„Az általános célú mesterséges intelligencia gyakorlati kódexét kidolgozó munkacsoport elnökei és alelnökei bemutatják a kódex harmadik tervezetét.
Ezzel kezdetét veszi az utolsó szerkesztési forduló, mivel a kódexet az érdekelt felek e javaslatra adott visszajelzései alapján véglegesítik. Az előző két tervezethez képest a kódexnek ez a változata ésszerűbb szerkezetű, finomított kötelezettségvállalásokkal és intézkedésekkel.
A tervezet a magas szintű kötelezettségvállalások tömör listáján alapul, és részletesebb intézkedéseket tartalmaz az egyes kötelezettségvállalások végrehajtására. Ezek a következők: 2 kötelezettségvállalás az átláthatósággal és a szerzői joggal kapcsolatban az általános célú mesterséges intelligenciamodellek valamennyi szolgáltatója számára, és további 16 kötelezettségvállalás a biztonsággal kapcsolatban csak a rendszerkockázatot képviselő általános célú mesterséges intelligenciamodellekként meghatározott általános célú mesterséges intelligenciamodellek szolgáltatói számára.
A fejlesztések a 2024. december 19-én közzétett második tervezetre kapott visszajelzéseken alapulnak. A harmadik tervezettel együtt az elnökök és alelnökök külön összefoglalót és interaktív weboldalt is javasolnak. Ez megkönnyíti az érdekeltek számára, hogy írásban, valamint a munkacsoportokban és az erre a célra szervezett munkaértekezleteken folytatott megbeszélések során visszajelzést adjanak a tervezetről. A végleges kódex májusra készül el, és az általános célú mesterséges intelligenciamodellek szolgáltatói számára eszközként szolgál majd a legkorszerűbb gyakorlatokat is magában foglaló, a mesterséges intelligenciáról szóló törvénynek való megfelelés bizonyítására.
A harmadik tervezet részletei
A kódextervezet első két szakasza részletezi az átláthatósági és szerzői jogi kötelezettségeket az általános célú mesterséges intelligenciamodellek valamennyi szolgáltatója számára, a mesterséges intelligenciáról szóló törvénnyel összhangban bizonyos nyílt forráskódú modellek szolgáltatói számára az átláthatósági kötelezettségek alól jelentős mentességeket biztosítva. Az átláthatósághoz kapcsolódóan a munkacsoport vezetői egy felhasználóbarát modelldokumentációs űrlapot is beépítettek, amely lehetővé teszi az aláírók számára, hogy a szükséges információkat könnyen, egyetlen helyen dokumentálják. A szerzői jogról szóló szakasz a második tervezet alapvető intézkedéseit tartalmazza, de egyszerűsített és világosabb formában.
A kódex harmadik szakasza csak a legfejlettebb általános célú mesterséges intelligenciamodellek kis számú szolgáltatója számára releváns, amelyek rendszerszintű kockázatot jelenthetnek, összhangban a mesterséges intelligenciáról szóló törvény 51. cikkében foglalt besorolási kritériumokkal. Itt a kódex a rendszerszintű kockázatok értékelésére és mérséklésére vonatkozó intézkedéseket vázol fel, beleértve a modellértékeléseket, az incidensek jelentését és a kiberbiztonsági kötelezettségeket.
A technika fejlődő állásának fényében az elnökség hangsúlyozza, hogy az egyértelmű kötelezettségvállalások és a technológia fejlődéséhez való alkalmazkodás rugalmasságának egyensúlyát kell biztosítani, a mesterséges intelligencia irányítására és kockázatkezelésére szolgáló ökoszisztémák további fejlesztésének szükségessége mellett.
Az MI-iroda (AI Office)/a Bizottság kiegészítő intézkedései
A kódexszel párhuzamosan és attól függetlenül, az MI-jogszabály 53. cikke (1) bekezdésének d) pontjában előírt, a képzési adatok megfelelő nyilvános összefoglalójának sablonja tekintetében az MI-iroda az év elején felvázolta annak lehetséges tartalmára és szerkezetére vonatkozó előzetes megközelítést. A gyakorlati kódexszel foglalkozó munkacsoport során az MI-iroda beszámol az érdekelt felektől kapott visszajelzésekről, és felvázolja a sablon elfogadásának következő lépéseit.
Ezenkívül az MI-iroda elkötelezett az MI-jogszabálynak az általános célú mesterséges intelligenciára vonatkozó szabályainak holisztikus felfogása mellett, kiegészítve a kódex kidolgozását. Ezért az MI-iroda kellő időben útmutatást fog közzétenni, amelyben pontosítja a szabályok hatályát. Ez várhatóan az általános célú MI-modell meghatározásához, a modellek forgalomba hozatalához és a szolgáltatóhoz fognak kapcsolódni, beleértve az értéklánc mentén fennálló felelősségek pontosítását, például azt, hogy milyen mértékben vonatkoznak a szabályok az általános célú MI-modellt módosító vagy finomhangoló alkalmazásfejlesztőkre. Ezen túlmenően az iránymutatás foglalkozik az ingyenes és nyílt forráskódú licenccel biztosított modellek mentességével, az MI-jogszabálynak a 2025. augusztusa előtt forgalomba hozott modellekre gyakorolt hatásaival, valamint egyéb olyan elemekkel, amelyek a szolgáltatók számára fontosak az általános célú mesterséges intelligencia modellekre vonatkozó szabályok jövőbeni végrehajtásához szükséges egyértelműség érdekében.
Egyelőre az MI-iroda a Kódex harmadik tervezetével frissített, erre a célra szolgáló kérdés-feleletben ad pontosításokat.
Háttér
A gyakorlati kódex minden egyes tervezete folyamatban lévő munka, és tükrözi a gyakorlati kódex munkacsoportjaiban és a szolgáltatói műhelyekben részt vevő, mintegy 1000 érdekelt félből – köztük az uniós tagállamok képviselőiből, valamint európai és nemzetközi megfigyelőkből – álló érdekelt felek véleményét.
Következő lépések
A 2025. március 30-ig, vasárnapig beérkező írásbeli visszajelzéseken túl az elnökök és alelnökök további megbeszéléseken vesznek részt az MI-iroda által közzétett előzetes ütemtervnek megfelelően, amelyet a lehető leghamarabb frissítünk a konkrét időpontokkal.
A gyakorlati kódex plenáris ülésén minden érdekelt félnek lehetősége lesz részt venni a megfelelő munkacsoportok megbeszélésein. Az általános célú mesterséges intelligencia-modellek szolgáltatói és az MI-testület (AI Board) irányítócsoportjában résztvevő tagállami képviselők számára külön munkaértekezleteket szerveznek.
Ezen túlmenően a vezetőség további munkaértekezletekre tervezi meghívni a civil társadalmi szervezeteket és az alkalmazásfejlesztőket (downstream industry), hogy még célzottabb interakciókat tegyenek lehetővé.”
Forrás:
Third Draft of the General-Purpose AI Code of Practice published, written by independent experts; European Commission, Shaping Europe’s digital future; 2025. március 11.
Letöltések (PDF-ben):