„Főbb eredmények
Az uniós vezetők megbeszélést folytattak Ukrajnáról, a Közel-Keletről, a versenyképességről, az európai védelemről, a következő többéves pénzügyi keretről, a migrációról, az óceánokról, a multilateralizmusról, valamint a Nyugat-Balkánról.
António Guterres ENSZ-főtitkár munkaebédre kapott meghívást.
Az ülés alkalmával a nem euróövezeti tagállamokat is magában foglaló formációban megrendezett euróövezeti csúcstalálkozóra is sor került.
- Az Európai Tanács következtetései, 2025. március 20.
- António Costa elnök nyilatkozata az Európai Tanács 2025. március 20-i ülését követő sajtókonferencián
- Euróövezeti csúcstalálkozó, 2025. március 20.
Az Ukrajnáról szóló szöveget 26 állam-, illetve kormányfő határozottan támogatta.
…
VersenyképességAz EU számos összetett kihívással néz szembe. Ahhoz, hogy fenntartsa jólétét és globális vezető szerepét, meg kell erősítenie versenyképességét, továbbá növelnie kell Európa nyitott stratégiai autonómiáját és rezilienciáját.
Ezzel összefüggésben a vezetők hangsúlyozták, hogy a védelembe való beruházás szükségessége szorosan összefügg az EU versenyképességével.
„Egy versenyképesebb Unió erősebb Unió is egyben, amely jobban meg tudja védeni a polgárait, az értékeit és az érdekeit a globális színtéren, miközben fenntartja jólétét és társadalmi modelljét.” – Az Európai Tanács következtetései, 2025. március 20.
Hangsúlyozták azt is, hogy 2025-nek ugrásszerű változást kell hoznia a versenyképesség fokozása, az egységes piac megerősítése, a minőségi munkahelyek előmozdítása, valamint a sikeres zöld és digitális átállás biztosítása terén, az elfogadott éghajlat-politikai célkitűzésekkel összhangban.
E tekintetben megállapodtak abban, hogy elsőbbséget kell biztosítani az egyszerűsítésnek, az energiaárak mérséklésének, valamint a szükséges beruházások felszabadítása érdekében a magánmegtakarítások mobilizálásának. Üdvözölték továbbá a Bizottság előterjesztéseit: a versenyképességi iránytűt, a tisztaipar-megállapodást és az egyszerűsítésről szóló omnibusz csomagokat.
Egyszerűsítés és az adminisztratív terhek csökkentése
Az egyszerűsítést minden szinten meg kell valósítani – a kiszámíthatóság, a szakpolitikai célkitűzések, illetve az egységes piac veszélyeztetése nélkül –, hogy világos és innovációbarát szabályozási keret jöjjön létre.
E tekintetben a vezetők felszólították a Bizottságot, a Tanácsot és a Parlamentet, hogy:
- dolgozzanak azon, hogy megvalósuljon az adminisztratív terhek legalább 25%-kal, a kis- és középvállalkozások esetében pedig legalább 35%-kal történő csökkentésére irányuló célkitűzés
- vigyék előbbre az egyszerűsítésről szóló, 2025. február 26-án előterjesztett csomagokkal kapcsolatos munkát
- 2025. júniusig fogadják el a fenntarthatósági beszámolásra és átvilágításra vonatkozó „stop-the-clock” mechanizmust
- a teljes jogalkotási folyamat során tartsák magukat a minőségi jogalkotásra vonatkozó elvekhez
Felkérték továbbá a Bizottságot, hogy terjesszen elő további egyszerűsítési csomagokat, többek között az ipar dekarbonizációjára, valamint a biztonságra és védelemre vonatkozóan, továbbá folytassa az uniós joganyag felülvizsgálatát annak érdekében, hogy meg lehessen határozni a meglévő jogszabályok egyszerűsítésének és konszolidálásának módjait.
Energia
Az EU elkötelezett amellett, hogy megvalósuljon az európai energetikai szuverenitás, és az EU 2050-re klímasemlegessé váljon, közben pedig globális versenyképességét is megőrizze. Ezzel összefüggésben a vezetők felszólítottak az alábbiak érdekében tett erőfeszítések sürgős fokozására:
- a polgároknak és a vállalkozásoknak a magas energiaköltségekkel szembeni védelme
- a megfizethető és tiszta energiával való ellátás biztosítása
- egy valódi energiaunió 2030 előtt történő létrehozása, ideértve a villamosítást is nettó zéró és alacsony szén-dioxid-kibocsátású megoldásokat alkalmazva
- a határokon átnyúló, hosszú távú beruházási tervezés biztosítása az uniós energiapiac teljes körű integrálása és összekapcsolása céljából
- az Európába irányuló további energiaszállítások fokozása
A vezetők üdvözölték továbbá a Bizottság megfizethető energiára vonatkozó cselekvési tervét, és sürgették az összes érintett érdekelt felet, hogy 2025-ben kezdjék meg az abban foglalt intézkedések megvalósítását.
- Energiaárak és ellátásbiztonság (háttér-információk)
- A megfizethető energiára vonatkozó cselekvési terv (Európai Bizottság)
Megtakarítási és beruházási unió
Ahhoz, hogy az Unió versenyképesebbé és autonómabbá váljon, mindenekelőtt valóban integrált és mélyebb európai tőkepiacokat kell létrehozni, mégpedig a tőkepiaci unió megvalósítása és a bankunió kiteljesítése révén.
„Egy valódi megtakarítási és beruházási unió elő fogja segíteni, hogy évente több százmilliárd EUR értékű további beruházás valósuljon meg az európai gazdaságban.” – Az Európai Tanács következtetései, 2025. március 20.
Ezzel összefüggésben – és a megtakarítási és beruházási unióra vonatkozó stratégiáról szóló bizottsági közlemény fényében – a vezetők hangsúlyozták, hogy 2025-ben és 2026-ban határozott lépéseket kell tenni, és felszólították:
- a Tanácsot és az Európai Parlamentet, hogy gyorsan jussanak megállapodásra a tőkepiaci unióra vonatkozó 2020. évi cselekvési tervben előirányzott összes, függőben lévő javaslatról, többek között a fizetésképtelenséggel kapcsolatos javaslatról is
- a Bizottságot és a Tanácsot, hogy vigyék előbbre a lakosság tőkepiaci részvételének növelésére irányuló munkát azáltal, hogy – többek között uniós szinten is – befektetési és megtakarítási lehetőségeket tesznek elérhetővé
- a Bizottságot, hogy mielőbb tegyen javaslatot a meglévő páneurópai egyéni nyugdíjtermék továbbfejlesztésére
- a Bizottságot, hogy terjesszen elő javaslatokat a magántőke- és kockázatitőke-ökoszisztéma javítására, továbbá tegyen javaslatot egy, az innovatív vállalkozások növekedését lehetővé tevő, opcionális, 28. társasági jogi rendszerre
- a Bizottságot, hogy tegyen javaslatot egy felülvizsgált értékpapírosítási keretre
A konvergencia és a hatékonyság tekintetében a vezetők felszólították a Bizottságot és az érintett hatóságokat, hogy biztosítsák a konvergens felügyeleti gyakorlatokat, valamint zárják le azon feltételek értékelését, amelyek lehetővé teszik az európai felügyeleti hatóságok számára a határokon átnyúló piacok rendszerszinten leglényegesebb szereplőinek felügyeletét, és erre vonatkozóan terjesszenek elő javaslatot.
A vezetők emellett hangsúlyozták annak fontosságát, hogy magánfinanszírozást mozgósítsanak az európai védelmi ipar számára, és felkérték a Bizottságot, hogy mérlegelje az uniós programok – mint például az InvestEU – multiplikátorhatásának fokozottabb kiaknázását.
- Bankunió (háttér-információk)
- Lakossági befektetési stratégia (háttér-információk)
- Az európai védelmi ipar (háttér-információk)
- Közlemény a megtakarítási és beruházási unióra vonatkozó stratégiáról (Európai Bizottság)
Egységes piac
Az egységes piac elmélyítésének megvalósítása érdekében az uniós vezetők felszólítottak a munka haladéktalan folytatására az Európa ipari innovációjának, megújulásának és dekarbonizációjának biztosítását célzó konkrét területeken.
Ebbe beletartozik a kulcstechnológiák – például a mesterséges intelligencia, a kvantumtechnológiák, a félvezetők, az 5G/6G és más kritikus technológiák – terén való növekedés, ugyanakkor az olyan, átalakulóban lévő hagyományos iparágakra fordított figyelem is, mint a gépjárműipar, a hajózási és a légi közlekedési ágazat, valamint az energiaigényes iparágak.
Ezzel összefüggésben a vezetők felszólították a Bizottságot, hogy terjesszen elő releváns javaslatokat, többek között a személygépkocsik és kisteherautók szén-dioxid-kibocsátási teljesítményéről szóló rendelet szerinti további rugalmassági mechanizmusok, valamint az említett rendeletben előírt felülvizsgálat tekintetében.
Emellett további erőfeszítésekre szólítottak fel a készségek Unió-szerte való elismerésének és megtartásának javítása érdekében.
…
A 2028–2034-es időszakra vonatkozó többéves pénzügyi keret
Az uniós vezetők első véleménycserét tartottak a következő többéves pénzügyi keretről (MFF) – azaz az EU hosszú távú költségvetéséről – és az új saját forrásokról: utóbbiak a bevétel egy fajtájaként segítik az EU kiadásainak finanszírozását.
…
Óceánok
Az éghajlatváltozás, a szennyezés és a biodiverzitás csökkenése hármas környezeti válságára tekintettel az uniós vezetők rávilágítottak az óceánok és a kék gazdaság fontos szerepére az EU versenyképességének és rezilienciájának, tengeri védelmének, valamint környezeti fenntarthatóságának és környezetvédelmének megerősítése szempontjából.E tekintetben a vezetők:
- üdvözölték a Bizottság azon szándékát, hogy európai óceánügyi paktumot terjesszen elő az óceánok egészségének, valamint a kék gazdaság fenntarthatóságának és versenyképességének előmozdítása céljából
- fokozott globális fellépésre és ambícióra szólítottak fel, ideértve a nemzeti joghatóságon kívül eső területek tengeri biológiai sokféleségének megőrzéséről és fenntartható hasznosításáról szóló ENSZ-megállapodás (a nyílt tengerekről szóló szerződés) gyorsított ütemű megerősítését
- áttekintették az óceánokkal foglalkozó ENSZ-konferencia előkészületeit
Multilateralizmus
Az EU mindig támogatta, és ezután is támogatni fogja az ENSZ Alapokmányát és az abban rögzített szabályokat és elveket, különösen a szuverenitás és a területi integritás, a politikai függetlenség és az önrendelkezés elvét. Ezzel összefüggésben az uniós vezetők:
- ígéretet tettek arra, hogy az EU továbbra is kiszámítható, megbízható és hiteles partner marad
- elhatározták, hogy előbbre viszik az „ENSZ80-kezdeményezés” elnevezésű belső reformfolyamatot annak biztosítása érdekében, hogy az ENSZ eredményes, költséghatékony és reakcióképes maradjon
- kijelentették, hogy a jövőt szolgáló paktum hatékony végrehajtásának biztosítása érdekében készek együttműködni valamennyi érdekelt féllel
- hangsúlyozták a negyedik nemzetközi fejlesztésfinanszírozási konferencia jelentőségét
Az üléshez kapcsolódó dokumentumok
Előkészítő dokumentumok
Az ülés nyomán készült dokumentumok
…”
Forrás:
Az Európai Tanács ülése, 20 március 2025; 2025. március 20.