratégiai ágazatokban tapasztalható szakemberhiányra vonatkozóan.
Az új, készségekkel foglalkozó magas szintű európai testület az oktatási és képzési szolgáltatókat, az üzleti vezetőket és a szociális partnereket fogja össze, hogy átfogó képet nyújtson a készségekről az uniós politikai döntéshozók számára. A megfigyelőközpont munkájára építve a testület összehangolt jövőképet biztosít majd, és irányt ad a humán tőke megerősítéséhez szükséges határozott fellépésnek.
Mivel a humán tőke, az oktatás és a készségek az európai versenyképesség biztosításának központi elemei, a Bizottság új EU-27 ajánlást kíván bevezetni az oktatásról és a készségekről az európai szemeszter ciklusában annak érdekében, hogy iránymutatást nyújtson a tagállamoknak és az érintett szereplőknek.
További információk
Készségek uniója – internetes oldal
Készségek uniója – tájékoztató
Készségfejlesztés, munkaerő- és szakemberhiány – a 27 tagállam tájékoztató adatlapja (Cedefop)
Az alapkészségekre vonatkozó cselekvési terv
Az alapkészségekre vonatkozó cselekvési terv – tájékoztató
STEM oktatási stratégiai terv – tájékoztató
Idézet(ek)
„A készségek uniója révén hozzásegítjük az embereket ahhoz, hogy helyt álljanak a gyorsan változó világban, miközben versenyképes és méltányos Európát teremtünk. Európában a hangsúly az emberekre helyeződik, hiszen a versenyképesség és a stabil, reziliens Unió szempontjából elengedhetetlen, hogy minden európai sikeres legyen a tanulmányai során, a munkahelyen és az életben.” – Roxana Mînzatu, a szociális jogokért és a készségekért, valamint a minőségi munkahelyekért és a felkészültségért felelős ügyvezető alelnök”
Forrás:
Készségek uniója a versenyképes Európát szolgáló tehetségfejlesztésért; Európai Bizottság; 2025. március 5.